Rondje Brouwerij De afdeling Centrale Training en Vorming van Heineken (CTV) is dit jaar van start gegaan met de cursus 'Rondje Brouwerij'. Deze cursus is bestemd voor medewerkers van Heineken die direct contact hebben met afnemers. 10 Het doel van de cursus is de deelnemers zodanige kennis te geven, dat ze gemakkelijker vragen kunnen beantwoorden van afnemers en misvattingen uit de weg kunnen ruimen. Deelnemende groepen zijn on der meer verkooptelefonisten, monteurs van HTD en mede werkers van de verkoopbinnen dienst van de verschillende drankenhandels. "Maar eigen lijk zou een dergelijke cur sus goed zijn voor iedere Heineken-medewerker. Ieder een die bij de brouwerij werkt, krijgt wel eens vragen over de Heineken-produkten van vrien den of kennissen", aldus Cees Versluys van CTV. Rondje Brouwerij duurt twee dagen en wordt vanwege het vaktechnische karakter van de cursus in Den Bosch gehouden. Daarnaast zijn er nog twee va rianten. Voor het personeel van de verschillende technische af delingen van de brouwerijen is er 'Rondje Brouwen', waarin de klemtoon op het brouwen ligt. Voor de andere deelnemers is er 'Rondje Bottelen', waarin de bottelarij centraal staat. Na af loop van de cursus weten de deelnemers hoe de belangrijk ste produkten van Heineken gebrouwen worden, onder wel ke condities dat gebeurt, welke grondstoffen en verpakkings- vormen er gebruikt worden en wat de kenmerkende voorde len van die verschillende ver- pakkingsvormen zijn. Ook ko men de kwaliteitseisen en de controles daarop uitvoerig in de cursus aan bod. Smaaktesten Praktijk en theorie gaan in de cursus gelijk op. Horen, zien en proeven is het motto. Vandaar dat een groot deel van de tijd in de produktie-afdelingen van de brouwerij wordt doorgebracht, waarbij de cursisten tussen de bottellijnen mogen staan. Ook worden er diverse smaaktesten gedaan. Medewerkers van HTB hebben speciaal voor deze cur sus gezorgd voor bieren met verschillende afwijkingen. Dit om de invloed te laten zien, die medewerkers op de kwaliteit van het bier kunnen uitoefenen tijdens de distributie van het bier. Cursisten krijgen bier te proeven dat verouderd is, dat te lang buiten is opgeslagen, waar door er te veel licht bijgekomen is en bier dat geinfecteerd is door het gebruik van niet goed gereinigde tapleidingen. Leerzaam Alex Baggen, monteur buiten dienst van de Horeca Tech nische Dienst Randstad over de cursus: "Waanzinnig interes sant. Ik ben vier jaar geleden in dienst gekomen bij Heineken. Eigenlijk had ik toen zo'n cur sus al moeten volgen. Heel erg leerzaam, met name het brouw- proces. De verschillen tussen Heineken en Amstel bijvoor beeld. Ik kan nu ook beter ant woord geven op vragen die ik langs de weg krijg. Daarnaast vond ik de stof zelf erg interes sant. Alleen jammer dat je in zo'n hoog tempo door de lesstof heen moest. Gelukkig hebben we de boeken mee naar huis ge kregen, waardoor ik thuis nog eens op mijn gemak alles door kan lezen." Te kort Marie-Josee Dings, medewerk ster Verkoop Binnendienst van drankenhandel Vullinghs-Jans- sen-Huyben B.V. in het Lim burgse Horst, vond de cursus eigenlijk te kort. "Twee dagen is wel erg kort om alle stof in j e op te nemen. Een paar collega's van mij hebben de Al-cursus gevolgd. Die duurt vijf dagen. Je vergeet ook veel. Daarom is het goed om de stof bij te houden." Marie-Josee volgde de cursus op 9 en 10 april van dit jaar. "Je kreeg eerst een stuk theorie, waarna je meteen de brouwerij in ging. Nu was ik al eerder met afnemers in Den Bosch ge weest. Maar zo uitgebreid als nu, heb ik de brouwerij nog nooit leren kennen. Je ziet ook goed wat er allemaal in het brouwproces gebeurt. Erg leer- De cursus wordt gegeven in de brouwerij in Den Bosch

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 10