Wat doen de medewerkers van ETA om die orders te verwer ken? Wat gebeurt er tussen het moment dat een order binnen komt en het ogenbbk dat de klant de produkten ook daad werkelijk ontvangt? Een vraag die niet eenvoudig te beant woorden is. Spin in het web Je zou ETA kunnen vergelijken met een spin in het web wat be treft de export van Heineken- produkten. Bij ETA komen alle draden van het web, te weten de klanten, commercie en pro- duktie, samen. De activiteiten van Export kunnen ruwweg worden opgedeeld in twee gro te disciplines: de commercie en ETA. Werkwijze "De belangrijkste taak van commercie is ervoor te zorgen dat de verkopen worden gesti muleerd. Dat gebeurt uiteraard in nauwe samenwerking met onze lokale agenten. Daarnaast houdt commercie zich bezig met het aanboren van nieuwe markten. De commerciële af deling is bovendien degene die bijvoorbeeld de voorwaarden van levering en betabng met de klant afspreekt. Wij, de mede werkers van ETA, verwerken vervolgens de door commercie binnen gebrachte orders op ba sis van de overeenkomst die door hen is gemaakt. Dat be tekent dat vanaf het moment dat de order binnenkomt tot het versturen van de factuur bij na alles gedaan wordt door ETA. Voor elke klant hebben we een dossier waarin gegevens staan zoals het type fles, etiket ten en welke documenten no dig zijn zodat een snelle leve ring mogelijk is," legt de heer Fred Holvast, hoofd ETA, uit. Twee afdelingen ETA is onderverdeeld in een operationele en een ondersteu nende afdebng. Twee secties binnen de opera tionele afdeling houden zich bezig met verschepingen. De een verzorgt het transport per schip binnen Europa en voor het Verre Oosten en Afrika, ter wijl de andere zich concen treert op verschepingen naar Amerika en het Midden Oos ten. Ook is er een sectie die zich bezig houdt met wegtransport binnen Europa, luchtvracht en vervoer per spoor. De ondersteunende afdeling binnen ETA kan gezien worden als dienstverlenend voor de eerder vermelde secties. De diensten die zij verlenen zijn onder meer gegevensbeheer en de controle op inkomende en uitgaande facturen. Het bedrijfsbureau berekent de vrachtkosten per doos en con tainer ten behoeve van com mercie. Bovendien is er een af deling die zich bezig houdt met alle douanezaken en andere exportdocumentatie. Holvast: "Het werk van deze dienstverle nende afdelingen is van zeer groot belang voor export. De mensen die hier werken zijn minder 'zichtbaar' dan onze operationele medewerkers, maar zij zijn het die het mo gelijk maken dat er in de uit voering snel en adequaat op de wensen van de klant gerea geerd kan worden." Veel papierwerk De hierboven al genoemde douaneformaliteiten zijn trou- tekent dat met één druk op de knop de juiste formulieren uit de printer rollen. Nauw contact Om verzekerd te zijn van een goede stroomlijning van de vele orders, is het noodzakelijk dat er regelmatig en nauw contact is tussen de brouwerijen en ETA. Als er bijvoorbeeld op een bepaalde dag in de haven aan- ETA in cijfers De grootte van de Export Transport Afdeling van Heineken kan het beste worden weergegeven op basis van de volgende feiten en cijfers. Aantal landen waarnaar wordt geëxporteerd: 120 Aantal bestemmingen: 2000 Aantal sets douaneformaüteiten bestaande uit gemiddeld 15 documenten per jaar: 50.000 Inkomende en uitgaande telex- en telefax- berichten per jaar: 50.000 Totaal aantal facturen per jaar: 50.000 wens een verhaal apart. Elk jaar worden er 750.000 documen ten gemaakt, die onderbng sterk verschillen. Sommige lan den verlangen een certihcaat van oorsprong andere vragen om een zogenaamde gezond heidsverklaring. Gemiddeld moet er het niet geringe aantal van vijftien documenten per or der gemaakt worden. Docu menten die er voor moeten zor gen dat de klant onder de beste en voordeligste voorwaarden Heineken, Amstel bier en de andere produkten kan impor teren. Om enige orde te brengen in de ze massa papieren heeft ETA aan elk exportland een code ge geven en dat opgeslagen in een gegevensbestand. De per land benodigde papieren zijn daar weer aan gekoppeld. Dit be- De verscheping van de export- produkten in de Rotterdamse haven geleverd moet worden, dan dient die order al een aantal da gen van te voren klaar te zijn op de brouwerij. Minstens één keer per week is er formeel overleg, de microplanning, tus sen produktie en ETA. Elke maandag wordt er een week- plan gemaakt naar aanleiding van de orders die de week daar voor binnen zijn gekomen. Daar worden dan, in overleg met Export, prioriteiten gesteld en de brouwerijen maken ver volgens hun eigen planning De afdeling ETA in Rotterdam voor het gereed maken van de orders. Tussen de binnenkomst van een order en uitlevering zit meestal een periode van onge veer drie weken. Het exacte leveringstijdstip hangt van ver schillende factoren af. Uiteraard speelt daarbij de grootte van de order een rol, net als de vraag om welk produkt, welke markt het gaat. Ook de verschepingsmogelijkheden zijn van groot belang. Als bij voorbeeld een schip met een bepaalde bestemming slechts een keer in de vier weken vaart, dan betekent dat een vertraging van de leveringstij d. De meeste klanten die ons bier importeren weten dat en houden daar dan rekening mee. Maar soms werkt het ook anders. Sommige orders moeten in recordtij duit- gevoerd worden. Dit kan be tekenen dat een schip dat slechts enkele uren in de haven van Rotterdam ligt bijna on middellijk beleverd moet worden. Geen eenvoudige zaak, maar één waartegen Ex port wel opgewassen is. Mede dankzij het dit jaar volledig operationeelgeworden Export 2000 systeem. Een volgende keer meer over wat export betekent voor de brouwerijen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 13