Uit een ander vaatje getapt Heldhaftige medewerkers 'koude water gedach Invloed alcohol reclame overschat Samenwerking Coca Cola/Artois Fris draaide goed in 1989 Verhoging BTW schaadt horeca ssssas s-ssft.JSS gfittSSÊ Uit een ander vaatje getapt is een rubriek met korte berichten uit binnen- en buitenland over de ontwikkelingen in de bier-, gedistilleerd- en frisdrankenmarkt. Van de telex gescheurd, uit de kranten geknipt en op deze pagina bijeengebracht. De inhoud van de berichten in deze rubriek valt buiten verantwoordelijkheid van de redactie. "De rol van de reclame wordt overschat." Dat vindt cliënt ser vice director mevrouw Pon- sioen-Kluver van het reclame bureau FHV/BBDO. "Je kunt met reclame niets aanpraten. De j eugd is niet te koop en doel groepen zijn niet te koop. Zes tig procent van de jongeren leert thuis alcohol drinken. Als je ouder wordt neemt de in vloed van verenigingsleven en vrienden toe. Ben je rond dc twintig jaar, dan wordt de in vloed van media en maatschap pij groter. Reclame heeft geen invloed op de binnenkring (ge zin, familie), op jongeren. De doelgroep van alcoholreclame is boven de twintig jaar." (Uit Adfoimatie van 11 januari) Coca Cola Company gaat sa menwerken met Artois Pied- boeuf Interbrew NV, de groot ste brouwer van België. De twee partijen hebben een 'letter of intent' getekend om te komen tot een joint venture. De joint venture moet in de tweede helft van 1990 operationeel zijn. Ze heeft tot voornaamste doel de afzet van de Coca-Cola produk- ten, Coca Cola, Fanta, Sprite, Lift en Kinley, in België te ver groten. Artois zal een meerder heid in de joint venture krijgen. (Uit het Financieele Dagblad van 10 januari) De consumptie van frisdran ken en bronwaters is in 1989 fors gestegen. De Nederlanders dronken vorig jaar zo'n 68 liter frisdrank per persoon. Ruim tien procent meer dan in 1988. Nog groter was de stijging bij de consumptie van mineraal- en bronwaters: ruim 25 procent. De bond van frisdrankfabrikan ten en groothandelaren in Ne derland ziet de warme zomer van 1989, de verlaging van de BTW op frisdranken en waters van twintig naar zes procent en het anti-alcoholbeleid van de overheid als oorzaken voor de stijging van de omzet. (Uit de Volkskrant van 23 ja nuari) Verhoging van het BTW-tarief voor de horeca dreigt het toeris me in de EG een zware klap toe te dienen. Dat is de mening van CDA-europarlementariër P.A.M. Comelissen. In de BTW- richtlijn van de EG valt horeca tot dusver niet onder de catego rie die bij tariefharmonisatie onder het lage tarief wordt ge bracht. Volgens Comelissen kan een hoger BTW-tarief voor de Nederlandse horeca een ver schil uitmaken van 1,3 mil jard per jaar. (Uit het Financieele Dagblad van 23 januari) Maastricht- Jos van Tintelen en Henny Walstock, beiden werk zaam als chauffeur bij Brouwe rij De Ridder, hebben donder dag 18 januari een spectaculaire reddingsactie verricht. Het tweetal, dat met een volgeladen fos van Tintelen (links) en Henny Walstock toasten op de goede afloop van hun reddingsactie vrachtwagen op het punt van vertrekken stond, werd plotse ling door een voorbijganger er op attent gemaakt dat een vrouw in de Maas dreef. Zonder zich maar één moment te be denken sprongen de chauffeurs over het hekwerk, trokken schoenen en jas uit en doken de ijskoude Maas in. Vervolgens bracht het duo de in gevaar ver kerende vrouw veilig naar de kant. Na een hete douche gin gen de 'ridders' weer gewoon aan het werk. Later op de dag sprak de heer Van Herpen, directeur van Brouwerij De Rid der, zijn heldhaftige medewer kers toe en overhandigde hen een mooie vaas als beloning. Van fat Cpen moïïien i i.et koude één moment •on vrouw uit bet *o majwf Qng aan ut- Heldhaftig Joat zou waf\j^„Sn hebbfl Trig Dat wat", «^i^an hebben- iedereen gea«» etv/ater 'Als ie iemand to h«^hel_ helden. WM kun devies na Maaatricht termorgen m „aas. maar m het mee denken. sn'fïekwerk op tol over het he»» gde_ red. het twee meter vlie- koude Uj^men kon h)i T^SgriJpen en 06 ""U? ÏÏvtbtengen. naar de J^iddels tót Bennï tSddèdhihetwa- aan zijn middel ut ^HJThUnaver- „lt het konde SJT.tór hadden .«- Bet ^SbÏD^ïdd' els chauBeur TO aan der-brou«ertl. de oeverwal at- schreeuwende een tónt «X de Maas vrouw die de vol- dreef. JoS' „v-tv/agen met g Jaden ge- dTank naar guiten S£* d<L doen." Bet twef'SenrS<S^lac" douche en ging daama «eer tan het «erk dag werden ze ^«-^met g..V£Skrlstallen deau. Es» 7 n ver. Sg*blS<>naare hun bijzondere dienste".

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 18