"Heineken is jarenlang een tamelijk gesloten onderneming geweest. We deden erg geheimzinnig over een heleboel zaken. Dat is niet altijd nodig. Ik ben meer een voorstander van 'ramen open zetten'. Ook wat betreft contacten naar buiten toe. Die zijn erg belangrijk. Heineken heeft overleg met universiteiten en onderzoeksinstituten in binnen- en buitenlandwaar af en toe ook mee samen wordt gewerkt. Een goede zaak." Naamgenoot Drs. B.W. Drost, directeur Concern Research, weet waar hij over praat. Hij was één van de mensen die op het ge bied van research voor Heineken de contacten in binnen- en buitenland legde. Drost nam voor Heineken aan diverse commissies deel, zoals de NRI (Nieuwe Rassen en Industrie), ASBC (Americain Society Brewing Che mists), de EBC (European Brewery Committee) en de HRC (Hop Re search Council). "Heineken moet ge bruik maken van wetenschappelijk onderzoek dat anderen doen. We hoe ven en kunnen niet alle wetenschap zelf in huis hebben. Dat is ook het wezenlijke verschil tussen fundamen tele wetenschap en de toegepaste wetenschap, die bij Heineken gehan teerd wordt. Fundamentele weten schap is gericht op het vergroten van kennis en wil het 'hoe en waarom' ver klaren. Wij willen met behulp van die kennis processen en produkten ont wikkelen of verbeteren." De voormalige directeur, ook wel 'Drost met de pijp' genoemd om hem zo te onderscheiden van zijn naamge noot binnen de Raad van Bestuur, nam 31 januari na 38 jaar afscheid van Heineken. De receptie in ontvangst gebouw De Hooiberg werd druk be zocht door vele collega's, oud-colle ga's en vertegenwoordigers van universiteiten. De heer Oostra, lid van de Raad van Bestuur, ging in zijn toe spraak in op enkele kenmerken van de heer Drost. "Een Heineken-kind met grote motivatie voor onderzoek", zo typeerde Oostra de heer Drost. Drost begon zijn carrière bij Amstel. Vóór die tijd werkte hij als microbio- loog-scheikundige bij Poviet, de far- "We ma produkten" ecte

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 8