Graufilter nu ook in Zoeterwoude Chinese wijsheid Europees Recycling initiatief Zoeterwoude - Na goede erva ringen in dc brouwerij in Den Bosch zijn nu ook in Zoeter woude enkele separatoren ver vangen door een 'graufilter'. Eind oktober werden twee gist- bewaartanks door het dak van het kclderdienstgebouw naar buiten gehesen, om plaats te maken voor het nieuwe filter. Evenals de separatoren haalt het graufilter bier uit het gela- ger dat na de lagering overblijft. Met dit verschil, dat het filter veel meer restbier aflevert. Fil terdoek en persrollen in het graufilter halen 90 procent van het restbier uit het gelager ter wijl de separatoren niet verder dan 65 procent komen. Op deze manier wordt in Zoeter woude per jaar 30.000 hecto liter bespaard. Uit de proef met het graufilter in Den Bosch is ook gebleken dat het filter min der onderhoudsgevoelig is dan de separatoren en minder ener gie verbruikt. Het graufilter temidden van de gistbewaartanks Negentien internationale bedrijven gaan samen kij ken of een oplossing is te vinden voor het afvalpro bleem. De daartoe opge richte Europese recycling organisatie gaat onderzoe ken welke mogelijkheden er zijn voor hergebruik en terugwinning van grond stoffen uit gebruikte ver pakkingen in huisafval. Ook Heineken maakt deel uit van deze organisatie. Naast Heineken nemen onder meer deel: Artois Piedboeuf Interbrew, BSN, Schweppes, Coca-cola, Nestlé, Pepsi-Cola Inter national, Procter Gam ble, en Tetra Pak. Een van de belangrijkste doelstel lingen van de nieuwe asso ciatie is het ontwikkelen en testen van systemen waarmee bepaalde mate rialen van het huisafval gescheiden ingezameld kunnen worden. Het uit eindelijke doel is her gebruik en terugwinning van grondstoffen. De heer Van Zon, national account manager van Heineken (Thuisverbruikj met een deel van de inzendingen Zoeterwoude - Consumenten die een krat Heineken bier bij Albert Heijn kochten konden deelnemen aan een zeer bijzon dere wedstrijd. Deelnemers moesten de chinese wijs- heid:"Wie dorst heeft als een drinkende draak,op orgi- nele wijze afmaken. De hoofd prijs was een compleet chinees diner voor twintig personen bij de winnaars thuis. De jury heeft inmiddels de twintig meest orginele inzendingen be loond met een diner. Freek de Wette van de afdeling Sales Pro motions: "We zijn erg tevreden over de hoeveelheid en de kwa liteit van de inzendingen. Zoals ook op de foto te zien is, zijn de deelnemers weer erg creatief geweest." Eén van de ingezon den Chinese wijsheden: "Wie dorst heeft als een drinkende draak, sprak de wijze Chinees Ho-Nu-Bier, moet die lessen op aloude Chinese manier! Men neme een kommetje en pakke uit uw koele heiligdommetje een flesje Heineken, dat dooft uw vurige dorst met plezier!!"

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 6