Uit een ander vaatje getapt Japan vierde Driehonderd kleine bierproducent kruideniers minder Uit een ander vaatje getapt is een rubriek met korte berichten uit binnen- en buitenland over de ontwikkelingen in de bier-, gedistilleerd- en frisdrankenmarkt. Van de telex gescheurd, uit de kranten geknipt en op deze pagina bijeengebracht. Bekende merken Zelfregulerende alcoholcampagne Alcoholschijf Sluiting Iraakse brouwerijen Leids referendum over sluitingstijd horeca (De inhoud van de artikelen van deze rubriek valt buiten de verantwoording van de redactie) Coca-Cola en Sony zijn wereld wijd de leidende merken in naamsbekendheid. Dat blijkt uit het Landor Image Power Survey van het Engelse bureau Landor. Dit bureau voor Identity Manage ment en Design Consultancy zal voortaan iedere twee jaar een imagepower onderzoek doen. In dit onderzoek wordt de kracht van merken onder tienduizend consumenten in elf landen ge meten Het gaat om Japan, de VS en enkele Europese landen. We reldwijd staat Coca-Cola wat naamsbekendheid betreft op de eerste plaats, direct gevolgd door Sony. Pepsi Cola scoort een tiende positie. In Nederland is Sony nummer één. Ons chauvi nisme blijkt uit de samenstelling van onze top tien, die met KLM (2), Heineken (3), Albert Heijn (4), Verkade (5), DE (7), Philips (8), ANWB (9) en Schiphol (10) maar liefst acht Nederlandse namen noteert. (Uit Adformatie van 20 septem ber) Japan is de vierde bierproducent ter wereld geworden. Met een produktie van 6,09 miljard liter werden de Britten ingehaald. Volgens de Japanse brouwer Ki- rin waren de Amerikanen num mer een (23,3 miljard liter), Duits land tweede (9,3 miljard) en China drie (6,2 miljard). (Uit de Volkskrant van 21 sep tember) De Franse radioreclame-inko pers zijn een publiekscampagne begonnen, waarin luisteraars worden opgeroepen om hun al coholgebruik te matigen. De campagne is te beluisteren op de nationale radiostations inclu sief RTL en Europe 1. De be roepsvereniging France Union pour la Publicité Radio hoopt door de campagne te laten zien dat vrijwillige zelfregulering ef fectiever kan zijn dan een recla meverbod. Deze maand neemt het parlement een beslissing over het verbod op sigaretten en alcoholreclame in Frankrijk. Dat dit verbod er zal komen, staat vrijwel vast. De Franse ra dio verliest door een verbod op alcoholreclame jaarlijks 38 mil joen dollar aan inkomsten. (Uit Adformatie van 6september) De Dordtse dochteronderneming van het Amerikaanse chemie concern Dupont heeft haar zes tienhonderd werknemers een 'alcohol-parkeerschijf' meege geven. De alcoholschijf ziet er uit als een parkeerschijf voor auto's. Er is op af te lezen wat ongeveer het promillage alcohol in het bloed is na een aantal glazen drank. De schijf is een onderdeel van een vorig jaar begonnen al- coholmatigingsbeleid van het bedrijf. Het ministerie van WVC noemt de campagne een goed initiatief. (Uit het Algemeen Dagblad van 21 september) Na acht maanden tijd telt ons land weer een kleine driehon derd kruideniers minder. Het af nemen van het aantal kruide niers is een sterk doorzettende trend.Op 1 januari 1990 waren er nog 8587 tegen 8297 op 1 au gustus van dit jaar. In de laatste vijf jaar zijn er zo'n 2500 levens middelenwinkels van het toneel verdwenen. De jaren tachtig ga ven een verlies van zesduizend. Dit alles volgens de laatste Niel- sencijfers. (Uit de Levensmiddelenkrant van 14 september) Saddam Hussein heeft de brou werij-industrie in zijn land op dracht gegeven te sluiten. Hij wil hiermee het gebruik van suiker uitsparen, zolang de economi sche sancties tegen Irak blijven voortduren. (Uit Morning Advertiser, Enge land) Leidenaars kunnen zich tijdens het referendum dat volgend jaar maart gehouden wordt, waar schijnlijk uitspreken over de vrijere sluitingstijden van de ho recagelegenheden. De volks raadpleging wordt tegelijk met de verkiezingen voor de Provin ciale Staten gehouden. Politieke partijen en burgers dienden de afgelopen maanden enkele tien tallen voorstellen in, waarvan er uiteindelijk vier overbleven: de sluitingstijden, het parkeerbe leid, invoering van een dertig-ki lometerregime in de stad en een autoluwe binnenstad. De volks raadpleging is overigens niet 'beslissend', maar 'raadgevend'. Dat betekent dat de gemeente raad de mening van de bevolking naast zich neer kan leggen. (Uit het Leidsch Dagblad van 18 september)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 11