Uit een ander vaatje getapt Uit een ander vaatje getapt is een rubriek met korte berichten uit binnen- en buitenland over de ontwikkelingen in de bier-, gedistilleerd- en frisdrankenmarkt. Van de telex gescheurd, uit de kranten geknipt en op deze pagina bijeengebracht. Alcoholpromillages Heineken in top 40 Nederland drinkt meer alcoholarm PepsiCo verbetert winst met 25 Uitspraak Van Hellenberg Hubar Dieet-bier in Engeland Europeanen drinken veel frisdrank Het merk als goede vriend Malta Statiegeld op grote flessen (De inhoud van de artikelen van deze rubriek valt buiten de verantwoording van de redactie) Minster Maij (verkeer) wil dat er Europese afspraken komen over het toegestane alcoholpromilla ge voor automobilisten. Dat loopt in de verschillende landen nu uit een van 0,3 tot 0,8. Maij zei dit tij dens een vergadering van Euro pese verkeersministers. (Uit het NRC-Handelsblad van 2 oktober) Net als in de sport en in de mu ziek wordt ook jaarlijks een Top 100 van de bestverkopende Eu ropese drankenconcerns sa mengesteld. Dit keurcorps zet samen in één jaar voor 223 miljard om. Ter vergelijking: de Nederlandse rijksoverheid heeft twee jaar nodig om zoveel aan belastingen bij eikaar te krijgen. De twee Nederlandse topcon- cerns in de drankenwereld, Heineken en Bols, doen het goed op deze Europese Top 100. Heineken is Europa's grootste brouwerij en bezet onder de le veranciers van alle dranken de achtste plaats. Bols staat op nummer 36. (Uit Drankendetail van juli/au gustus) Nederland krijgt steeds meer aandacht voor het alcoholvrije c.q. alcoholarme bier. Vorig jaar werd per hoofd van de bevolking 87,6 liter bier gedronken. In die hoeveelheid is voor dit jaar acht procent marktaandeel opgeno men voor alcoholarm- dan wel alcoholvrij bier. Dat betekent een hoeveelheid van zeven liter per hoofd van de bevolking en dat groeit nog steeds. Want niet lan ger wordt de gebruiker van een alcoholvrij biertje wat meesmui lend bekeken, maar wordt het gewoon geacht dat een dergelij ke bestelling geplaatst wordt. Opvallend is daarbij wel dat de consument alcoholvrij bier on middellijk associeert met een bepaalde merknaam. In het ho- recasegment is dat voornamelijk Buckler van Heineken, op de voet gevolgd door Stender van Grolsch. (Uit Kantine van oktober 1990) Het Amerikaanse bedrijf Pepsi Co heeft in het derde kwartaal van 1990 de nettowinst met maar liefst 25 procent weten te ver beteren tot 336,6 miljoen. De winst per aandeel steeg met 24% naar 42 dollarcent. De omzet nam met een forse 15% toe tot 4,5 miljard. Ook op de markten buiten de VS waren de resul taten in het derde kwartaal van 1990 opvallend. In Nederland is PepsiCo actief in de frisdranken. Over de eerste negen maanden behaalde het concern in Neder land goede resultaten. Het merk Pepsi-Cola vergrootte haar marktaandeel met drie punten naar 232% en 7Up schoot met acht punten omhoog naar 53,1 Deze succesvolle ontwikkeling werd mede gedragen door de in troductie van de 1,5 liter licht gewicht fles, de muziekpromotie rond Tina Turner en de prijzen- winnende 7UP-reclame met Fido Dido. (Uiteenpersbericht van PepsiCo van 18 oktober) "Het is een goede zaak, dat grote Nederlandse bedrijven goed met elkaar kunnen opschieten in plaats van elkaar naar het leven staan. De tijd is er rijp voor. Er ligt een goed concept, er zijn goede ideeën, de mensen geloven erin, er wordt hard gewerkt en er wordt met plezier gewerkt. Als ik mensen spreek die vroeger in Nieuw Vennep werkten en nu in Zoetermeer en dagelijks toch heen en weer moeten reizen dan voert het positieve toch de bo ventoon. We zijn met iets nieuws bezig, waar we in geloven, hoor ik dan. Dat straalt Bols Benelux ook uit." (Uit het interview met Van Hellen berg Hubar, oud-voorzitter van de Raad van Bestuur van N.V. Koninklijke Distilleerderijen Er ven Lucas Bols in Klare Wijn, het personeelsblad van Bols Bene lux van oktober) Continental Wine Supply heeft in Engeland een dieet-biertje met slechts drie procent alcohol op de markt gebracht. Royal Diat Pilsner is volgens het bedrijf het eerste bier met een lager alco holpercentage van dit type bier in Engeland. (Uit The Grocer, Engeland) Onderzoek van het bureau Inra/ Mintel heeft uitgewezen dat ne gentig procent van Europese volwassenen regelmatig fris drank drinkt. In het voormalige West-Duitsland is dat 96 pro cent, in België 95 procent, in Ne derland 92 procent, in Frankrijk en Italië 90 procent, in Spanje 88 procent en in Engeland 85 procent van de bevolking. (Uit Morning Advertiser, Enge land) Grote merkartikelfabrikanten dreigen in de jaren negentig het contact met de consument te verliezen, het zal steeds moeilij ker worden zich van de concur rent te onderscheiden en maar weinig grote bedrijven zullen zich in de toekomst kunnen per mitteren in een keihard prijzen- gevecht verwikkeld te rakenOm de onderlinge inwisselbaarheid tegen te gaan, zullen merken zich meer en meer moeten ont wikkelen tot vriend van de con sument. Aldus enkele conclu sies uit het rapport '1990's: The Search for Identity' van het inter nationale reclamebureau Ayer in New York. (Uit Food press nr. 41) Simonds Farsons Cisk Ltd heeft 93%van de Maltese biermarkt in handen. De resterende 7% is in handen van importbieren als Heineken, goed voor de helft daarvan, gevolgd door Budwei- ser, Beck's, Amstel, Grolsch en Fosters. De consumptie per hoofd van de bevolking is 44 liter. Verwacht wordt dat dit getal de komende vijf jaar zal stijgen tot 60 liter per hoofd van de bevol king. (Uit International Brewery Moni tor van 16 oktober) Vanaf 17 oktober geldt op glazen en hervulbare kunststofflessen met een inhoud van meer dan een liter die frisdranken of water bevatten, een statiegeld van één gulden. Met de maatregel ziet het statiegeld-systeem voor gla zen en hervulbare kunststoffles sen er als volgt uit: een kwartje voor flessen tot 0,6 liter; twee kwartjes voor flessen van 0,6 tot 1 liter; een gulden voor flessen met meer dan een liter. Het sta tiegeld op kratten bedraagt zes gulden. (Uit het Algemeen Dagblad van 16 oktober)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 11