Verleden Export Uitbreidingen Rooskleurig Fusie Heineken ze jarenlang zijn opgeslagen, zijn ze af gestoft en weer opgehangen. Bijzon der in het gebouw is ook de vloer van de trappenhuizen. In de natuurstenen tegels zijn allerlei fossielen te zien. Een hele klus was het vervangen van alle oude ramen. Die waren, zoals dat vroeger gewoonte was, gezet in ijze ren sponningen. Deze ijzeren spon ningen waren in de loop van de tijd door roest uit gaan zetten. Hierdoor waren de oorspronkelijke marmeren vensterbanken op veel plekken be schadigd. Dit alles is nu hersteld. Het terrein aan de Mauritskade De Amstel Brouwerij was de trots van menig Amsterdammer. Voor de op richting van deze brouwerij moeten we temg naar eind vorige eeuw. Toen werd in 1870 aan de Buitensingel, vlakbij de Weesperpoort, een brouwe rij gesticht. De eerste steen werd gelegd door de firma De Pesters, Kooy en Co. De naam van de brouwerij werd Beiersche Bierbrouwerij 'De Amstel'. De nieuwe Amsterdamse brouwerij was de eerste in Nederland die ondergistend bier brouwde. In die tijd iets speciaals, omdat er nog geen koelmachines waren uitgevonden. De nodige koeling kon alleen maar met grote ijsblokken worden verkregen. Tijdens de bouw werd hier al rekening mee gehouden. De kelders, waarin het bier zou rijpen, werden voorzien van grote dubbele wanden. Tussen die wanden kon het ijs worden opge slagen. Dit ijs werd tijdens een strenge winter uit de Amsterdamse grachten gehakt. In relatief 'warme' winters, en die komen in Nederland veel vaker voor, moest het ijs uit landen als Noorwegen worden gehaald. In het eerste levensjaar van de brou werij werd al een bierverkoop van 20.000 hectoliter behaald. Er was toen vijftig man personeel, dat voor het grootste gedeelte uit Duitsers be stond. Zij wisten hoe Beiersch bier ge brouwen moest worden. Tot 1905 ver kocht Amstel negentig procent van de totale produktie binnen de stadsmu ren. Na die tijd werd Amstel ook in de rest van Nederland veel verkocht. Een belangrijk jaartal voor de Amstel brouwerij was 1883. Toen werd een begin gemaakt met de export naar En geland en Nederlands Indië (het hui dige Indonesië). Dit afzetgebied groei de zo snel, dat er al spoedig een afzonderlijk gebouw voor de Lexporf- bottelarif aan de Mauritskade moest komen. Op 25 juli 1902 legde een felle brand de mouterij in de as. Een zware slag voor de Amstel brouwerij. Niettemin wist de brouwerij hier snel bovenop te komen. De door brand verwoeste mouterij werd vervangen door een modem gebouw. Amstel bleef uitbreiden. In 1905 wer den de lagerkelders vergroot tot een capaciteit van vijftigduizend hecto liter. In dat jaar had de brouwerij 61 trekpaarden in haar bezit. Die paar den bleven overigens niet lang. In 1907 schafte Amstel al de eerste vrachtauto aan: een Daimler. En een jaar later werd de eerste garage aan de Mauritskade gebouwd. Al werd Nederland niet in de Eerste Wereldoorlog betrokken, de gevolgen waren wel degelijk te merken in ons land. Ook voor de brouwers. Bostel mocht niet meer worden uitgevoerd en de moutvoorziening werd bijna stilgezet. Ook stegen de prijzen van de grondstoffen. In verband met het steeds nijpender tekort aan grondstof fen, besloot Amstel op 2 februari 1917 te stoppen met brouwen. In maart van dat jaar mocht bovendien geen bier meer worden uitgevoerd. Aan het ein de van de oorlog zijn er nog maar 289 van de oorspronkelijke 426 Neder- landsé brouwerijen over en is het ver bruik per hoofd van de bevolking te ruggelopen tot tien liter per jaar. De crisis van de jaïen twintig had tot gevolg dat vele kleine brouwerijen hun poorten moesten sluiten. Amstel wist het hoofd boven water te hou den. Men zag de toekomst rooskleurig in. Diverse nieuwe filialen werden ge opend in Heerlen, Den Haag en Rot terdam. In 1931 werd de eerste botte larij voor de binnenlandse markt in gebruik genomen. Ook vond toen de opening plaats van het hoofdkantoor van de Amstel brouwerij. Een nieuwe oorlog brak uit. Grond stoffen werden- schaarser. De kwali teit van Bieï ging achteruit door steeds slechter wordende voorzieningen. In de hongerwinter van 1944-1945 werd de Amstel brouwerij ingericht als cen trale gaarkeuken. Het eten dat de Am sterdammers daar kregen, bestond ge deeltelijk uit bostel. Het dieptepunt was bereikt. Na de oorlog werd langzaamaan naar betere tijden toegewerkt. De produktie steeg, de buitenlandse belangen wer den groter. In 1955 opende Prins Bern- hard een Amstel brouwerij in Surina me. Overigens was Amstel in datzelfde jaar de eerste Nederlandse brouwerij die bier in blik exporteerde. Ook werd in de VS een exportkantoor geopend. En in 1960 vólgde op Cura sao de opening van de derde met Am stel geassocieerde brouwerij. Ook de binnenlandse uitbreidingen werden niet vergeten. In 1964 werd de eerste paal geheid voor de nieuwe Amstel bottelarij in het Brabantse Helmond. In 1968 volgde de fusie met Heineken. Neerlands twee grootste brouwerijen wisten hierdoor hun positie op de lo kale en internationale markt te ver sterken. In 1982 werd de Amstel brou werij gesloten en is de produktie van Amstel bier overgegaan naar Zoeter- woude. Op 22 januari 1987 werd het kantoor van de voormalige Amstel brouwerij aan de Mauritskade op nieuw in gebruik genomen. Dit keer als onderkomen voor enkele concern afdelingen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 9