Sterk stijgende vraag naar merkartikelen Voorsprong Vrumonaop voorsprong mede door Pet-retourfles Kansen De grootste bedreiging is te denken datje er al bent en daardoor niet alert reageert De concurrentie in de frisdrankenbranche is hevig en zal dat ook blijven Door lagere vaste kosten en hogere afzetten meer geld voor ontwikkeling merken Sterk stijgende vraag Investeringen Merkartikelen succesvol permanent bij ons komen werken om aan de stijgende vraag naar onze pro- dukten te kunnen voldoen. Voor het eerst sinds tijden zullen we bovendien de arbeidsmarkt opgaan voor werving van medewerkers." "Een groot succes is de Pet-retourfles die mede de oorzaak is van de huidige groei van de frisdrankenmarkt. Vrumona heeft duidelijk een voor sprong genomen door als eerste -zelfs als eerste ter wereld - te komen met deze anderhalve literfles. Natuurlijk waren er risico's verbonden aan deze primeur, maar het risico om als twee de te komen met deze nieuwe verpak king lag voor ons beduidend hoger. Het is nu eenmaal zo dat het erg veel moeite en veel geld kost om een ach terstand op dit terrein weer goed te maken. Uit de cijfers blijkt dat de Pet-retourfles goed loopt: 20% van al le frisdranken die in thuisverbruik verkocht worden, zit nu al in een der gelijke fles. De verwachting is dat deze 1V2 liter verpakking voor Pepsi, 7-up en Sisi volgend jaar al groter zal zijn dan de 1 literfles. Ook deze ver- pakkingsontwikkeling heeft mee geholpen aan de groei van de A-mer ken. De B-merken en de privatelabels zijn hierdoor op achterstand gezet". Gevraagd naar een korte samenvat ting van de kansen en bedreigingen voor Vrumona in de komende jaren antwoordt Overgaauw "Ik voorzie een lichte groei van de frisdranken consumptie. Bepalend voor de groei van onze merken is onder meer of ook anderen de beschikking krijgen over de Pet-retourfles. De concurrentie in de frisdrankenmarkt is zeer hevig en zal dat blijven. Maar ook wij zitten niet stil: we hebben op marketing-ter- rein nog vele pijlen op onze boog. Het is een geruststellende gedachte dat de prijs van frisdranken in Nederland, vergeleken met de rest van Europa, aan de lage kant is. Eventuele prijs verlagingen op Europees niveau in verband met de Europese eenwording vormen voor ons daardoor geen be dreiging. Vrumona zal er voor moeten zorgen een lage-kosten producent te blijven. Maar het blijft moeilijk om meer dan 5 jaar vooruit te kijken met je beleid. Het is nu eenmaal zo dat de economie in golfbewegingen gaat en dat na een periode van bloei meestal een terug gang volgt. Maar zo'n periode kun je beter sterk ingaan en daaraan werken we nu bij Vrumona met z'n allen erg hard. De grootste bedreiging is dat je denkt er te zijn en daardoor niet alert reageert." meer geld neer te leggen. Vrumona is een hele sterke nummer 2 in de Nederlandse frisdrankenbranche en procentueel gezien groeien we zelfs sneller dan de nummer 1, Coca-Cola." "Die groei betekende voor al onze medewerkers dat er hard gewerkt moest worden. In 1989 verkocht Vrumona voor het eerst in zijn be staan meer dan 2 miljoen hectoliter. Nu is er een grote kans dat we in 1990 de 3 miljoen hectolitergrens over schrijden. Regelmatig moesten we een beroep op onze mensen doen om via overwerk de produktie te vergro ten. En desondanks werden we afgelo pen zomer geconfronteerd met een tekort aan voorraden. De vraag naar frisdranken stijgt zo snel en onze mer ken en verpakkingen zijn dermate succesvol dat wij, maar ook enkele "In de komende jaren zullen we ons met onze investeringen gaan richten op uitbouw van de merken en op uit breiding van de infrastructuur zoals produktielijnen en opslagcapacitei ten. De te verwachten bedrijfsresulta ten rechtvaardigen dergelijke grote in vesteringen. Bovendien hebben we enkele tiental len produktiemedewerkers nodig. Een aantal voormalige medewerkers van Vrumona, die nu in de brouwerij in Den Bosch werken, zullen weer van onze concurrenten, de vraag niet meer konden bijhouden. Ik mag wel zeggen dat we de afgelopen twee jaar tot het uiterste gebruik gemaakt heb ben van de huidige productiefacilitei ten. Tegelijkertijd konden we een goed bedrijfsresultaat realiseren." "Maar zoals ik al aangaf heeft het feit dat het ons goed gaat ook te maken met het herstel van de gehele frisdran kenmarkt. Was het begin jaren tachtig nog zo dat we in een economische re cessie zaten, daarvan is nu geen spra ke meer. In die periode was er een sta biele frisdrankenmarkt, waarin de merkprodukten een dalend markt aandeel hadden. Onder meer door de verbeterde economische omstandig heden vertoont de frisdrankenmarkt weer een groei. In die groeiende markt doen juist de merkartikelen het heel goed. Logisch wellicht, want als het de consumenten goed gaat dan vraagt men sneller naar kwaliteit en is men ook bereid - en in staat- daarvoor iets De kiattenbrug bij Vrumona

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 5