Uit een ander vaatje getapt Uit een ander vaatje getapt is een rubriek met korte berichten uit binnen- en buitenland over de ontwikkelingen in de bier-, gedistilleerd- en frisdrankenmarkt. Van de telex gescheurd, uit de kranten geknipt en op deze pagina bijeengebracht. Verhuizing met bier gevierd Sail 90 Vuurtoren: nieuw alcoholvrij bier Nederland grootste frisdrankenexporteur Kirin test nieuw brouwproces Minder ongeluk ken door alcohol Goede verkoop Gouden tulp voor Kranenberg Labatt introduceert alcoholarm bier (De inhoud van de artikelen van deze rubriek valt buiten de verantwoording van de redactie) Negen medewerkers en in totaal zo'n 850.000 flessen kostelijke wijn zijn vorige maand overge bracht van Haarlem naar Nieuw- Vennep. Zoals bekend heeft Oud Wijnkopers Hustinx dochteronderneming van Bols Beneluxhet pand aan de Spaarndamseweg in Haarlem verlaten. De directie, de afdeling in- en verkoop en de administra tie zullen vanaf begin juli gehuis vest zijn in een pand aan de Dreef in Haarlem. Op zaterdag 16 juni werden de laatste pallets weggehaald uit het magazijn in Haarlem. De operatie was vlek keloos verlopen. Keurig op tijd en met een minimum aan breuk. Omdat inmiddels alle wijnen naar Nieuw-Vennep waren over gebracht, werd maar een krat bier gekocht om dat resultaat te vieren. (Uit Klare Wijn, personeelsblad van Bols Benelux van juni 1990) In januari/februari, mei/juni en augustus/september heeft het NIPO vragen over de bekend heid van Sail en de hoofdspon sors laten meelopen. Op dit mo ment zijn er vanzelfsprekend alleen gegevens beschikbaar over de eerste twee metingen. Gevraagd naar merken of na men van sponsors van Sail scoorden met name Nissan en Heineken al bij de eerste meting. Tijdens de laatste meting wist tien procent van de Nederlandse bevolking spontaan te vertellen dat het automerk Sail steunde, vier procent wist dat van Heineken. IBM, de Postbank, RaiRestaurants en Centraal Be heer scoorden elk een procent. De geholpen bekendheid daar bij krijgt de ondervraagde drie of meer antwoorden voorgelegd, waaruit hij kan kiezen) was steeds enkele procenten hoger. Bij Heineken steeg dit percen tage zelfs tot dertien procent. (Uit Adformatie van 16 augustus) Vuurtoren is een nieuw alcohol vrij bier. Het werd 17 juli jongst leden door de Budelse Brouwerij onthuld. Met de introductie van Vuurtoren wil de Budelse Brou werij een 'alcoholvrij lichtpunt'op de Nederlandse biermarkt bren gen. Vuurtoren is verkrijgbaar in flesjes van 30 ci, in kratjes van 12 en 24 stuks. Met Vuurtoren pre senteert de Budelse Brouwerij haar zevende biersoort. Naast de drie ondergistende bieren, Pils, Bock en Oud Bruin, worden er ook drie bovengistende spe- ciaalbieren gebrouwen (Budels Alt, Budels Parel en Budels Ca- pucijn). Met de introductie van Vuurtoren heeft de Budelse Brouwerij voor een primeur ge zorgd. De huidige alcoholarme en alcoholvrije bieren zijn af komstig van brouwerijen die lan delijk opereren. Vuurtoren is het eerste alcoholvrije bier, dat af komstig is van een regionaal georiënteerde, kleine brouwerij. (Uit Horeca Treffen augustus 1990) Uit het jaarverslag over 1989 van de Algemene Nederlandse Bond van Frisdrankenfabrikan ten en Groothandelaren in Dran ken (BBM) blijkt dat 1989 voor de Nederlandse export van fris dranken een topjaar was. De af zet over de grenzen steeg met bijna twintig procent tot 394 mil joen liter. Nederland versterkte hiermee haar positie in de EEG als grootste exporteur van fris dranken. (Uit VMT van augustus) De Kirin Brouwerij uit Japan heeft bevestigd dat het markt onderzoek voor een bier houdt, dat via een nieuw brouwproces gebrouwen is. Dit brouwproces is tien keer sneller en veel goed koper dan de traditionele metho den waarmee bier gebrouwen wordt. Kirin denkt erover moge lijkheden te onderzoeken om via licenties en joint-ventures haar positie op de Europese markt uit te breiden. (Uit Mornig Advertiser, Enge land) Het aantal ongelukken waarbij alcohol in hetspel is, lijkt zich niet zo explosief te ontwikkelen als drie maanden geleden werd ge dacht. Uit de cijfers van het Cen traal Bureau voor de Statistiek (CBS) over het eerste halfjaar van 1990 blijkt dat in de eerste zes maanden van dit jaar bij zes procent van de ongelukken sprake was van alcoholgebruik. In dezelfde periode vorig jaar lag dat iets hoger.Toen werd bij 1428 ongelukken gebruik van alcohol geconstateerd,nu in 1392 geval len. Een daling van drie procent. (Uit het Algemeen Dagblad van 22 augustus) De BSN-groep met bekende merken als Kronenbourg en Kanterbrau, doet het goed in de detailhandelsector. De BSN- groep is goed voor meer dan de helft van alle bierverkopen in deze sector. Heineken-Frangai- se de Brasseries volgt op de tweede plaats met een aandeel van ongeveer 23,5 procent en In- terbrew-Stella volgt als derde met zeven procent van het aan tal bierverkopen. (Uit Points de Vente, Frankrijk) Het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) heeft de Gou den Tulp met diamant toe gekend aan de heer P. Kranen- berg (oud-directeur Heineken). Hij was van oktober 1984 tot ja nuari 1989 commissaris van het NBT. Hij ontving de onderschei ding voor zijn grote verdienste voor het bevorderen van het toe risme in en naar Nederland, in het bijzonder als voormalig voor zitter van de VVV Amsterdam en de Stichting Amsterdam Promo tion. De Gouden Tulp met dia mant wordt slechts incidenteel uitgereikt. (Uit Horeca Nederland Magazine van 12 september) John Labatt heeft Labatt 5 op de Canadese markt gebracht. La batt is een bier met minder dan 0,5 procent alcohol. Het bier, dat gebrouwen wordt door de Amerikaanse brouwerij Vaux Breweries, wordt verkocht in Quebec. Labatt denkt met de introductie van het alcoholarme bier in de komende twee jaar het marktaandeel in het alcoholar me segment van 0,3 tot drie pro cent te verhogen. Verwacht wordt dat ook Molson, de groot ste brouwerij in Canada, binnen kort een alcoholarm bier op de markt zal brengen. (Uit International Brewery Moni tor, nr. 9)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 14