Vrachtwagens van rietjes en rammelaars Vroeger was hij chauffeur en mede-eigenaar van Transport-bedrijf Zuidema. In die functie reed hij in de periode 1956-1964 ook voor de voormalige Amstel brouwerij. Nu is hij met de VUT en bouwt hij vrachtwagens uit polystyreenplaat en allerlei 'huisafval', zoals rietjes, oude rammelaars en medicijndoosjes. 20 De Fries Theo Zuidema (64) woont al zijn hele leven in Leeuwarden. Daar begon hij in 1978 met zijn hobby: het bouwen van vrachtwagens op een schaal van 1:24. "Ik maakte ze eerst van bouwdozen", vertelt hij over die tijd, "maar al snel vond ik dat geen uit daging meer. Bovendien kloppen de bouwdozen niet met de werkelijk heid. En ik wilde juist zo natuur- hand van die tekening welke afmetin gen ik nodig heb voor mijn model. Aan de hand daarvan maak ik mijn eigen bouwtekening op schaalmodel en ga ik aan de slag." Op die manier bouwde hij ook een Heineken rolzeil- auto en een Amstel 'Vliegende Non' (genoemd naar de gelijknamige tele visie-serie. Als de zijkanten opgeklapt zijn, lijken het net twee vleugels). getrouw mogelijk een vrachtwagen na maken." Zuidema volgde niet langer de instructies op die bij de bouw dozen zaten, maar maakte via bouw tekeningen zijn eigen vrachtwagen. Tekening Deze methode hanteert hij nog steeds. Theo Zuidema: "Als ik een be paalde vrachtwagen zie rijden die ik qua constructie mooi vind, bel ik de eigenaar of fabrikant op om de teke ning. Helaas zijn ze daar niet altijd scheutig mee. Daarom ben ik vaak ge noodzaakt zelf de vrachtwagen op te meten. Vervolgens bereken ik aan de Theo Zuidema bouwt de wagens ech ter niet altijd exact hetzelfde na. Een aardige anecdote: "Mijn eerste buik vrachtwagen was er een van de firma Kasper Fauna Food. Die vrachtwagen vond ik wat constructie betreft wel, maar qua kleuren niet mooi. Ik heb mijn model dan ook in andere kleuren gespoten. Later gaf de vervoerder, die mijn model kwam bekijken, mij gelijk. De nieuwe vrachtwagens hebben nu dezelfde kleuren als mijn model." Huisafval De onderdelen voor de vrachtwagens haalt Theo Zuidema uit gewoon huis afval, polystyreenplaten en uit mes sing. Van rietjes maakt hij de slangen of pijpen waarmee een vrachtwagen combinatie aan elkaar zit. Oude ram melaars gebruikt hij voor de achter kant van een buik-vrachtwagen. En een zuigspeen van een babyfles wordt het veersysteem van zijn model. Alles zet hij met de grootste nauwkeurig heid in elkaar. Het schilderwerk doet Theo desnoods drie, vier keer over. Zelfs de spatlappen en de nummer platen vergeet hij niet. Daarvoor vraagt hij bij Rijkswaterstaat de meest recent uitgegeven nummerplaten op. "Je bouwt tenslotte een bestaande vrachtwagen na. Bovendien kun je het niet maken dat je modellen allemaal dezelfde nummerplaten hebben, als je ze tijdens een tentoonstelling naast elkaar hebt staan", aldus de bouwer. Niet alleen de buitenkant van het mo del moet er goed uitzien, ook het inte rieur wordt zo natuurgetrouw nage bouwd. De slaapkooi, besturing, alles moet aanwezig zijn. Voor de 'Vliegende Non' maakte Theo Zuidema ook pallets en een 'Kooi-Aap' (speciale inklapbare hef truck, die op de vrachtwagen wordt meegenomen). Die laatste maakte hij van messing. Bovendien bouwde hij deze zodanig dat het alle bewegingen van een echte Kooi-Aap kan nadoen. Voor het rolzeil van de Heineken vrachtwagen gebruikte hij regen kledingstof. En bij de Dienst Reclame Service vroeg Theo Zuidema om stic kers en logo's van Heineken en Amstel voor het schilderwerk. "Die had ik nodig voor de zijkanten van de vrachtwagens en de exacte vorm van de letters. De letters heb ik er zelf met de hand op geschilderd. Ik heb veel moeten oefenen, voordat ik ze uitein delijk op het model durfde te zetten." Prijzen Beide wagens waren in 1988 klaar ("ik doe ongeveer een jaar over het bou wen van één vrachtwagen") en hebben sindsdien met andere truck-modellen van Theo Zuidema op diverse ten toonstellingen gestaan. "Maar de Amstel- en Heineken-wagen zijn daarbij de trekkers." Zo won hij in april 1989 in het Limburgse Meijel vijf prij zen. Zowel de Heineken- als de Amstel-wagen kregen een eerste prijs. Misschien een aanmoediging om nu ook een Buckler- of Dry 100-wagen te gaan bouwen? Theo Zuidema: "Voor lopig niet. Ik bouw nu vooral buik vrachtwagens, die ook echt kunnen laden en lossen. Maar wie weet in de toekomst. Theo Zuidema bij zijn Heineken- en Amstel-modellen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 20