Druk bezig met een absolute vernieuwing van het assortiment Goede sfeer straalt duidelijk uit naar de medewerkers We zoeken aansluiting bij buitenlands gedistilleerd We merken nu dat de handel vertrouwen heeft in onze strategie spreekt een jonge doelgroep aan. We zijn dus bezig met een abso lute vernieuwing van het assor timent. Want ook de verpak kingen van Bols- en Coebergh Bessen zijn anders geworden en ook deze produkten hebben eigentijdse commercials ge kregen. En dat geldt ook voor Henkes Jonge Jenever. Op dit moment lopen er 5 nieuwe re clamefilms: dat is toch niet niks. Daarenboven is binnen een jaar ons hele kernpakket vernieuwd. Daar blijkt uit dat er wel wat gaande is bij Bols Be nelux. Voor de Bols likeuren is ook een nieuwe concept bedacht. Er is een andere strategie uitgezet voor het assortiment, de ver pakking en de advertentiecam pagne. De likeuren worden internationaal aangepakt. Jene ver is een produkt voor bijna uitsluitend de Nederlandse markt. Likeuren zijn inter nationaal gezien in trek. De ma jenever een Bokma 10 years old te gaan voeren. Ik heb het prettige gevoel dat er in onze branche heel wat gaande is. Er heerst een sfeer van 'samen de handen in elkaar slaan'. Samen sta je sterker om allerlei pro blemen aan te pakken. En de sfeer van 'er gebeurt van alles bij ons bedrijf' straalt heel dui delijk uit naar onze medewer kers." in de komende jaren willen voeren. In onze branche werd er om dubbeltjes gevochten en gunde men elkaar bij wijze van spreken zelfs het verlies niet. Het beleid van Bols Benelux is erop gericht om de uitstraling, het elan van onze produkten omhoog te brengen. In wezen zoeken we aansluiting bij het buitenlandse gedistilleerd, dat een uitstekend imago heeft. De handel reageerde een jaar gele den in eerste instantie zeer af wachtend, ondanks de extra marge die in het vooruitzicht werd gesteld. Nu, een jaar later merk je dat de handel er ver trouwen in heeft. We hebben bovendien het voordeel dat ook de collega-distillateurs mee gaan in onze visie over verbete ring van de merken. Bols Bene lux heeft daarin een duidelijke voortrekkersrol vervuld." Andere doelgroep En wat doet Bols Benelux aan de verjonging van de produkt- uitmonstering? "Jenevers zitten overduidelijk met een wat stoffig imago. On geveer 70% van de mensen die jenever drinken behoort tot een wat oudere leeftijdscategorie. Het wordt dan ook tijd dat de jongere consument kennis neemt van onze produkten. De marketing van jenevers is al 15 tot 20 jaar gericht op uitslui- tend andere, oudere consu menten. Dat was niet alleen aan de reclame-uitingen te zien, maar ook aan bijvoor beeld de flesuitmonstering. De etiketten van jenever zijn al ja ren ongeveer hetzelfde geble ven. Bij bijvoorbeeld wodka en whisky is dat absoluut niet het geval. Daar hebben ze elk jaar het uiterlijk van de fles ietwat gewijzigd. Met het gevolg dat je, als je een whiskyfles van 10 jaar wennen. Dat zegt eigenlijk al genoeg. En ook de slogan bij de commercial "Bokma Day, Bok ma Night, Let's Bokma" is bijna revolutionair te noemen en Strategisch merkenbeleid En wat is de toekomst voor Bols Benelux La Grouw: "Doordat we als Bols en als GWN de krachten ge bundeld hebben, zullen we ons meer dan vroeger concentreren op strategisch merkenbeleid. De joint venture geeft ons daar toe alle mogelijkheden. Ik denk ook dat produktontwikkeling van vitaal belang is voor ons bedrijf, maar ik besef tegelijker tijd dat dat niet gemakkelijk zal zijn. Ook denk ik aan 'line- extensions', dat zijn verschil lende produkten onder hetzelf de merk, van de bestaande produkten. Een voorbeeld zou kunnen zijn om naast de Bolc- geleden naast de fles van van daag zou zetten, je denkt met een geheel nieuw produkt te maken te hebben. Wij willen onze produkten dus duidelijk richten op een andere doel groep: de dertigers. Jonge Bols heeft de spits afgebeten. Sinds enkele maanden hebben we een flitsende commercial voor dit produkt en sinds kort leve ren we een totaal nieuwe fles uit. Een fles die strak van belij ning is en koel, bijna zakelijk overkomt. Een gedaanteveran dering die dus niet geleidelijk aan gegaan is, maar wel door ie dereen als zeer opvallend wordt ervaren." Let's Bokma "Datzelfde gaan we nu ook doen met Bokma. Eind novem ber start de uitlevering van de totaal vernieuwde fles en is ook de nieuwe commercial op de televisie te zien. En ook voor Bokma geldt dat de verpakking een totale gedaanteverwisse ling heeft ondergaan." Lachend vervolgt hij: "De heer Piet Bok ma, die we uiteraard hebben uitgenodigd om kennis te ne men van de nieuwe uitmonste ring, was erg enthousiast maar moest er nog wel een beetje aan De heer La Grouw markt voor deze produkten is licht stijgende, ook in Neder land."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 14