Het is zover, de nieuwe Amstel campagne is klaar! Vanaf 15 novem ber heeft u kennis kun nen maken met een van de nieuwe reclame uitingen. Paul Nitsch- mann, senior product manager Amstel, vertelt meer over deze nieuwe campagne. De foto's op deze pagina's komen uit de Amstel commercial Iedereen herinnert zich nog wel de televisiecommercial van Amstel bier waarin Karin Bloe men en Peter Faber een hoofd rol spelen. Leuke sketches van Karin en Peter die gezellig thuis op de bank zitten en een Amstel biertje drinken. De campagne, waar deze commer cial een onderdeel van is, droeg de slogan 'Amstel, een pils om van te houden'. In 1989 bleek onder meer uit marktonder zoek dat de ondervraagde con sumenten te vaak het Amstel- merk niét kenden maar zich wel de commercial van Karin en Peter herinnerden. "In deze campagne was niet duidelijk genoeg dat het om Amstel bier ging. De campagne voegde ook niets 'eigens' toe aan het Amstel-beeld", vertelt Paul Nitschmann. "Het beeld dat zowel ouderen als jongeren van Amstel heb ben herinnert vaak aan de oude campagnes met de bekende slogans 'Lands beste brouwers brouwen het' of 'Bij elk plezier hoort Amstel bier'. Zelfs de slo gan van de campagne uit de be gin jaren zestig wordt herin nerd: 'Dit is de man. Dit is zijn bier'. In al deze campagnes sloop in de loop der jaren een probleem. Ze kwamen te dicht bij de Heineken-reclame (of andersom), waardoor het on derscheid tussen beide merken dreigde te vervagen. De cam pagnes gingen te veel op elkaar lijken. In een poging een eigen identiteit voor Amstel op te bouwen zijn in de loop der j aren verschillende campagnes ont wikkeld. Om het merk Amstel alle ruimte te geven een eigen richting op te gaan en een eigen identiteit op te bouwen is in 1989 besloten Amstel en Heineken bij verschillende re clamebureaus onder te bren gen", aldus Paul Nitschmann. "Een een man, een man, bier, een bier!"

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 4