Achtergronden Mctónsey In het voorjaar van 1990 heeft de Raad van Bestuur aan het or ganisatiebureau McKinsey de opdracht gegeven om te onder zoeken welke organisatievorm in de jaren negentig het beste zou passen bij Heineken als in ternationaal opererend bier concern. Dat betekent dat vooral naar de rol en structuur van het hoofdkantoor is ge keken. Het doel van de organi satieverandering is te komen tot een ondernemingstructuur die voor de toekomst nodig is om de uitgestippelde onder nemingsstrategie te kunnen realiseren. Naar aanleiding van het rap port van McKinsey is nu beslo ten de taakverdeling binnen de Raad van Bestuur te verande ren. Tot nog toe had elk lid van de Raad van Bestuur een be paald werelddeel 'onder' zich. In een periode waarin Heine ken bezig was zijn positie op be paalde markten over de hele wereld op te bouwen, paste deze indeling uitstekend. De komende periode zal Heineken zich veel meer gaan richten op het versterken van zijn positie op de diverse markten. Dat brengt met zich mee dat die we relddelen niet meer afzonder lijk zullen worden bekeken, maar dat vooral de samenhang tussen de verschillende mark ten belangrijk wordt. Zo'n func tionele organisatie zal er eerst voor Europa en voor export ko men. Voorlopig blijft voor de andere werelddelen de regiona le indeling nog bestaan. Daarbij moet gedacht worden aan afstemming wat betreft po sitionering van onze produk- ten. Wat dan speelt is bijvoorbeeld de prijsstelling, de reclame campagnes die niet mee voor één land afzonderlijk gelden maar voor een groot aantal lan den in een regio, de identieke distributieproblemen én wet geving die steeds meer op el kaar afgestemd wordt. Europa 1992 is daarvan een sprekend voorbeeld. Daarom is het de be doeling dat de geografische in deling op den duur verdwijnt om plaats te maken voor een funcionele taakverdeling. Dat betekent dat een lid van de Raad van Bestuur in de toe komst niet meer de verant woordelijkheid heeft voor een werelddeel maar zich vooral bezig houdt met ófwel Marke ting, ófwel Produktie, ófwel Fi nancien voor onze markten we reldwij d. Voor de stafafdelingen van het hoofdkantoor zal dat tot gevolg hebben dat ook hun werkzaamheden anders worden ingedeeld. Het één en ander wordt nu besproken in een werkgroep waarin medewer kers van stafafdelingen en Eu ropese werkmaatschappijen van Heineken zitten, onder steund door McKinsey. De Raad van Bestuur heeft 12 november besloten dat de taken van de nu zittende leden van het bestuur als volgt ver deeld zullen worden: De heer G. van Schaik krijgt we reldwijd de functionele verant woordelijkheid voor Human Resources. De heer R. van de Vijver krijgt wereldwijd de functionele verantwoordelijk heid voor Produktie. De heer H.F.M. Coebergh krijgt de regio nale verantwoordelijkheid voor Afrika, Midden- en Verre Oos ten. De heer J. H. Drost krijgt de regionale verantwoordelijk heid voor het Westelijk Half rond. Voor de functies Marketing en Financiën in de Raad van Be stuur worden extern nieuwe bestuursleden aangetrokken. Blik op blik is een vereniging van bier- en frisdrankblikken- verzamelaars, waarvan de leden jaarlijks via een schrif telijke enquête het 'mooiste bier- en frisdrankblik van het jaar' kiezen. Daarbij kunnen ze kiezen uit alle blikken die de vereniging dat jaar in hun blad 'Blikvanger' aan de leden heb ben getoond. Blik op blik heeft het Amstel 1870-blik uit Italië via internationale contacten gekregen. Amstel 1870 is in Ita lië alleen op de eilanden Sicilië en Sardinië verkrijgbaar. Het wordt via dochterondernemin gen van Dreher Italië geleverd. In tegenstelling tot Nederland heet het bier in Italië nog steeds Amstel 1870 en niet 1870 van Amstel. Maarssen - Het blik van Amstel 1870, bestemd voor de Italiaan se markt, is door de vereniging 'Blik op Blik' uitgeroepen tot het 'Bierblik van het jaar 1989'. Alex van Heeringen, brand -manager Amstel Europe nam zaterdag 27 oktober in Maars sen de bijbehorende oorkonde in ontvangst. Bert Bosman (uiterst links), voorzitter van Blik op Blik overhandigde Alex van Heeringen (derde van links) de oorkonde. Rechts naast de heer Van Heeringen de winnaar van het 'Frisblik van het jaar 1989', Henk Tallen, marketing-manager van de firma Thomassen en Drijver en Rob Kooy, penningmeester van de vereniging Blik op Blik

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 10