groot succes, dat anderhalve
eeuw later een aparte wijk
moest worden ingericht om alle
glasblazers in Rome te herber
gen.
Venetië
Door allerlei oorzaken bleef er
van deze glasindustrie weinig
over. De glasblazers gingen zich
in andere gebieden vestigen.
Eén daarvan was Venetië, nog
steeds wereldberoemd om het
iaand
Het koetsieisglas. Dit glas
werd, de naam zegt het al,
destijds door een koetsier
gebruikt. Hij moest op de bok
blijven zitten als zijn gasten
in de herberg een pilsje
pakten. Het glas was door zijn
langgerekte vorm makkelijk
door de herbergier aan te
geven. Bovendien kon de
koetsier het glas tussen zijn
knieën houden, zodat hij zijn
handen vrij had om de
paarden in toom te houden.
glaswerk. In deze stad maakten
de Zuid-Europese vaklieden
kennis met hun vakbroeders
uit het oosten en raakten zij be
kend met de Byzantijnse kunst
uitingen. De glasindustrie in
Venetië bloeide op. De stad ver
stikte op den duur door de rook
van de vele glasblazerijen. Bo
vendien werd het brandgevaar
voor de stad steeds groter. Tijd
voor actie van de Venetiaanse
Grote Raad, die in 1291 alle
glasblazers de opdracht gaf zich
op het 2 km buiten de kust ge
legen eiland Murano te vesti
gen. Dit eiland werd het nieuwe
glasblazerstaatje en is nog
steeds de plaats waar het Vene-
tiaans glaswerk vandaan komt.
Pullen
Vanuit Murano kwam de glas
blaaskunst naar de rest van Eu
ropa. Eerst naar Frankrijk, waar
elke wijnsoort een eigen glas
kreeg. In Engeland werd in de
zestiende eeuw het tinnen- en
zilveren drinkgerei vervangen
door glas. Duitsland kreeg even
De Glazen Pul. Dit glas is in
alle soorten en maten
verkrijgbaar, zoals in deze
bolle vorm.
eens glazen. Het glas werd hier
van dikker materiaal gemaakt
en kende bovendien veel meer
versieringen.
De glasblazers uit Murano kwa
men ook naar Nederland toe.
Hier waren het vooral de rijke
kooplieden uit de Gouden
Eeuw die van hun kunsten pro
fiteerden. In de zeventiende
eeuw bereikte de glasindustrie
in Nederland haar hoogtepunt.
Dit centreerde zich rond Leer
dam, een plaats die nog steeds
om het glas bekend staat. Het
grove aardewerk werd in ons
land langzamerhand vervangen
door porselein en glaswerk. In
eerste instantie had dit alles te
maken met standverschil. De
adel, geestelijkheid en burgerij
dronken uit porselein en glas
werk. De arme bevolking bleef
uit goedkopere voorwerpen
drinken. Maar ook deze goed
kopere pullen en het aardewerk
veranderden van vorm in de
loop van de jaren. De pullen
kregen tinnen deksels, sommi
gen werden van zilver gemaakt.
Tegenwoordig kennen we nog
steeds drinkgerei in allerlei
soorten en maten. Omdat de
één bever uit een bierpul dan
uit een stapelglas drinkt, of eer
der voor een stevig bierglas
kiest dan voor een sierlijk
drinkglas.
Verzamelobject
Het glas wordt niet alleen ge
bruikt voor een speciaal drank
je, maar is ook geliefd als ver
zamelobject. Musea, maar ook
veel consumenten, verzamelen
de glazen die in de loop van de
jaren zijn ontstaan. Uit Duits
land weten we dat diverse toe
risten graag een speciale bier
pul meenemen. In ons eigen
land zijn vooral de merkglazen
geliefd bij de verzamelaars.
Beperken we ons tot het bier
glas, dan zien we al diverse
soorten en maten. Het Heine-
ken-assortiment kent grote,
kleine, bolle en dunne glazen.
Het Amstel-assortiment kent
ook diverse glazen, zoals het
luxe Voetglas en het kleine Sta-
De glazen laars. Een glas dat
we eigenlijk uit Duitsland
kennen. De glazen laars kan
niet zo gemakkelijk leeg
gedronken worden, maar
vormt daardoor wel een
uitdaging voor de echte bier
drinkers.
pelglas. Amstel Gold heeft zijn
eigen 'Bolletje' en 1870 van
Amstel een eigen Voetglas.
Maar ook de andere merken
van Heineken, zoals Buckler,
hebben hun eigen glazen. Voor
elk merk een eigen glas, zodat
tijdens elke feestelijke gebeur
tenis op het juiste moment het
juiste glas geheven kan worden.
Heineken wordt vooral
gedronken uit het vertrouwde
stapelglas.