Modern dis
tributiecentrum
in Staphorst
Hf
l
Sinds 16 december
1989 is Staphorst
niet meer alleen het
dorp van tradities en
klederdracht. Voor
Heineken is
Staphorst vanaf die
dag hèt verdeelpunt
geworden voor
Noord- en Oost-
Nederland. Het
nieuwe
distributiecentrum
in Staphorst zet de
toon voor distributie
in de jaren negentig.
"Verschillende
goederenstromen
onder één dak en
toch geen
wachttijden. Dat is
het doel."
r
V
j
r m I
A iB0M
m I i
J 1
te»
sr
■mam*
-W-.:, ::W;
m - WFWK
Aan het woord is Cor Kramer.
Hij coördineert de werkzaam
heden in het nieuwe distri
butiecentrum. "Op dit moment
werken we met tien vaste me
dewerkers in drie ploegen en ik
ben de enige Heineken-man.
De anderen zijn in dienst van
transportbedrijf Van Vliet", ver
telt Kramer. Het moderne dis
tributiecentrum is het resultaat
van een nauwe samenwerking
tussen bierbrouwer en trans
portondernemer. Een distribu
tiecentrum waar de directe
leverantie (levering aan de klant
binnen 24 uur na bestelling)
van Heineken- en Vrumona-
produkten samengaat met de
bevoorrading van groothandels
in de drie Noordelijke provin
cies. In de toekomst komen
daar wellicht nog de levering
van de thuistap aan de slijters
en de verspreiding van reclame
artikelen bij.
Directe leverantie
De werkwijze in Staphorst is
even simpel als efficiënt,
's Avonds en 's nachts komen
de verschillende produkten
binnen. Dit gebeurt uitsluitend
met de 30-palletwagen met de
automatische laad- en losvloer.
De hele vracht van dertig pal
lets staat binnen enkele minu
ten op de losplaats klaar om in
de hal te worden opgeslagen.
Maar niet voor lang. Voor de
levering aan groothandels zijn
drie dagen nodig. Met het sys
teem van directe leverantie
worden bier en fris al binnen
24 uur aan de klant geleverd.
De klant geeft via het Trans-
com-systeem zijn bestelling
voor directe leverantie aan de
Heineken-computer door. De
afdeling Centrale Expeditie in
Zoeterwoude verzamelt de be-
Staphoister klederdracht tij
dens de opening
Een 30-palletwagen wordt ge
lost op de regenachtige ope
ningsdag
stellingen en verwerkt ze tot
onder meer transport- en bela
dingsplanningen en zc maakt
ook de benodigde documenten
aan. In de namiddag komen bij
het distributiecentrum de op
drachten binnen die de volgen
de dag aan de klant moeten
worden geleverd. Op rolcontai
ners wordt de bestelling voor de
directe leverantie klaargezet.
De retouremballage wordt ge
lost en de vrachtauto kan bela
den worden. Op deze manier
verlaten momenteel zo'n 300
rolcontainers per dag de im
mense hal in Staphorst.
Geen piekvorming
"Naast de directe leverantie
zorgen we ook voor het provin-
cievervoer naar groothandels
en eigen drankenhandels. Het
is de kunst om de in- en uitvoer-
stromen zodanig op elkaar te
laten aansluiten dat er geen
wachttijden ontstaan. Om dat
te bereiken, worden de mede
werkers daar ingezet waar op
dat moment de prioriteit ligt.
Het werk wordt zodoende effi
ciënter gedaan en de service
aan de klant is groter."
Zoeterwoude
Doordat er in een drie-ploegen
dienst wordt gewerkt, kan de
aanvoer 's nachts plaatsvinden.
Zo wordt tijdverhes op de
steeds dmkker wordende we
gen voorkomen en wordt de
extra zware belasting van het
milieu overdag enigzins terug
gedrongen. In navolging van
het distributiecentrum in Stap
horst wordt eind januari in Zoe
terwoude gestart met een proef,
om ook daar de 30-palletwa-
gens met behulp van automati
sche rollenbanen snel te kun
nen laden en lossen.