"We moeten ons goed rekenschap geven van het feit dat Nederland onze oorspronkelijke markt is" "Geen supertanker, maar een schip dat wendbaar is en zich snel aan de wereldzeeën kan aanpassen" "Ik ben ingehuurd om een onderneming te leiden en niet om mezelf in de publiciteit te brengen" "Ik hou niet van grote omwentelingen in een bedrijf" Hong Kong en nu ook Korea zijn erg westers geörienteerd, kennen een welvarende econo mie waar nu de eerste 'wel vaartsproblemen' ontstaan. In donesië kent die problemen nog niet en is duidelijk in op komst. Afrika is voor ons een lange-termijn zaak. We onder houden onze relaties daar zorg vuldig en denken dat dat werelddeel eens tot rust zal komen. In Oost-Europa, met name de Sowjet-Unie, zien we zeker mogelijkheden. Geen supertanker Wat is de grootste uitdaging voor u als 'nieuwe' voorzitter van de Raad van Bestuur! Ik hoop als ik wegga een onder neming achter te laten die in alle opzichten past in de 21ste eeuw. Een toekomstgericht, fle xibel en creatief bedrijf dat on dernemend is en professioneel van opbouw. Geen supertanker dus, maar een schip dat wend baar is en zich snel aan de we reldzeeën kan aanpassen. Het Heinekenmerk moet num mer één zijn in de wereld en Heineken moet zelfstandig kunnen bhjven en geen onder deel behoeven te worden van een ander bedrijf. Daarbij hoop ik dat we plezierig en vol ver trouwen kunnen samenwer ken, de komende jaren, fe werk 0W-. /'v- y/-"" is een groot deel van je leven en het is daarom belangrijk dat je ook je werkleven prettig in richt. Het is bovendien nodig dat je als groep, als team ver trouwen in elkaar en in de on derneming hebt, zonder de rol van jezelf en het bedrijf te over schatten. Is dat vertrouwen én de prettige werksfeer er, dan zijn er redenen genoeg om de wereld strijdvaardig tegemoet te treden. We zullen ervoor moeten zorgen dat Heineken het leidende biermerk blijft en moeten al onze acties daarop afstemmen. Als dat betekent dat we ons moeten hergroe peren, dan zal dat moeten ge beuren op een snelle en nette manier. We moeten daaraan al les ondergeschikt maken. Gaat om onderneming Denaam van de heer Heineken is een begrip. Uw naam wordt vaak nog in één adem met hem genoemd. Hoe ervaart u dat! Dat maakt me niets uit. De heer Heineken zal, net als bij voorbeeld de heer A. Heyn, in één adem met het bedrijf ge noemd worden. Ik ben nooit in het nieuws geweest zonder de heer Heineken; in die zin was ik in de berichtgeving een soort 'aanhangsel'. Het is nu publici tair voor mij erg rustig en dat ligt me wel. Ik ben ingehuurd om de onderneming te leiden en niet om mezelf in de publici teit te brengen. En, als het voor de onderneming nodig is dat de man Van Schaik in de publici teit komt, dan moet dat gebeu ren. Maar ik hou beslist niet van mannetjesmakerij. Het gaat er om de onderneming op de kaart te zetten, en niet onszelf. Geleidelijke verandering Sluit uw wijze van werken aan bij die van de heer Heineken Zakelijk gezien wijken onze standpunten nauwelijks af. We hebben hetzelfde doel voor ogen en zijn allebei lange ter mijn denkers. Onze manier van werken is wel totaal verschil lend. De heer Heineken heeft bijvoorbeeld een groot geloof in intuïtie en is daar ook sterk in. Zijn beslissingen werden daar sterk door beïnvloed. In onze manier van werken als Raad van Bestuur is weinig veran derd. De één is wat dominanter dan de ander. Ik denk wel dat we de eerste zes maanden veel gekeken hebben hoe we verder moeten. Hoe kan onze organi satie bijvoorbeeld effectiever worden. Daarbij ben ik, als de omstandigheden dat toelaten, voorstander van een natuurlij ke verandering. Ik hou niet van grote omwentelingen in een be drijf. Grote schokken richten vaak onnodige schade aan. Toch heeft u begin dit jaar be sloten de hele directie van Hei neken Nederland te wijzigen, wat als een schok is ervaren, zowel in- als extern. Wij als Raad van Bestuur zijn er ook voor om dergelijke beslis singen te nemen. Daar is heel lang over gepraat en het is ook door ons als een zware ingreep gezien. Soms moet een derge lijk besluit genomen worden. Dan is het beter dat het even onweert, met donder en blik sem dan dat je dagenlang tegen motregen aan zit te kijken. Wel wil ik duidelijk stellen dat deze beslissing op zich niets met pa niek om de biermarkt te maken heeft. Als je meer dan 50% van de markt hebt, dan zou dat een wat vreemde zaak zijn. Vooral het teruglopend rendement van Heineken Nederland en de onduidelijkheid over de rich ting waarin de Nederlandse on derneming zich ontwikkelde, lagen ten grondslag aan dit moeilijke besluit. 'Werken' aan cultuur Hoe ziet u de veelgenoemde bedrijfscultuur van Heineken! Er is wel iets wat ons een eigen gezicht geeft naar buiten toe. Ik heb de cultuur in het bedrijf al tijd gezien als een 'leefwijze' en ervaren als één van grote saam horigheid, van kameraadschap, van loyaliteit. Bijna iedereen is op een prettige manier trots op het produkt en het bedrijf. We zijn bovendien een bedrijf dat wel wil winnen, maar dat ook de zon in het water kan zien schijnen. Ik hoop dat we als een vriendelijk bedrijf, prettig zelf verzekerd overkomen en dat we een uitstrahng hebben van zorgvuldigheid en degelijkheid. Als lid van de Raad van Bestuur sta ik wat minder midden in die cultuur en ik kan het misschien niet goed beoordelen, maar ik vraag me wel eens af, of de spreekwoordelijke saamhorig heid nog in dezelfde mate op ons van toepassing is. Ik denk dat we daar aan moeten werken. Want voor zoiets moet je je best doen, net als voor een goed huwelijk of een vriend schap. Wat zijn de eigenschappen in Heineken medewerkers die u het meest waardeert! Eerlijkheid en durf. In alle oprechtheid zeggen wat je denkt en wat je wilt bereiken voor de onderneming en jezelf.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 6