Uit een ander vaatje getapt Uit een ander vaatje getapt is een rubriek met korte berichten uit binnen- en buitenland over de ontwikkelingen in de bier-, gedistilleerd- en frisdrankenmarkt. Van de telex gescheurd, uit de kranten geknipt en op deze pagina bijeengebracht. Bierpartij in Tjechoslowakije Nieuwe eisen kunst stofverpakking Duitsland Deel staf Dommelsch naar België Heineken bier betrouwbaarst Bols wil Franse wijnhuizen overnemen Samenwerking VS- drankproducenten Station bij industrieterrein in Zoeterwoude Geen Pepsi in India Charme weg 18 (De inhoud van deze rubriek valt buiten de verantwoording van de redactie) Bierdrinkers in Pilzen, de hoofd stad van de Tjechoslowaakse brouwerij-industrie en naamge ver van ons pilsje, hebben een eigen politieke partij opgericht. Volgens de krant Mlada Fronta stelt de nieuwe partij, die de naam 'Biervrienden' draagt, zich ten doel een flinke prijsdaling te bewerkstelligen voor het gerste nat. Ook wil men de bierkwaliteit verbeteren. Met het oog daarop moet 1991 worden uitgeroepen tot 'jaar van het bier'. De Tsjecho- slowaken behoren tot de groot ste bierliefhebbers in de wereld. (Uit het Algemeen Dagblad van 14 februari) Sinds februari moet in Duitsland op alle kunststofverpakkingen voor levensmiddelen en con sumptiegoederen aangegeven worden van welke kunststof de verpakking is gemaakt. Verder mogen er niet meer verschillen de soorten kunststof in de ver pakking worden gebruikt dan nodig is om het te verpakken pro- dukt te beschermen. Ook vindt de BRD-regering dat er spoed gezet moet worden achter de ontwikkeling van materialen die milieu-afbreekbaar zijn. (Uit Food press van 2 februari) De grootste Belgische bierbrou werij Interbrew (Stella Artois, Piedboeuf), waar ook de Dom- melsche bierbrouwerij toe be hoort), gaat op grote schaal reor ganiseren. Daarbij wordt een aantal staffuncties van de Dom- melsche brouwerij, waaronder marketing en administratie, naar België verplaatst. Vijf kleinere brouwerijen zullen de komende jaren gesloten worden. (Uit Eindhovens Dagblad van 14 februari) De café-bezoeker zet Heineken bovenaan het lijstje van kwalita tief betrouwbare en betaalbare merken. Heineken biedt 'waarde voor je geld', zo vinden de dui zend bierconsumenten, die door Inter/View telefonisch aan de tand zijn gevoeld. Buckler geniet bij dertien procent van de onder vraagden spontane merkbe kendheid. Zeven procent had wel eens een Buckler gedronken Dit merk scoort ook het hoogst op 'waarde voor je geld', omdat Clausthaler veel duurder is. (Uit Ad formatie van 15 februari) De Bolsgroep wil drie Franse wijnhuizen overnemen. Op het verlanglijstje staan: Girardeau, Anjou met een omzet van 8 miljoen, S.N.J. Pellerin, Beaujo- lais 32 miljoen) en Domani- nes Michel Bernard, Cotes du Rhone 18 miljoen). De groep is al voor 85 procent eigenaar van het wijnhandelshuis Consor tium Vinicole de Bordeaux et de la Gironde. Met de drie nieuwe aanwinsten meegeteld ontstaat een wijngroep met een omzet van 230 miljoen. (Uit Foodpress van 23 februari) De producenten van wijn, bier en gedistilleerd in Amerika, gaan hun krachten bundelen. Jaren lang hebben zij op eigen houtje campagne gevoerd voor verant woord alcoholgebruik. Nu willen ze gezamenlijk het hoofd bieden aan de problemen waar ze mee te maken hebben. Dat zijn er nogal wat. De consumptie van gedistilleerd daalde in 1989 voor het tiende achtereenvolgende jaar met twee procent. Er werd dat jaar zeven procent minder wijn gedronken terwijl het bier- verbruik stabiel bleef. Bovendien is er sprake van de invoering van etiketten die de koper waarschu wen voor de gevaren van over matig drankgebruik. Daarnaast worden de accijnzen voortdu rend opgevoerd en dreigt er een reclameverbod voor alcohol houdende drank. (Uit Foodpress van 23 februari) Zestig jaar na het verdwijnen van het Zoeterwoudse stationnetje aan de Ommedijkseweg wil Pro gressief Zoeterwoude proberen opnieuw een treinhalte aange legd te krijgen. Achterliggende gedachte is nu dat de duizenden werknemers die op het indus trieterrein hun broodwinning hebben, gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Vol gens lijsttrekker Wil Ooijendijk gaat het om een plan op lange termijn. (Uit de Zuid-Holland Post van 7 maart) India's nieuwe generatie blijft voorlopig verstoken van Pepsi Cola. Al jaren bestaande plan nen om de frisdrank deze zomer op de Indiase markt te brengen zijn vertraagd. En er wordt ter de- ge rekening mee gehouden dat de introductie van Pepsi hele maal wordt afgelast. De nieuwe Indiase regering heroverweegt momenteel de beslissing van de vorige regering om Pepsi toe te laten in India. In 1977 werd Pep si's grote concurrent Coca Cola nog het land uitgezet. De Indiërs vonden dat het land wel met eigen frisdranken toekan. (Uit het Leidsch Dagblad van 10 maart) "Dat vele ambachtelijke bier soorten tegenwoordig gewoon in de supermarkt verkrijgbaar zijn, neemt toch iets van de charme weg", aldus de heer J.H. Weber van de Technische Universiteit in Delft in een stelling bij zijn proef schrift. (Uit de NRC van 10 maart)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 18