Brasserie in Frankrijk of El Aguila in Spanje worden opge zet en natuurlijk ook ander som." Kwaliteitsuitstraling De wielerploeg van Jan Raas moet aan een aantal voorwaar den voldoen. Gert den Hertog: "Een kwaliteitsprodukt als Buckler mag alleen gekoppeld worden aan een kwaliteitsvolle wielerploeg. De renners moe ten Buckler presenteren op de fiets maar ook zoveel mogelijk in hun vrije tijd. Zij hebben dan ook een complete Buckler kle dinglijn gekregen: van wieier- tenue, thermojacks, sokken en schoenen tot overhemden en stropdassen. Ook tijdens trai ningen moeten de renners in het Bucklertenue rijden. Er worden bepaalde prestaties ver wacht van de wielerploeg van fan Raas in verband met de pu bliciteit. De ploeg moet een be paald aantal punten behalen voor het FICP-klassement. Dit is een klassement waarin alle belangrijke wielerwedstrijden zijn opgenomen. Aan de hand van dit klassement wordt ook bepaald welke ploegen het vol gend jaar mee mogen starten bij de belangrijkste wielerwedstrij den. Aan het sponsoren van een sportploeg zijn enige risi co's verbonden. Als de ploeg niet goed presteert bijvoor beeld, kan de ploeg -en daar mee Buckler- negatief in de pu- bbciteit komen. Het is nu eenmaal zo dat in de sport win nen en verbezen dicht bij elkaar bggen. En het blijft natuurlijk sport! De renners van Jan Raas boekten al in de eerste week van de Tour de France uitste kende successen. Zij bewezen hiermee dezelfde kwaliteiten te hebben als het Buckler bier!" felle Nijdam zorgde voor een derde 'Buckler overwinning' sport waar Buckler goed bij aan sluit. Een belangrijk voordeel van het sponsoren van een wie lerploeg is dat de wielersport open staat voor sponsoring. Het is in die sport zo dat de naam van de sponsor, ook de naam van het team is." In de dagbla den zie je toch ook vaak 'de ploeg van Jan Raas' in plaats van de ploeg van Buckler? "Dat is inderdaad waar, maar dat komt omdat Jan Raas bij het Nederlandse pubbek een grote bekendheid is. Bovendien is de Nederlandse pers nog steeds voorzichtig met het noemen van sponsors. De verwachting is dat in het buitenland veel meer over de Buckler ploeg ge sproken zal worden", aldus Den Hertog. Publiciteit Rondom de Buckler ploeg worden allerlei activiteiten op marketing en public relations gebied georganiseerd door de werkmaatschappijen om de merkbekendheid nog meer te verhogen. Gert den Hertog: "Het belangrijkste is om zoveel mogebjke positieve pubbciteit te verkrijgen rondom de ploeg in de verschillende media zoals televisie, radio, dagbladen en wielertijdschriften. De Buckler wielerploeg heeft een eigen public relations manager, Har prijsvraag voor handelsrelaties met als hoofdprijs een bezoek aan de 'Tour de France'. Er zijn speciaal voor de Tour de France advertenties ontwikkeld in het Spaans, Frans, Itahaans, Engels en Nederlands. Tijdens de Tour worden ze geplaatst op sportpa gina's van de dagbladen en in wielertijdschriften. Het zijn kleine actuele advertenties die inspelen op de 'Bucklerrenners' in de Tour. Bij wedstrijden, waaraan de Buckler ploeg deelneemt, kun nen bezoekers kennis maken met het alcoholarme Buckler bier. Sponsoring van de Buckler ploeg biedt ook prima moge lijkheden om relaties uit te nodigen bij wielerwedstrijden. Ook de Heineken-medewer- kers worden geïnformeerd over de ploeg. In Heineken Inter nationaal Magazine werden de renners voorgesteld in de vorm van een poster. En in het vorige nummer van Vers van 't Vat was de bekende 'Buckler etappe- schuif' bijgesloten waarmee u de Tour kon volgen. "Alle ren ners hebben kaartjes met een foto waarop ze een hand tekening kunnen zetten om aan hun fans uit te delen", aldus Den Hertog. "Het leuke van de- Uitwisselbare acties Met name een klassieker als de 'Tour de France' is een geschikt evenement voor dergebjke ac ties. Heineken Nederland ont wikkelde de 'Buckler etappe- schuif' die bij een kratje Buckler werd bijgesloten. Span je en Ierland organiseerden een Frans Maassen op weg naar de finish naast de volgauto van de Bucklerploeg ry Jansen, die de pers te woord staat. Hij is bij alle wedstrijden aanwezig en is zodoende ook altijd het aanspreekpunt voor de vele journalisten. Harry Jan sen verzorgt, in samenwerking met de afdeling Concern Public Relations, een nieuwsbrief voor de internationale sportpers. Deze nieuwsbrief komt één a twee keer per maand uit en in formeert over alles rondom de ploeg. "De sponsoring van de Buckler ploeg is uitermate ge schikt om er promotionele acti viteiten aan te verbinden. We maken daar dankbaar gebruik van." ze internationale sponsoring is dat alle activiteiten uitwissel baar zijn. Een actie die dit jaar door Heineken Nederland wordt gedaan, kan volgend jaar door bijvoorbeeld Franpaise de

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 13