Uit een ander vaatje getapt Uit een ander vaatje getapt is een rubriek met korte berichten uit binnen- en buitenland over de ontwikkelingen in de bier-, gedistilleerd- en frisdrankenmarkt. Van de telex gescheurd, uit de kranten geknipt en op deze pagina bijeengebracht. Polen Pils meest gedronken bier in Engeland Coca Cola wil verhoging produktie Nederland Pepsi garandeert omzet Noordelijke jeugd drinkt 't meest 1990 reclamejaar van het bier Carlsberg versus Heineken Whitbread in top 10 China (De inhoud van deze rubriek valt buiten de verantwoording van de redactie) Caverteva, een nieuw bedrijf in Polen, is van plan een aantal bie ren in Polen te importeren. Het bedrijf heeft al een opslag voor de bieren en hoopt contracten af te sluiten met Tsjechoslowaakse en Duitse brouwers. (Uit Brauwelt, Duitsland) Volgens de laatste cijfers van de Britse Brouwersbond wordt er momenteel in Engeland net iets meer 'lager' (pils) gedronken dan ale. Van al het bier dat in Enge land wordt gedronken bestaat nu 50,5 procent uit lager. Dat komt vooral doordat deze biersoort, die jarenlang de thuismarkt do mineerde, nu ook is doorgedron gen in de Engelse pubs. Het Brit se bierverbruik blijft dalen. Engeland is de op drie na groot ste bierproducent, maar qua bierconsumptie komt de Brit pas op de negende plaats. (Uit Foodpress, nr. 43) Coca Cola, de maatschappij die in Nederland een derde van de frisdrankenmarkt beheerst, wil haar produktie drastisch uitbrei den. Het bedrijf heeft drie pro- duktievestigingen, in Schiedam, Dongen en Ede en een hoofd kantoor in Rotterdam en maakt nu een kleine vierhonderd mil joen liter frisdrank per jaar. De af gelopen jaren groeide de omzet jaarlijks met meer dan tien pro cent. (Uit het NRC Handelsblad van 16 november 1990) In het niet-aflatende gevecht tegen Coca Cola heeft Pepsi Cola een nieuw wapen in de strijd geworpen: de Pepsi Pro mise. Die belofte houdt in dat restaurants in het Midden-Wes ten van de VS die van Coca Cola overschakelen op Pepsi, de garantie krijgen dat ze minstens vier procent meer cola gaan ver kopen. Halen ze die omzetstij ging niet, dan krijgen ze het ver schil tussen het volume dat ze verkochten en de hoeveelheid die werd beloofd door Pepsi uit betaald in cola-concentraat. (Uit Foodpress, nr. 46) Jongeren uit de drie noordelijke provincies drinken aanmerkelijk meer alcohol dan hun leeftijdge noten uit de rest van het land. Dit blijkt uit een onderzoek van het Peilstation Jeugdgezondheids zorg onder jongeren van 10tot 17 jaar. Uit dat onderzoek bleek dat 51 procent van de jongens en 41 procent van de meisjes recent alcohol had genuttigd. Voor de drie grote steden viel dit percen tage ruim 20 procent lager uit. Het hasj-gebruik ligt daaren tegen in het noorden 53 procent lager dan in de grote steden. (Uit De Telegraaf van 23 novem ber 1990) Zoals 1991 nu al het jaar lijkt te worden van de banken en ver zekeringsaccounts, zo was 1990 hetjaarvan hetbier.Heinekenen Amstel (toen nog bij het reclame bureau FHV/BBDO) sleepten in hun zoektocht ook andere mer ken mee. Dommelsch verruilde DDB voor N&W/LB toen bleek dat DDB 'flirtte' met een ander merk. PPGH/JWT kreeg door een internationale beslissing het Heineken-account toege schoven en moest daarom in Nederland Grolsch opzeggen. Grolsch zag dat het oude plekje van Heineken bij FHV/BBDO was opengevallen. Dus werd Grolsch klant bij FHV/BBDO en Amstel kwam daardoor terecht bij PMSvW/Y&R. DDB, dat er na het verlies van Dommelsch nog het slechtst was afgekomen, kreeg van Heineken de belofte dat ze mochten werken aan een nieuw produkt. Bavaria, dat bij DMB&B zat, liet zich bijna verlei den door een ander bureau. Toen de oriëntatie echter uitlek te besloot ze dat ze toch liever bleven zitten waar ze zaten. (Uit Nieuwstribune van 3 januari 1991) Carlsberg uit Denemarken wil de laatste jaren van deze eeuw grote investeringen doen om op die manier het overwicht van Heineken op de biermarkt te be concurreren. Carlsberg hoopt tegen hetjaar2000een produkt- capaciteit te hebben van 17 mil joen hectoliter. Dit wil de brouwe rij onder meer bereiken door middel van overnames of inves teringen in buitenlandse brou werijen en samenwerking met buitenlandse partners. (Uit International Brewing Moni tor) Whitbread (de iicentiepartner van Heineken) is in een Duits za kenblad genoemd als mondiaal top-bedrijf op het gebied van dranken. Het blad Capital zegt dat Whitbread het meest suc cesvolle bedrijf in zijn soort is als het gaat over gebieden als winst gevendheid, groeimogelijkheden en de financiële positie. Andere brouwerijen in Engeland als Guinness en Bass staan even eens in de top vijf van drankpro- ducerende bedrijven, evenals Moët Hennessy, Louise Vuitton en Coca Cola. (Uit Morning Advertiser, Enge land) De Guanli Brouwerij in China heeft een contract getekend om in 1991 14,800 hectoliter bier te exporteren naar de Sovjetunie. De brouwerij en de Sovjet-im porteur zijn ook van plan in de Sovjetunie een joint-venture te vestigen. (Uit Brauwelt, Duitsland)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 11