'Veertig jaar Heineken', het geschiedenisboek over Heineken na de Tweede Wereldoorlogrolt binnenkort van de pers. Het is bestemd voor alle Heineken-medewerkers. Drie jaar geleden begonnen J. van der Werf (oud-hd Raad van BestuurMathieu Jacobs en Wim Maas (van het bureau Historion) met het schrijven ervan. Het resultaat is een 333 pagina's tellend boek over de periode 1948-1988. Jacobs en Maas maakten een samenvatting voor Vers van 't Vat. Exportpolitiek Veertig jaar Heineken in boekvorm Op 11 januari 1873 werd de Heine- ken's Bierbrouwerij Maatschappij N.V. opgericht. Heineken had toen een brouwerij in Amsterdam en Rot terdam. Tot aan de jaren twintig van deze eeuw beperkte de onderneming haar activiteiten hoofdzakelijk tot Nederland. Met veel succes. Want Heineken groeide in deze jaren uit tot een van de belangrijkste brouwerijen in Nederland. In de jaren dertig von den enige belangrijke ontwikkelingen plaats. Vooraleerst besloot de brouwe rij het bier zelf te gaan bottelen. Tot dan toe werd het flessenbier op een primitieve manier gebotteld door agenten en/of limonadebottelaars. Heineken ging zelf bottelen om een betere kwaliteit flessenbier op de markt te brengen. Misschien in de hoop dat daardoor meer mensen thuis bier gingen drinken. Verdere initiatie ven in die richting werden (nog) niet ondernomen. De biermarkt bleef wat zij in die jaren was: een horecamarkt. Men dronk bier in het café. De export van bier werd eveneens met nieuw enthousiasme aangepakt. Dit was onder meer mogelijk doordat de Heineken-brouwers steeds beter in staat waren een goed houdbaar ex portbier te produceren. In de jaren dertig verwierf Heineken haar eerste buitenlandse deelnemingen. De basis van de grote internationale ontwikke ling van het bedrijf ligt in deze perio de. De jaren tijdens de Tweede We reldoorlog, een tijd van stilstand en achteruitgang voor de onderneming, benutte de directie om zich te bezin nen op de toekomst. Na 1945 kwam de tijd om de ideeën in de praktijk te brengen. Direct na de oorlog begon Heineken met het activeren van de export. Oud medewerkers zullen zich ongetwij feld deze hectische naoorlogse jaren herinneren. Er was een tekort aan grondstoffen, flessen, machines en mensen. Met veel opofferingen is toen gewerkt aan het herstel van Heineken. De vroegtijdige exportpoli tiek heeft veel bijgedragen aan de groei van de onderneming. Begin ja ren vijftig kende de brouwerij geweldi ge exportsuccessen op de Westafri- kaanse biermarkten. Toen de export Tot aan de jaren twintig beperkte Heineken haar activiteiten hoofdza kelijk tot Nederland. Daarna kwam met groot succes de export op gang

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 12