Europa Gedragsverandering Zwerfvuil Er bestaan twee soorten dranlcenblik- ken of bussen (zoals de deskundigen zeggen): de vertind stalen bus met alu minium deksel en de aluminium bus. De aluminium bussen zijn lichter. Het materiaal kan uitsluitend op nieuw gebruikt worden als nieuwe bus. Dit gebeurt onder meer in de Ver enigde Staten. Daar worden de bus sen, op dezelfde wijze als het oud pa pier in Nederland, door de consument verzameld en tegen een vergoeding ingeleverd. Het gerecycelde materiaal van de stalen bus is maar beperkt bruikbaar. Er kan onder meer beton ijzer van gemaakt worden. Heineken gebruikt zowel stalen als aluminium bussen. De stalen bussen worden vooral in Nederland ver kocht. De aluminium bussen zijn voor de export. Redenen hierachter zijn een betere aansluiting op het 're- cyclesysteem', een vrachtvoordeel en vaak ook de nationale wetgeving in het buitenland. De heer W.F. van Ros- sum van de afdeling Marketing On derzoek en Public Affairs: "Ruim vijfennegentig procent van alle bier verpakkingen in Nederland zijn re tourverpakkingen, flesjes, fusten. Ruim de helft van het eenmahge glas en blik wordt teruggewonnen via de glasbak of op een andere manier. Wat in de brouwerij tijdens de produktie kapot gaat, gaat automatisch terug naar de glasfabriek. Op grote schaal vindt nu overleg plaats tussen be drijfsleven, overheid en andere be langhebbenden om ook de rest van het eenmalige verpakkingsafval goed aan te kunnen pakken." Ook in Europees verband wordt over het terugdringen van verpakkingsaf val gesproken. De Europese richtlij nen hiervoor zijn tot nu toe vrij liberaal. Mr. J.C. Banz, regionaal coör dinerend manager Europa van Heineken: "De EEG wil nu wel tot een verscherping van die richtlijnen ko men. Er moet een duidelijk beleid ko men om het afval van verpakkingen te beperken. Verder wil de EEG voorko men dat bepaalde landen onder het mom van milieubeschermende maat regelen handelsbelemmeringen kun nen doorvoeren om de eigen markt te beschermen. Denemarken wil om die werij Kantoor), in samenwerking met de frisdranken- en blikindustrie en de ANWB, hier een onderzoek naar. Dit onderzoek werd uitgevoerd door Bu reau Veldkamp. Het doel was ge gevens te verzamelen over hoeveel heid en samenstelling van het zwerfvuil. Met name het aandeel van blik en glas stond daarbij centraal. CBK-directeur H.E. Jonker Roelants, vertelde eerder in Vers van 't Vat over het onderzoek: "We wilden weten hoeveel blikjes er op straat, op het strand en in de bossen worden weg gegooid. Om wat voor blikverpak kingen het gaat en waar ze precies in het milieu terecht komen. Met die in formatie kunnen we een gerichte aan pak proberen te vinden van het zwerf- vuilprobleem. Daar kunnen heel andere oplossingen uit te voorschijn rollen dan bijvoorbeeld het simpel weg invoeren van statiegeld op blik, zoals de overheid zich dat voorstelt." Uit het onderzoek kwam naar voren dat drankenblikjes slechts vier pro cent uitmaakten van al het onder zochte zwerfafval. Per onderzoeks gebied werden gemiddeld twee drankenbusjes gevonden. Op Noord zeestranden lag dat aantal wat hoger, met 3,7 busjes per onderzocht gebied. Een relatief groot deel (35 procent) van metalen eenheden in zwerfafval be stond uit treklipjes van drankenbus sen. Loslatende treklipjes van blikjes zijn inmiddels van de markt ver dwenen. Het onderzoek wees ook uit dat verpakking 45 procent van het zwerfvuil uitmaakt. Voor drankenver pakkingen (inclusief plastic drinkbe- kertjes) is dat elf procent. Anders ge zegd: 89 procent van het zwerfafval is iets anders dan een drankenverpak king. Om het zwerfafvalprobleem te beper ken, is de stichting 'Houd Nederland Schoon' in het leven geroepen. De stichting is een samenwerkingsver band tussen de ANWB, de NVRD (Ne derlandse Vereniging van Reinigings Directeuren), het bedrijfsleven, de SVM (Stichting Verpakking en Milieu), de Consumentenbond en de Stichting Recreatie. Het doel van de nieuwe stichting is de consument te bewegen niet langer verpalckingen op straat, in de berm of op het strand te gooien. De stichting wil dit onder meer bereiken door middel van voorlichting en edu catie. reden bijvoorbeeld geen blik impor teren. Ook Ierland heeft een tijdje ge leden overwogen de invoer van blik te verbieden, maar heeft hier van af gezien. De EEG streeft er naar dat over een paar jaar zeventig procent van alle drankenverpakkingen opnieuw gevuld, verwerkt of verbrand kan wor den, zonder dat daarbij schadelijke stoffen vrij komen." Een ander punt van aandacht voor de overheid is het terugdringen van het zwerfvuil. Zwerfvuil is de verzamel naam voor de lege blikjes, sigaretten peuken, plastic bekertjes en ander af val dat door mensen op straat, op het strand, in de berm, of naast een te vol le vuilnisbak wordt achtergelaten. In 1988 startte het CBK (Centraal Brou

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1990 | | pagina 13