drie de stations hetzelfde weer bericht door." man, een man, een bier, een bier. Amstel'." René Molenaar zorgt voor A perfect uitziende biertjes voor de opnamen in het café woeste zee. De reddingsboot gaat erop af en komt bij de sur fer die in het water ligt. De sur fer laat echter weten dat hij oké is, maakt nog een salto en gaat aan land. Daar drinken de drie mannen van de reddingsboot met de surfer in het plaatselijke café een Amstel bier op de goede afloop. Die eerste dag in Zeeland wer den alleen wat proefopnamen gemaakt. De dinsdag erna be gon het echte filmwerk in West- kapelle. In café 'Het Kasteel van Batavia' wel te verstaan. René Molenaar van de afdeling Mar keting van Heineken zorgde voor de perfect uitziende bier tjes. Op woensdag was de filmploeg op het strand bij Zoutelande, waar de scène werd vastgelegd waarin de reddingsboot naar het strand teruggaat. Donder dag kon er vanwege het weer amper gefilmd worden. Vrijdag ging de ploeg opnieuw naar Zoutelande voor strandop- namen. Zaterdag werd er gerust en zondag waren er opnamen in Domburg en op zee bij West- kapelle. Maandag zijn de close up-opnamen aan de beurt van de mannen in de reddingsboot en de surfer. Ook moeten er nog wat opnamen worden over gedaan in Domburg. Tijdschema Fred Hekket, tekstschrijver van de commercial, van het recla mebureau PMSvW/YStR uit Amsterdam is op de set aan wezig en kijkt toe. "Als ik had geweten wat er allemaal aan dit verhaal vast zat, was ik er nooit aan begonnen", grapt hij"Het is niet zo heel eenvoudig dit ver haal te verfilmen. Vooral niet, nu het weer zo tegen zit. Het is te zonnig, te rustig. Voor de commercial hebben wij storm achtig weer nodig. Gelukkig is er een weersverzekering afge sloten. Zolang het beneden windkracht zes blijft, krijgen we de opgedane vertraging ver goed. Normaal film je een com mercial in vier dagen. We had den ook gepland dat het filmen tot en met vrijdag zou duren. Nu zijn we al zeven dagen bezig. En het ziet er naar uit dat we ook morgen nog moeten filmen." Per dag werd vijf keer' het weerbericht opgevraagd bij drie verschillende.weerstations in binnen- en buitenland. Hidde Zwaagstra van het recla mebureau hierover: "Slechts twee keer kregen we van alle Waarom koos de ploeg eigenhjk voor Zeeland als filmlocatie? Fred Hekket: "Zeeland heeft erg mooie stranden. Bovendien heb je er golfbrekers en dat geeft een mooi beeld voor de opnamen. Afgezien van oos tenwind kan in Zeeland bij alle windrichtingen gesurfd wor den." Acteurs De camera staat stil. Er zijn nu vier opnamen gemaakt van de drie mannen op het plankje. Het moet over. Opnieuw het water, opnieuw het 'And Up and Down, and Up and Down'. Maar nu van de andere kant. Voor de zekerheid. Het kan zijn dat de zon bij de opnamen van 's morgens net aan de andere kant stond en dat zou bij de montage problemen geven. Intussen is de rubberboot met de surfer en een andere camera man teruggekomen aan wal. Zij Leukste opname Ronald werd uit een groot aan tal surfers gekozen. Zijn vriend Roland Smolders, eveneens surfer, kreeg van de regisseur een andere rol in de commer cial. "Ik ben de strandwachter in Domburg, die de surfer in nood ziet. Die scène moet mis schien over", vertelt hij. "Ik hoop echter niet dat ik met dit weer opnieuw in mijn short op het strand moet staan." Roland en Ronald vinden het best leuk om aan de commercial mee te doen. Roland: "Als je in de bioscoop een commercial be kijkt, verwacht je niet dat er zo veel bij komt kijken. Wat ik de leukste dag vond, zou ik niet meer weten. Ik vind eigenhjk alles leuk. Het is wel jammer dat je tussendoor zo lang moet wachten voor er actie is en er gefilmd wordt." Surfer Ronald: "Het lijkt me leuk om me zelf straks op de televisie of in de bioscoop te zien. Of ik dat over De bemanning van de A twee jaar nog zo vind, weet ik reddingsboot en de surfer niet. Ik denk wel dat je elke keer gaan aan land als je een café binnenstapt 'Ha, 'Amstel'té horen krijgt." Ronald- hebben net close up-opnamen gemaakt van de surfer op het water. De surfer is Ronald Best uit Middelburg. "Alle acteurs komen uit Zeeland", vertelt Hidde Zwaagstra. "De surfer is echt een surfer en twee van de drie mannen in de reddings boot varen echt op een red dingsboot uit Zoutelande. Het zijn gewone mensen. Speciaal uitgekozen om het thema van Amstel te ondersteunen. 'Een Voor de verschillende opnamen moest elke keer weer een andere plek voor de camera gevonden worden heeft intussen héél wat minu ten in het water moeten liggen voor de close up-opnamen. "Maar ik heb een goed surfpak aan. Vanmorgen was er een sterke stroming, wat het filmen er niet gemakkelijker opmaak te." Wat vindt Ronald de moei lijkste scène tot nu toe? Het antwoord is verrassend. Hij noemt niet de opnamen van zondag op de ruige Noordzee. In plaats daarvan noemt hij een andere scène. "Die in het café. Dertig keer enthousiast aan je pilsje nippen en niet mogen drinken. Dat vond ik het moei lijkste van alles."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 9