Holland's Proud Brew ItVIPORTIED BOTTLES DRAUGHT Bieroorlog Marketing Amstel-methode Toenemende concurrentie naar West-Afrika begin jaren zestig min of meer wegviel, verlegde Heine ken haar export naar andere markten. In Nederland hep Heineken in 1948 voorop bij het 'openbreken' van de thuisverbruikmarkt. Zoals gezegd, de meeste bierdrinkers trof men toenter tijd aan in het café. Heineken zag ech ter andere kansen en wel in de ver koop van bier via de winkeliers aan de consument. Het probleem was echter: hoe krijgen wij het bier bij de thuis- drinkende klant? Tot dan toe werd het flessenbier door de agenten, die het bier op de horecamarkt distribueer den, aan de winkeliers geleverd. De agenten waren echter in hun hart ho- recamannen; zij spraken de 'taal' van de winkeliers niet. De grossiers be heersten die beter. Tussen brouwers en agenten ontstond echter verschil van mening over de vraag of de gros siers flessenbier mochten leveren aan de winkeliers. Aangezien het meeste bier werd afgezet op de horecamarkt, deinsden veel brouwerijen temg voor de mogelijkheid van een 'bieroorlog' met hun agenten. Heineken zette, sa men met Amstel en Grolsch, door: in 1948 leverden grossiers het eerste Heineken flessenbier aan de winke liers. Dit was een beslissende stap. De thuisverbruikmarkt zou zich in de daaropvolgende jaren stormachtig ontwikkelen. Met name Heineken profiteerde daarvan. Zijn aandeel op de horeca- èn de thuisverbruikmarkt bezorgde de brouwerij een ijzersterke positie op de Nederlandse biermarkt. In de naoorlogse jaren schakelde Heineken over van een produktie- naar een marktgerichte onderneming. Goed bier brouwen alléén was niet meer voldoende. Het moest ook ver kocht worden! Sneller dan andere brouwerijen wist Heineken inhoud te geven aan het begrip marketing. Bui ten Nederland werkte de onder neming verder aan de uitbreiding van haar buitenlandse belangen. Met na me in Afrika werden veel nieuwe brouwerijen gebouwd. Heineken Technisch Beheer heeft hierbij een be slissende rol gespeeld. Het was een van de krachten van Heineken: het bedrijf kon een brouwerij bouwen èn bemannen. Een hoogtepunt in de geschiedenis van Heineken was de overname van Amstel in 1968. Deze overname be zorgde Heineken een groot aandeel op de Nederlandse markt. Verder ver wierf Heineken een aantal voormali ge Amstel-deelnemingen in het bui tenland, waardoor het bedrijf oog kreeg voor de witte plekken van de wereldbiermarktkaart. Daarnaast kwam Heineken door de overname op een directere manier in contact met een Amstel-ontwikkeling in het buitenland: het in licentie geven van het merk. Amstel had aan een groot aantal buitenlandse brouwerijen het recht gegeven om Amstel te brouwen. Het Amstel-merk werd hierdoor op een relatief goedkope wijze inter nationaal verspreid. Zeker goedkoper in vergelijking met het zelf bouwen van brouwerijen. Heineken was tot dan toe temghoudend geweest met het licentiëren. De 'Amstel-methode' was een stimulans voor de Heineken- onderneming. Tenslotte leverde de overname nog een belangrijk voor deel op: voortaan kon de onder neming met twee aansprekende mer ken de verschillende biermarkten op een flexibele wijze bewerken. In de jaren zeventig en tachtig vond de grote internationale uitbouw van Hei neken plaats. De eerder genoemde witte plekken werden opgevuld. In Europa vonden zeer belangrijke inves teringen plaats. De activiteiten in Azië en Afrika werden uitgebreid. Daarnaast sloot Heineken in een groot aantal landen licentiecontrac ten af. Bovendien vond in de jaren zeventig de grote groei van de export naar de Verenigde Staten plaats. Heineken bier profileerde zich op we reldschaal als hèt internationale pre mium bier. De heer A.H. Heineken heeft hier een grote rol in gespeeld. In de jaren tachtig veranderden de marktomstandigheden. De concur rentie op de biermarkt werd feller. In de Verenigde Staten was een tijdlang de hete adem van het Mexicaanse Co rona voelbaar. In Nederland werd Heineken geconfronteerd met een verzadiging en verandering van de biermarkt. Individualisme en 'life- style'-uitingen kenmerkten ook de biermarkt van de jaren tachtig. Een toenemend aantal bierdrinkers was niet meer tevreden met één soort of merk bier. Men wilde afwisseling. Heineken anticipeerde hierop door het uitbrengen van nieuwe bieren, zo als Buckler, 1870 van Amstel, Amstel- Light en de aankoop van de Limburg se brouwerijen De Ridder en Brand. "Heineken verkeert momenteel in een interessante fase van haar geschiedenis. Veranderende marktomstandigheden en het magische jaar 1992 zijn maar enke le voorbeelden van uitdagingen waarop de onderneming een ant woord moet geven. Het verleden heeft getoond dat Heineken al di verse keren met succes op dit soort situaties heeft gereageerd. De positie van het concern is in 1991 dusda nig dat gesproken kan worden van een uitstekende uitgangspositie voor de toekomst. Een blik op de wereldbierkaart is daarvoor, zover een historicus dat kan bekijken, volgens ons voldoende", aldus de heren Jacobs en Maas. MPfJft k3?8ï!<

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 13