duidelijk onderscheidt van de rest, dan is er een groep die zich extra voelt aangetrokken tot het produkt. De campagne is overigens al getest. De resulta ten van deze test waren veel belovend. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat de campagne van Amstel een groot succes zal worden", aldus Paul Nitschmann. Stoer De gegevens uit diverse recla me-onderzoeken waren onder meer uitgangspunt voor de brie fing aan het nieuwe reclame bureau van Amstel, PMSvW/ YStR in Amsterdam. "We willen Amstel positioneren als een stevig, Hollands bier. In feite een eerlijk recht door zee posi tie in de biermarkt. Rondom het merk Amstel wordt een sfeer van vriendschap en kame raadschap gecreëerd. Als we te rugkijken in de Amstel-ge- schiedenis, blijkt dit beeld goed aan te sluiten bij het verleden, en wat veel belangrijker is, bij melijk afspelen in een puur Hollandse omgeving. Nitsch mann: "Het buitenleven van Nederland biedt vele mogelijk heden om Amstel bier neer te zetten in de juiste sfeer en om geving. Ook de echte kame raadschap speelt een belangrij ke rol in de commercials. Denk bijvoorbeeld aan kameraden die na afloop van een bijzonde re prestatie in een café een Amstel biertje drinken om de goede afloop te vieren. Een bij komend voordeel van deze in gang is dat er talloze mogelijk heden zijn om het thema uit te bouwen." Behalve de commercials zullen ook andere middelen worden ingeschakeld: buitenreclame (billboards en abri's) en tijd schriftadvertenties. De gedruk te media kunnen in het bijzon der de kwaliteitsaspecten van Amstel bier communiceren. Hoewel in de commercials de beleving rondom het produkt het belangrijkste is, zal in de ad vertentie de nadruk liggen op het produkt zelf. Deze adver tenties zullen in een groot aan tal verschillende tijdschriften verschijnen, van Panorama tot Playboy. Verwachtingen Wat zijn eigenlijk de verwach tingen van deze campagne? "Hooggespannen. Veel bier merken profileren zich duide lijk in een beetje 'yuppen-sfeer'. Ik denk dat er een grote groep mensen is, die zich niet aange sproken voelt. Amstel richt zich op deze groep. Amstel bier heeft een heel specifieke posi tie in de biermarkt. Als je je zo het beeld dat veel consumen ten nog steeds van Amstel heb ben. Eigenlijk is er aansluiting gevonden bij de reclamecam pagne 'Dit is de man. Dit is zijn bier'. De slogan van de campag ne voor het merk Amstel anno 1990 luidt: 'Een man, een man, een bier, een bier. Amstel.'", al dus Nitschmann. Natuur De televisie- en bioscoopcom mercials zullen zich voorna-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 5