Uit een ander vaatje getapt Uit een ander vaatje getapt is een rubriek met korte berichten uit binnen- en buitenland over de ontwikkelingen in de bier-, gedistilleerd- en frisdrankenmarkt. Van de telex gescheurd, uit de kranten geknipt en op deze pagina bijeengebracht. Pleidooi voor alcoholkennis op rijexamen Alcohol taboe op Binnenhof Perrier verkoopt deel frisdranken PET wordt 't Bier als liefdesdrank Nederlander is frisdrankendrinker Pepsi-Cola in India (De inhoud van deze rubriek valt buiten de verantwoording van de redactie) Kennis over de risico's van alco holgebruik in het verkeer moet een verplicht onderdeel worden van het rijexamenHet aantal on gevallen, waarbij vooral jonge ren tot 25 jaar betrokken zijn,zou daardoor verminderen. Dat stelt de psycholoog R.E.Kayserinzijn proefschrift. De wetenschapper stoelt zijn mening op rappor tages van jongeren die een jaar hun rijbewijs op zak hadden. Voor hun examen hadden zij een uitgebreid door Kayser opge steld voorlichtingsprogramma over alcoholeffecten gevolgd. In tegenstelling tot niet-voorgelich- te examenkandidaten bleek de ze groep nauwelijks met alcohol achter het stuur te rijden. (Uit Telegraaf van 8 juni) Ministers, staatssecretarissen en hun ambtenaren mogen voortaan tijdens openbare ver gaderingen in de Tweede Kamer alleen nog maar koffie, thee of frisdranken drinken. Het dage lijks bestuur van de Tweede Ka mer heeft besloten dat met on middellijke ingang geen alcohol meer mag worden geschonken. Voor kamerleden en hun mede werkers gold dit drankverbod reeds langer. Overigens heeft de leiding van de Tweede Kamer bepaald dat alcoholische dran ken wel zijn toegestaan tijdens vergaderingen in de avonduren die achter gesloten deuren plaatsvinden. Ook wordt over wogen het schenken van een borrel, een pilsje of een glas wijn tijdens de lunch te verbieden. (Uit Telegraaf van 21 juni) Het Franse drankenconcern Perrier, dat eerder dit jaar in op spraak kwam, verkoopt een groot deel van zijn frisdranken aan het Britse Cadbury Schwep- pes. Schweppes is de producent van zoetwaren en dranken. De verkoop levert 1,2 miljard frank (400 miljoen gulden) op. Perrier verkoopt zijn merken Oasis, Bali en Atoll. Verderkrijgt Schweppes de botteling en distributie van Gi- ni in handen, evenals nog drie bottelarijen in Frankrijk. In februari werd in de Verenigde Staten en andere landen het kankerverwekkende benzeen gevonden in het mineraalwater van Perrier. Perrier zag zich ge noodzaakt over de hele wereld 160 miljoen flessen terug halen. De terughaalactie kostte het concern 145 miljoen gulden. (Uit Trouw van 30 mei) PET als verpakking voor alle pro- dukten die in glas of PVC afgevuld worden. Dat is de 'boodschap' die de verpakkings industrie op de internationale verpakkingsbeurs in Düsseldorf de bezoekers meegaf. De indus trie wil hiermee duidelijk maken dat zij het milieu ernstig neemt. Het voordeel van PET boven PVC is dat het niet alleen milieu vriendelijker is, maar ook sterker. De PET-verpakking zal niet stuk vallen, waardoor lekkage in de winkel is uitgesloten. Daarbij is PET voor hergebruik geschikt en het is goed recyclebaar. (Uit Distrifood van 18 juni) De tijd van het eenvoudige tap- pilsje is al lang voorbij. Sinds de jaren zeventig is er een toe nemende belangstelling ont staan voor de traditionele bier soorten zoals bijvoorbeeld Trappist, Geuze en Abdijbier. Maar de ware liefhebber heeft sinds kort een nieuwe uitdaging gevonden: het Bière Amoureuse. Het van oorsprong Franse bier zou de eigenschap bezitten om 'romantische gevoelens' op te wekken en te stimuleren. Een brouwerij uit het Elzas-gebied heeft aan het schuimende ger stenat diverse exotische ingre diënten toegevoegd: gember, ginseng, myrthe en mangosap pen. Het gesuggereerde opwek kende vermogen van de drank blijkt ook uit de romantische vormgeving van de fles en het glas waaruit het bier gedronken dient te worden. Of het bloed echt sneller gaat stromen na en kele teugen van de bruisende liefdesdrank, kan alleen proef ondervindelijk vastgesteld wor den. In ieder geval is het Bière Amoureuse een origineel ge schenk voor de liefdespartner. De ontvanger of ontvangster van het cadeau weet dan wel gelijk hoe laat het is (Uit Brabants Dagblad van 4 juli) De Nederlander is een bijna niet te evenaren frisdrankendrinker. Volgens de meest recente cijfers (1988) gaat er jaarlijks 66,5 liter door de Nederlandse kelen. Al leen de Belgen en Duitsers sco ren beter met respectievelijk 71,5 en 84,4 liter frisdrank. Uit de sta tistieken zou kunnen worden af geleid dat er weinig verband be staat tussen warm weer en frisdrankgebruik.In Zuid-Europa wordt namelijk veel minder vaak de dorst met frisdrank gelest. (Uit Volkskrant van 23 juni) Pepsi-Cola is na jarenlange en vaak moeizame onderhandelin gen er in geslaagd vaste voet te zetten in India. Pepsi zal voor 1 miljard Amerikaanse dollars investeren. Bovendien heeft het Amerikaanse concern belangrij ke exportverplichtingen op zich genomen. De Indiase markt voor frisdranken zal, zo wordt ver wachtten explosieve ontwikke ling doormaken. Pepsi komt met Pepsi-Cola, Seven-Up en de si naasappeldrank Mirinda op de markt. Aan de namen wordt het woord 'Lehar' toegevoegdwat in het Hindi 'enthousiast zwaaien' betekent. De produktie vindt on der licentie van Pepsi in een groot aantal plaatselijke brouwe rijen plaats. (Uit een persbericht van 29 mei)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 14