Spacemanagement is het in delen van winkelschappen met behulp van een computer. In oktober 1988 is Heineken ge start met spacemanagement. Allereerst werden de twee ver schillende computerprogram ma's getest, die er op dit gebied zijn. Uiteindelijk kwam Space man uit de bus. "De belangrijk ste reden voor deze keuze was dat sommige supermarkten in Nederland tegelijkertijd gingen werken met dit systeem. Als Heineken met dit systeem zou beginnen, zou de mogehjkheid bestaan om gegevens uit te wis selen", vertelt Christiaan Hint zen. Toen hij in 1988 in dienst kwam bij Heineken, was het testen van de verschillende computerprogramma's één van z'n eerste werkzaamheden." "Heineken geeft op verzoek adviezen voor een optimale schapindeling voor bier en soms voor frisdranken aan de grote supermarkten", vervolgt Hintzen. "In de adviezen worden alle merken bier en fris dranken meegenomen, dus ook die van de concurrentie. Het lijkt natuurlijk zeer aantrekke lijk om alleen de produkten van Heineken een goede plaats in het schap te geven. Maar op de lange termijn werkt dit niet. Een voorstel dat duidelijk in het voordeel van de producent zelf is, werkt op de lange duur tegen Een opname van het teken programma van Spaceman; de produkten worden door het gebmik van verschillende kleuren van elkaar onderscheiden je. Heineken is de enige brou werij in Nederland, die deze service verleent aan de super markten", vertelt Christiaan Hintzen. Rendement Hoe werkt het Spaceman-pro- gramma in grote lijnen? "Je be gint met het aanmaken van een databank. In deze databank voerjeallepro dukten in met de juiste omschrijving en afmetin gen. Met deze gegevens èn de in- en verkoopprijzen van de supermarkten, kan de schap indeling met een optimaal ren dement worden berekend. Als de supermarkt deze gegevens niet wil geven, kan alleen een goede schapvulling om 'nee verkopen' te voorkomen wor den berekend en niet het opti male rendement. Er is nog een aantal factoren van invloed op de indeling. Denk bijvoorbeeld aan het mooie zomerweer. Uit marktonderzoek blijkt dat mensen die alleen met zeer mooi zomerweer bier kopen, dan meestal Heineken bier ko pen. Er zal dus meer Heineken in het schap moeten staan. In spaceman worden èn de normale verkoop van andere bieren gewoon door zou kunnen gaan." Naast het Spaceman-program- ma werkt Christiaan Hintzen ook met het Direct Product Profit-model (DPP|. Hintzen: "Met behulp van dit model kan de winst per produkt worden berekend voor een organisatie. Hiermee kan bijvoorbeeld wor den aangetoond dat sixpacks beter in het schap gepresen teerd kunnen worden dan in een krat. De presentatie van sixpacks in een krat is nogal on overzichtelijk, bovendien ne men de sixpacks in het schap minder ruimte in. Het presen teren van sixpacks in het schap bevordert ook de omzet." Momenteel geef ik aan 10 grote supermarktketens adviezen met betrekking tot de schapin deling. Ik bezoek zelf regelma tig supermarkten, waarvoor ik een plan heb gemaakt. Helaas constateer ik toch wel eens dat de adviezen niet worden over genomen. Vooraf bestudeer ik de situatie in de winkels. De ene keer heb je namelijk te maken met een pilaar, de andere keer is er een hoek in de wandpresentatie. Hiermee moet je bij je advies toch rekening houden om een optimale presentatie van de produkten te verkrijgen. Een goede overzichtelijke presenta tie verhindert de 'nee-verkopen' en stimuleert de verkopen en dat is toch het uiteindelijke doel van spacemanagement." Ook de sixpacks staan hier in de Verenigde Staten worden de schappen per week aangepast, in Nederland één keer per sei zoen. Voor de zomer wordt een speciaal 'zomerplan' ontwik keld. Er wordt dan rekening ge houden met grotere verkopen van blikbier. In de herfst wordt bijvoorbeeld Bokbier opgeno men in het assortiment. Een andere factor waarmee reke ning gehouden moet worden is de locatie van de supermarkt. De aankoopgewoonten kun nen duidelijk per regio verschil len", aldus Hintzen. Voorraad "Omdat Heineken het grootste marktaandeel heeft in bier, staat er in de winkels vaak meer Heineken bier dan andere mer ken opgesteld. Als er nu een nieuw bier op de markt komt, wordt er vaak direct een stapel kratten van het nieuwe bier neergezet. Omdat er meerdere stapels kratten Heineken bier in de winkel staan, moet Heineken plaats maken voor het nieuwe produkt. Aangezien het nieuwe produkt na de intro- duktie niet direct in grote hoe veelheden wordt verkocht, kan de situatie ontstaan dat er voor acht weken voorraad in de win kel aanwezig is. Dit is een zeer onvoordelige situatie voor de winkelier. Enerzijds zijn er ver loren verkopen. Als er een bier had gestaan met een hogere omloosnelheid, zou het im mers verkocht kunnen worden. Anderzijds is er sprake van renteverlies bij teveel voorraad van een bepaald produkt. Met Spaceman zou deze situatie voorkomen kunnen worden. Het schap zou zo worden inge deeld dat èn het nieuwe pro dukt goed

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 9