Uitmarkt opent cultureel seizoen sssssgfisa-syPwrt De opening van het culturele seizoen van Amsterdam ging gepaard met theater- en muziekvoorstellingen op verschillende podia op het Museumplein. intensiveren en zorgen dat je commercieel op sterkte bent." Dynamische horeca-organisatie Stolk stelt tevreden vast dat Heineken in het pilssegment de onbetwiste marktleider is en wil blijven. Bovendien ligt het marktaandeel van de brouwer in de horeca nog altijd boven de Tevredenheid met brouwerijen (alsemeen) Tevreden 66 Ontevreden 15 Geen uitgesproken mening 19 50 procent. "Wij doen zaken met zo'n 24.000 horecabedrij ven. Als we kijken naar de horecamarkt sec, dan consta teer ik met enthousiasme dat werijen Brand en De Ridder over en kwam met enkele nieu we bieren. "Een nieuw produkt introduceren is een kwestie van timing. Neem nou Buckler, daarmee hebben we in de roos geschoten. Die Belgische bie ren vormen een verhaal apart. Dan praat je over 2 tot 2,5 pro cent van de markt en dat wordt dan gedragen door zo'n 400 merken. (Noot redactie: Heine ken is als eerste begonnen met de import van Belgische bieren, zoals Duvel, Abdij Affligem, Caves Brueghel, De Koninck). Nou, alleen met Buckler heb ben we al een groter marktaan deel en dat mag je dan ook een speciaal bier noemen. Het is niet zo dat de Belgische bieren de marktontwikkelingen stu ren waar het om de produktseg- mentatie gaat. Als het moet kan Heineken in principe alles produceren, maar af en toe 70 60 Si 50 ra ra 40 TEVREDENHEID OVER VIJF BROUWERIJEN (incl. service, technische ondersteuning, aandacht 75 voor het caté en de vertegenwoordiger) 70 71 JHT Heineken Amstel ontevreden noch tevr-noch ontevr Waardering tevreden we zeker het laatste half jaar flink aan het winnen zijn. Er zijn 400 bedrijven bijgekomen die onze produkten voeren", al dus Stolk. Volgens de horeca- man van Heineken is de winst vooral terug te voeren op een stukje dynamiek binnen de eigen horeca-organisatie. Stolk geeft toe dat die dynamiek te dele is ingegeven door de con currentie. "Het is goed dat je wat prikkels krijgt van binnen en buiten de organisatie. Op grond daarvan stel je je koers bij." Hij ontkent met klem dat Heineken achter de marktont wikkelingen aan zou lopen. De brouwer nam immers de brou- ed uit de bus moet je ook nog wat kunnen verkopen om er iets aan te ver dienen." Volgens Stolk zal ook Tevredenheid over tech nische ondersteuning. Tevreden 76 Ontevreden 11 Geen uitgesproken mening 13 in de toekomst 'het volume' moeten komen van pils. Maar aan de andere kant is er dus vol op ruimte voor de introduktie van specialties met 'volume aspiraties'. Op 24, 25, en 26 augustus pre senteerden artiesten tijdens de Uitmarkt hun programma aan het pubhek, dat in grote getale naar Amsterdam was gekomen. Het is het tweede jaar dat Heineken hoofdsponsor is van de Uitmarkt. Een evenement dat jaarlijks veel publieke en publicitaire belangstelling heeft. Het reclamebureau van Heineken, PPGH/JWT, heeft voor dit culturele evenement posters gemaakt, die geplaatst worden in abri's (bushokjes) in Amsterdam. "We kregen de op dracht drie posters te ontwik kelen voor Heineken als hoofd sponsor van de Uitmarkt. Het moest voor het pubhek in één 'klap' duidelijk zijn dat Heineken de Uitmarkt spon sort", vertelt Dees van der Geer, art director. Zij heeft in samen werking met copywriter Katja Schoondergang de ontwerpen voor de Uitmarkt gemaakt. "De ontwerpen zijn verder ook ge bruikt voor een paginagrote ad vertentie in de speciale bijlage over de Uitmarkt bij het Parool en de Volkskrant", aldus Dees van der Geer. M aug. Museumplein

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 17