Reclame- en gedragscode nader belicht v Per 1 september 1990 wordt de 'code voor alcohol houdende dranken' ingevoerd. Vers van 't Vat ging nog eens na wat deze reclame- en gedragscode precies inhoudt. De reclame- en gedragscode is onder meer opgesteld en on dertekend door de Stiva (Stich ting Verantwoord Alcoholge bruik). Dit gebeurde op 29 mei in Den Haag. In de Stiva zijn al le producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken, dus ook Heineken, en de be trokken produktschappen ver enigd. Daarnaast hebben ook de organisaties van slijters, le- vensmiddelenbedrijven en de horeca de code ondertekend. De heer R.V. Strobos onder tekende de code voor de Stiva. Ook staatssecretaris Simons van WVC behoorde tot de on dertekenaars. Wat houdt die code nu precies in? De heer W.F. van Rossum, hoofd van de afdeling Marke ting Onderzoek en Public Af fairs van Heineken Nederland en al jarenlang Stiva-adviseur: "De reclame- en gedragscode is in feite een zelfregulering van de producenten en de impor teurs van alcoholische dran ken. Er is niets tegen gebruik van alcohol, maar alles tegen misbruik ervan. Vandaar dat zij zichzelf, in overleg met de Rijksoverheid en de Stichting Reclame Code, deze reclame- en gedragscode hebben opge legd en zich er ook aan moeten houden. Deze code houdt on der meer in dat per 1 september 1990 twee op de vijf commer cials (dat was één op de vijf) een opvoedkundige slogan tegen alcoholmisbruik bevatten. De slogan moet duidelijk zichtbaar zijn en moet de consument aansporen tot verantwoord ge bruik of een waarschuwing be vatten tegen misbruik. Ook moeten de slogans gelijkmatig over de Ster-blokken worden verdeeld." Reclame en Sport Alle reclame-uitingen die in de bioscoop worden vertoond, moeten een educatieve slogan bevatten. Dat geldt ook voor re clame voor, tijdens en na sport- uitzendingen op de televisie. Verder houdt de code in dat geen enkele reclame-uiting een situatie mag laten zien, waarin de veiligheid door het drinken van alcohol in gevaar komt. En dat reclame geen verband mag leggen tussen drinken en actie ve verkeersdeelname. Reclame-uitingen mogen even min een verband leggen tussen drinken en actieve beroepsuit oefening en drinken en het beoefenen van sport. "Boven dien mogen individuele spor ters en sportploegen geen recla me-shirts van drankenmerken dragen. Ook auto's, motoren of boten, die bij snelheidssporten worden ingezet, mogen geen reclamedragers zijn van alco holhoudende dranken." In de code staat ook dat er geen sponsoring van een evenement mag plaatsvinden, als de ver strekking van drank leidt tot de verstoring van de openbare or de of van het evenement zelf. Van Rossum: "Uit de hand ge lopen voetbalwedstrijden val len hier bijvoorbeeld onder. Naamdragende evenementen zoals de Amstel Gold Race mo gen gewoon blijven bestaan. Al leen moet in de reclame voor dit evenement rekening ge houden worden met de combi natie drank en actieve sportuit- oefening." Reclameartikelen In de code staat eveneens dat reclamevoorwerpen van alco holische dranken niet gratis aan minderjarigen verstrekt mogen worden. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor posters van Heineken? Van Rossum: "Die mogen niet meer worden weggegeven aan minderjarigen of scholen en plaatsen waar De ondertekening van de code door de heer Strobos. Links op de foto de heer Van Rossum minderjarigen komen. Dat geldt overigens ook voor ande re reclameartikelen. Ook recla me op branche-vreemde artike len, artikelen die niets met het produkt te maken hebben, zal aan banden worden gelegd." Verder zal er nog strenger op ge let worden dat er geen gratis al cohol verstrekt wordt aan parti culieren. "Daaronder vallen produkten èn monsters van produkten", legt Van Rossum uit. "Deze mogen ook niet te gen een symbolische prijs worden aangeboden. Wat daar niet onder valt zijn de rondlei dingen die binnen Heineken worden gehouden en waar eveneens bier wordt verstrekt. Dit is namelijk een bijeen komst in besloten kring. Voor de vakbeurzen geldt dat alco holische dranken niet onge vraagd mogen worden aange boden. En er mag zeker niet geschonken worden aan min derjarigen. Ook tapinstallaties mogen niet langer gratis ter be schikking worden gesteld bij manifestaties, evenementen of festiviteiten." Evaluatie De code heeft een looptijd van een jaar. "Daarna zal er een eva luatie plaatsvinden met de rijksoverheid en de Stichting Reclamecode (die toezicht houdt op de naleving van de co de). Blijkt nu dat de code niet ef fectief is en regelmatig door de gebruiker wordt overtreden, dan zullen er alsnog door de overheid verscherpte maat regelen tegen alcoholreclame kunnen komen. Het is dan ook van het grootste belang dat we ons niet alleen aan de letter houden, maar ook naar de geest van de reclamecode handelen", aldus Van Rossum.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 11