Uit een ander vaatje getapt Uit een ander vaatje getapt is een rubriek met korte berichten.uit binnen- en buitenland over de ontwikkelingen in de bier-, gedistilleerd- en frisdrankenmarkt. Van de telex gescheurd, uit de kranten geknipt en op deze pagina bijeengebracht. Jaarverslag bedrijf schap Horeca 1989 Werkgelegenheid 'Eigen' bieren Meer Alcoholvrij ^aatoC dan heeft de waarschuwing ook geen effect meer. Beter zou zijn als je de educatieve boodschap dan eens voor, dan eens na en dan eens ónder de commercial zet. Juist dat afwisselen ervan maakt dat de boodschap goed bij de consumenten overkomt. Maar dan wel duidelijk in beeld en niet, zoals sommige adver teerders helaas doen, de bood schap 'slim met kleine letter tjes' verstoppen." (De inhoud van de artikelen van deze rubriek valt buiten de verantwoording van de redactie) De horeca-omzet, die in 1988 nog 12,1 miljard gulden bedroeg, overschreed in 1989 bijna de grens van 13 miljard gulden. Deze conclusie kan men trekken op grond van de cijfers in het on langs verschenen jaarverslag van het Bedrijfschap Horeca.Het bedrijfschap constateert een stijging van 6,25 procent. Wordt de prijsontwikkeling op de omzet van de gezamenlijke horecabe drijven in mindering gebracht, dan resteert een positieve om zetvolume-ontwikkeling van 4,5 procent. Deze ontwikkeling komt overeen met die van het totale midden- en kleinbedrijf. (Uit Bulletin van Bedrijfschap Horeca mei/juni) In 1989 is de werkgelegenheid in de horecabedrijfstak, voor wat betreft werknemers in loon dienst uitgedrukt in arbeidsjaren, toegenomen met 4 procent. Ge zien het grote aandeel van deel tijdarbeid in de horeca betekent dit naar alle waarschijnlijkheid een toename van ongeveer 6 a 7,5 procent uitgedrukt in perso nen. Voor 1990 wordt vooralsnog een lagere groei van de werkge legenheid voorspeld met 2,5 procent in jaren en ongeveer 4 procent in personen. (Uit Bulletin van Bedrijfschap Horeca mei/juni) Europeaan drinkt het liefst 'ei gen' bieren. Niet meer dan 4 pro cent van het bier dat in de Euro pese Gemeenschap wordt gedronken heeft een nationale grens gepasseerd. De Euro-con sument drinkt bij voorkeur bier van eigen bodem. Een en ander blijkt uit een EG-studie van de Europese biermarkt. Die markt valt uiteen in een noordelijk en een zuidelijk deel. In het Noor den is de omzet stabiel of terug lopend en is er sprake van over capaciteit. In het Zuiden.dat nog geen biertraditie heeft, komt het gerstenat sterk opzetten, maar de volumes zijn nog gering. De markt wordt gekenmerkt door een groot aantal deelmarkten met onderlinge verschillen in soort en smaak. (Uit Foodpress van 20 juli) Volgens het Britse marktonder zoekbureau Frost Sullivan staat de Europese dranken- markt vooreen dramatische om mezwaai van alcoholhoudend naar alcoholvrij. Als gevolg van de vraag naar gezonde alterna tieven en onder druk van de ac ties tegen alcohol in het verkeer zal de Europese markt van kou de alcoholvrije dranken stijgen van 26,7 miljard dollars naar 36,4 miljard dollars in 1994. Het seg ment koolzuurhoudende en -vrije dranken, dat in 1988 50 procent van de totale markt om vatte zal, aldus het marktonder zoekbureau, dominant blijven. Maar de vraag naar gezond heidsdranken, vruchtesappen en nectars zal de komende vier jaar het sterkst toenemen. (Uit Foodpress van 13 juli) De cratecover met de 'Amstel Express' werd intern afgekeurd. In plaats daarvan werd een cratecover met het logo van de Amstel Gold Ra ce gemaakt een Anisfej en» in ^kaartjes.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 7