Heineken en de reclame- en gedragscode Begin september is het zo ver. Dan gaat de aangepaste reclame- en gedragscode in. Een code die tot stand is gekomen in samenwerking met de overheid en de Stiva (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik). Wat betekent die code nu in de praktijk? Nieuw. Amstel Ligjü. De reclame- en gedragscode is een zelfregulering van de pro ducenten en de importeurs van alcoholische dranken. Er is niets tegen gebruik van alcohol, maar alles tegen misbruik er van. Vandaar dat zij zichzelf, in overleg met de Rijksoverheid en de Stichting Reclame Code, deze reclame- en gedragscode hebben opgelegd. In de code staat onder meer dat reclame-uitingen geen verband mogen leggen tussen drinken en actieve beroepsuitoefening en drinken en het beoefenen van sport. Maar ook het tonen van mensenmassa's die over matig bier drinken in commer cials, mag niet meer. Wim van Rossum, hoofd Marketing On derzoek en Public Affairs van Heineken Nederland, hierover: "Je kunt daarbij denken aan de Heineken-commercials uit de -li ,i..t in 70 11 i_ -,^ft 11 -u'll Vtltl tlVI ■u.t-i'-inr' niCtWd«U. dcm,ddaèor^P^9 Heel zorgvuldig gebrouwen om Ecn ideale combine, menva^ Een afgekeurde advertentie. In de advertentie van Amstel Light gaat het om de woorden 'na het sporten'. jaren zeventig met de propvolle café's en de obers met volle dienbladen met bier. Als je van daag een dergelijke commercial vertoont, overtreed je de code, maar ook maatschappelijk ge zien wordt dat niet meer geac cepteerd." Reclame-uitingen Bij Heineken zijn intern al eer der reclame-uitingen terugge roepen, die niet door de beugel van de reclame- en gedragscode heen konden. Bij de speciale ju bileum-actie voor de 25ste Amstel Gold Race werd in eer ste instantie gedacht aan crate- covers, die een relatie tussen bier en sport legden. Uiteinde lijk werd, in verband met de re clamecode gekozen voor een cratecover met uitsluitend het logo van de Amstel Gold Race erop. Bestaande logo's zijn na melijk wèl toegestaan. Maar hoe staat het eigenlijk met Heineken-medewerkers, die in een t-shirt van hun bedrijf een sport beoefenen? Van Rossum: "Als bijvoorbeeld het Heineken hockey-team meedoet aan een bedrijvencompetitie, kunnen ze beter niet het logo van Heineken levensgroot op hun borst dragen. Zolang een mede- werkers-team op het eigen, be sloten terrein oefent, voorzie ik geen problemen." Ook de reclame-artikelen in het PUM mogen volgens Van Rossum nog steeds verkocht worden. "Wel denk ik dat het verstandig is dat jogging- en trainingspakken, kortom arti kelen die met sport te maken hebben, bekeken worden of ze voldoen aan de code. Maar zo lang branche-vreemde artike len, artikelen die niets met het produkt te maken hebben, aan het personeel en niet aan de consument worden verkocht, lijkt mij dat geen probleem." Educatieve slogan Op 1 september gaat de code in. Vanaf die datum moeten twee van de vijf televisiecommer cials over alcoholische dranken voorzien zijn van een educatie ve slogan in plaats van één op de vijf. Een voorbeeld van de slogan is 'Hou het gezellig, drink met mate'. Gaat dit in de toekomst nog veranderen in vijf van de vijf? Wim van Ros sum: "Als alle televisiecommer cials over alcohol voorzien worden van een dergelijke slo gan, valt dat niet meer op en

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 6