Eigenschappen Een eerste vereiste van een brouwerijvertegenwoordiger is dat hij goed kan communi ceren met een klant en deze ook kan overtuigen als dat nodig is. "Het is, denk ik, toch een bepaalde 'feeling' die je voor dit vak moet hebben. Goed kunnen luisteren naar de klant en op de juiste manier reageren is zeer belangrijk. Ge let op de toenemende concur rentie in de markt is het boven dien belangrijk dat je efficiënt te werk gaat. Er mogen geen za ken blijven liggen. Ook moet je behoorlijk stressbestendig zijn om de druk aan te kunnen. Bier is duidelijk een emotioneel produkt, de 'sfeer' rondom het produkt speelt een invloedrijke rol. Ook dit aspect moet je als brouwerijvertegenwoordiger kunnen ondersteunen. Er komt heel wat bij kijken om een goe de overeenkomst te sluiten. Het kenmerk van een goede 'deal' is dat beide partijen er baat bij hebben. Ook wordt van je verwacht dat je flexibel bent en dat je er voor zorgt dat je op dezelfde golflengte als je ge sprekspartner zit. Dat is trou wens een van de aardige zaken van het vak: dat je zoveel verschillende gesprekspartners hebt. De ene keer spreek je met een manager van een grote ho telketen en de andere keer met de kantinebeheerder van een tennisvereniging. En beide zijn als klant even belangrijk voor Heineken. De wijze waarop je een relatie opbouwt, is zeer be langrijk en ook iedere keer weer anders. De ene klant vraagt om een andere benadering dan de ander. Hoe je hieraan invulling geeft vraagt dus om een be hoorlijk inschattingsvermogen. Bij de ene klant doet een bos bloemen wonderen, bij een an der moet je minstens met een goed uitgewerkt financieel ad vies aankomen", aldus de heer Stolk. Opleiding Als basisopleiding heeft de brouwerijvertegenwoordiger middelbaar of hoger beroeps onderwijs, bijvoorbeeld de mid delbare of hogere hotelschool. is als een De voorkeur gaat uit naar men sen met praktijkervaring in de horeca. Voordat de vertegen woordiger de markt in gaat, krijgt hij een intensieve interne opleiding (Zie Vers van 't Vat 4/90, pagina 14, red.). In het eerste functiejaar is met name het kennismaken met de klan ten belangrijk. "Maar uiteraard moet er in het eerste jaar ook gewoon bier worden verkocht. Het is belangrijk dat je via de praktijk laat blijken dat je een relatie kunt opbouwen en on derhouden èn kan verkopen. Het tweede j aar bestaat voorna melijk uit het in de praktijk brengen van de opgedane erva ringen", aldus Stolk. Een vertegenwoordiger blijft minstens vier jaar in het zelfde gebied werkzaam. De verkoop leider van het betreffende ge bied zorgt in de beginperiode voor een goede begeleiding. Na deze periode gaat iemand ge heel zelfstandig werken. Na de opleiding worden nog regelma tig verkoopgerichte trainingen gegeven. Maar ook aquisitie- trainingen, waarin wordt ge leerd hoe nieuwe klanten het beste benaderd kunnen wor den. Een brouwerijvertegenwoordi ger moet veel weten over zaken die binnen èn buiten de brou werij spelen. In zijn werk zal hij zich ook moeten laten infor meren door anderen. Hij is niet de enige die contacten met de klant onderhoudt. Andere 'vertegenwoordigers' van de Heineken Brouwerijen zijn on der meer de chauffeurs, bijrij ders, verkooptelefonisten, de medewerkers van de Horeca Tapservice en de Horeca Tech nische Dienst. Het is nodig dat de vertegenwoordiger regelma tig contact heeft met deze men sen, omdat zij belangrijke infor matie kunnen geven over een klant. Wanneer iemand een be paald probleem signaleert, is het heel belangrijk dat dit aan de vertegenwoordiger wordt doorgegeven zodat deze direct actie kan ondernemen. Marktverandering Wanneer we de markt vergelij ken met een aantal jaren geleden, is deze behoorlijk ver anderd. De concurrentiever houdingen zijn verscherpt. Het aanbod van bieren is gestegen. En bovendien benaderen de concurrenten de markt agres siever. "Dit vereist ook een an dere aanpak van onze kant. Het is nu noodzakelijk dat wij onze klanten nog actiever benade ren. We moeten voortdurend contact houden met onze klan ten zodat we precies weten wat zij doen en wat zij van ons ver wachten. We streven er naar om als Heineken overal de beste in te zijn. We moeten er nu, meer dan vroeger, voor knokken, maar we knokken graag onze rondjes mee", zegt de heer Stolk. "We moeten vooral naar de toekomst kijken. Door on der meer opleiding en vorming van onze vertegenwoordigers kunnen we de concurrentie voorblijven." Een gesprek met de heer G. Stolk, hoofd Horeca Neder land, over een vertegenwoordi ger van de Heineken brouwerij en. "Een vertegenwoordiger is als een spin in het web", vertelt de heer Stolk. "Hij werkt als het ware vanuit het midden van de organisatie. De belangrijkste taak van een brouwerijver tegenwoordiger is het verkopen van de Heineken-produkten. Maar vóór het zover is, moet er veel werk worden verzet. Hij moet onder meer een goede re latie met de afnemer opbou wen; hij moet op de juiste wijze de behoefte van de afnemer kunnen inschatten. De belan gen van zowel de afnemer als van de brouwerij moeten in het oog worden gehouden. Hij moet zich ook oriënteren op nieuwe klanten." De heer G. Stolk

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 5