Verleden
Export
Uitbreidingen
Rooskleurig
Fusie Heineken
ze jarenlang zijn opgeslagen, zijn ze af
gestoft en weer opgehangen. Bijzon
der in het gebouw is ook de vloer van
de trappenhuizen. In de natuurstenen
tegels zijn allerlei fossielen te zien.
Een hele klus was het vervangen van
alle oude ramen. Die waren, zoals dat
vroeger gewoonte was, gezet in ijze
ren sponningen. Deze ijzeren spon
ningen waren in de loop van de tijd
door roest uit gaan zetten. Hierdoor
waren de oorspronkelijke marmeren
vensterbanken op veel plekken be
schadigd. Dit alles is nu hersteld.
Het terrein aan de
Mauritskade
De Amstel Brouwerij was de trots van
menig Amsterdammer. Voor de op
richting van deze brouwerij moeten
we temg naar eind vorige eeuw. Toen
werd in 1870 aan de Buitensingel,
vlakbij de Weesperpoort, een brouwe
rij gesticht. De eerste steen werd
gelegd door de firma De Pesters, Kooy
en Co. De naam van de brouwerij
werd Beiersche Bierbrouwerij 'De
Amstel'. De nieuwe Amsterdamse
brouwerij was de eerste in Nederland
die ondergistend bier brouwde. In die
tijd iets speciaals, omdat er nog geen
koelmachines waren uitgevonden. De
nodige koeling kon alleen maar met
grote ijsblokken worden verkregen.
Tijdens de bouw werd hier al rekening
mee gehouden. De kelders, waarin
het bier zou rijpen, werden voorzien
van grote dubbele wanden. Tussen die
wanden kon het ijs worden opge
slagen. Dit ijs werd tijdens een strenge
winter uit de Amsterdamse grachten
gehakt. In relatief 'warme' winters, en
die komen in Nederland veel vaker
voor, moest het ijs uit landen als
Noorwegen worden gehaald.
In het eerste levensjaar van de brou
werij werd al een bierverkoop van
20.000 hectoliter behaald. Er was toen
vijftig man personeel, dat voor het
grootste gedeelte uit Duitsers be
stond. Zij wisten hoe Beiersch bier ge
brouwen moest worden. Tot 1905 ver
kocht Amstel negentig procent van de
totale produktie binnen de stadsmu
ren. Na die tijd werd Amstel ook in de
rest van Nederland veel verkocht.
Een belangrijk jaartal voor de Amstel
brouwerij was 1883. Toen werd een
begin gemaakt met de export naar En
geland en Nederlands Indië (het hui
dige Indonesië). Dit afzetgebied groei
de zo snel, dat er al spoedig een
afzonderlijk gebouw voor de Lexporf-
bottelarif aan de Mauritskade moest
komen.
Op 25 juli 1902 legde een felle brand
de mouterij in de as. Een zware slag
voor de Amstel brouwerij. Niettemin
wist de brouwerij hier snel bovenop te
komen. De door brand verwoeste
mouterij werd vervangen door een
modem gebouw.
Amstel bleef uitbreiden. In 1905 wer
den de lagerkelders vergroot tot een
capaciteit van vijftigduizend hecto
liter. In dat jaar had de brouwerij 61
trekpaarden in haar bezit. Die paar
den bleven overigens niet lang. In
1907 schafte Amstel al de eerste
vrachtauto aan: een Daimler. En een
jaar later werd de eerste garage aan de
Mauritskade gebouwd.
Al werd Nederland niet in de Eerste
Wereldoorlog betrokken, de gevolgen
waren wel degelijk te merken in ons
land. Ook voor de brouwers. Bostel
mocht niet meer worden uitgevoerd
en de moutvoorziening werd bijna
stilgezet. Ook stegen de prijzen van de
grondstoffen. In verband met het
steeds nijpender tekort aan grondstof
fen, besloot Amstel op 2 februari 1917
te stoppen met brouwen. In maart van
dat jaar mocht bovendien geen bier
meer worden uitgevoerd. Aan het ein
de van de oorlog zijn er nog maar 289
van de oorspronkelijke 426 Neder-
landsé brouwerijen over en is het ver
bruik per hoofd van de bevolking te
ruggelopen tot tien liter per jaar.
De crisis van de jaïen twintig had tot
gevolg dat vele kleine brouwerijen
hun poorten moesten sluiten. Amstel
wist het hoofd boven water te hou
den. Men zag de toekomst rooskleurig
in. Diverse nieuwe filialen werden ge
opend in Heerlen, Den Haag en Rot
terdam. In 1931 werd de eerste botte
larij voor de binnenlandse markt in
gebruik genomen. Ook vond toen de
opening plaats van het hoofdkantoor
van de Amstel brouwerij.
Een nieuwe oorlog brak uit. Grond
stoffen werden- schaarser. De kwali
teit van Bieï ging achteruit door steeds
slechter wordende voorzieningen. In
de hongerwinter van 1944-1945 werd
de Amstel brouwerij ingericht als cen
trale gaarkeuken. Het eten dat de Am
sterdammers daar kregen, bestond ge
deeltelijk uit bostel.
Het dieptepunt was bereikt. Na de
oorlog werd langzaamaan naar betere
tijden toegewerkt. De produktie
steeg, de buitenlandse belangen wer
den groter. In 1955 opende Prins Bern-
hard een Amstel brouwerij in Surina
me. Overigens was Amstel in
datzelfde jaar de eerste Nederlandse
brouwerij die bier in blik exporteerde.
Ook werd in de VS een exportkantoor
geopend. En in 1960 vólgde op Cura
sao de opening van de derde met Am
stel geassocieerde brouwerij. Ook de
binnenlandse uitbreidingen werden
niet vergeten. In 1964 werd de eerste
paal geheid voor de nieuwe Amstel
bottelarij in het Brabantse Helmond.
In 1968 volgde de fusie met Heineken.
Neerlands twee grootste brouwerijen
wisten hierdoor hun positie op de lo
kale en internationale markt te ver
sterken. In 1982 werd de Amstel brou
werij gesloten en is de produktie van
Amstel bier overgegaan naar Zoeter-
woude. Op 22 januari 1987 werd het
kantoor van de voormalige Amstel
brouwerij aan de Mauritskade op
nieuw in gebruik genomen. Dit keer
als onderkomen voor enkele concern
afdelingen.