"Een kunstwerk hoeft niet begrepen te worden" Schilder, beeldhouwer, boetseerder, wijnmaker. Hij is het allemaal. Puur als hobby, want Reen van Bavel werkt in de vijf ploegendienst als wachtchef Brouwen in de Bossche brouwerij. "Televisie interesseert me niet, dat betekent dat ik veel vrije tijd overhoud. En die weet ik nuttig te besteden", aldus de kunstenaar. 24 De wachtchef Brouwen, die sinds 1975 bij Heineken Den Bosch werkt, heeft heel zijn le ven al getekend. Het schilderen is pas later gekomen, na zijn cursus aan het kunstinstituut Pieter Breughel in Veghel. "Daar heb ik kennis gemaakt met verschillende technieken. Vervolgens ben ik die technie ken zelf verder gaan ontwikke len. Wat dat betreft is elk schil derij dat ik maak een studie." Ook de ondergrond en de lijs ten van de schilderijen maakt Reen zelf. Dat alles gebeurt in zijn eigen huis-atelier in Veg hel. "Voor de ondergrond ge bruik ik hardboard, waarvan ik de ruwe kant bewerk. Het reliëf dat dan ontstaat, is vergelijk baar met linnen. De lijsten pro beer ik altijd in passende stijl te houden bij de schilderijen. Het materiaal zelf maken kost meer tijd, maar is ontzettend leuk. Een schilderij is dan echt hele maal zelfgemaakt." Kubisme Van Bavel neigt in zijn schilde rijen vooral naar het kubisme. Een stroming in de beeldende kunst, waarbij alle vormen tot lijnen en vlakken worden te ruggebracht. De hobbyist is een fervent aanhanger van Picasso, één van de kunstenaars uit de ze stroming. "In mijn schilderij en probeer ik ook altijd van donker naar licht te werken, waardoor een schilderij diepte krijgt." De Bossche brouwerij heeft 'schilder' Reen van Bavel intus sen ook ontdekt. Op verschil lende plaatsen binnen de af deling brouwen hangen zijn werken. Geen opdrachten, want daar houdt hij niet zo van. "Dan ben ik mijn vrijheid kwijt", verklaart hij. Op één uit zondering na. In de kaartenka- mer hangt een schilderij, waar op het gehele produktieproces in beeld is gebracht. Op een creatieve manier. Verschillende etiketten zijn in het schilderij verwerkt. "Zolang ik een be paalde opdracht op mijn eigen manier mag uitwerken, wil ik het graag doen. Maar liever be paal ik toch zelf mijn onderwer pen èn de plaats waar een De duizendpoot Reen van Ba vel met enkele van zijn werken. Links het kunstwerk 'de toren van Bavel'. Rechts enkele flessen van zijn eigengemaakte wijn, waar voor hij ook het etiket ontwerpt kunststuk komt te hangen of te staan. Het moet in harmonie zijn met de omgeving." Toren van Bavel De onderwerpen variëren van brouwketels tot en met land schappen. Van Bavels voorkeur gaat uit naar de brouwerij. "De vormen van de ketels en de combinatie van warme kleuren als bruin en geel fascineren mij", legt Reen uit. "Maar een kunstwerk hoeft niet per se iets voor te stellen. Het hoeft ook niet begrepen te worden. Ieder een kan zijn eigen fantasie laten spelen." Als voorbeeld noemt hij het kunstwerk dat hij pas gemaakt heeft en dat door collega's 'de toren van Bavel' wordt genoemd. "Dat kunst werk komt in mijn tuin te staan. Het stelt niets voor. Ik heb al leen gebruik gemaakt van een bepaalde vlakverdeling in zwart/wit." En met een lachje vervolgt hij: "Ik ben benieuwd hoe het kunstwerk eruit komt te zien als de vogels er hun be hoefte op doen. Dat wit op het zwart lijkt me heel grappig."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 24