Haalbare plannen moeten gaan om zich te ver sterken." Hecht team U benadrukt sterk dat een or ganisatie pas kan veranderen als het merendeel van de medewerkers daar ook van overtuigd is. Toch zijn de medewerkers niet vanaf het begin betrokken geweest bij de plannen van het management team. Strobos: "Ik wil nogmaals be nadrukken dat er nog geen con crete plannen zijn. We hebben globaal een strategie, een beleid voor de jaren '90 neergelegd. Het is nu aan de organisatie, met al haar kennis en ervaring, om concreter aan te geven wat mogelijk en onmogelijk is. Het ontwikkelen van een strategie doe je niet met 4000 mede werkers maar met de daarvoor verantwoordelijke mensen: de leden van het management team. Dat het management team vrij 'onzichtbaar' heeft ge werkt, is waar. Bedenk echter dat niet alleen het opzetten van een nieuwe strategie tijd nodig heeft, maar ook dat het ma nagementteam aan elkaar moest wennen. Je moet samen een hecht team vormen, dat op één lijn zit en onvoorwaardelijk gelooft in de gekozen strategie voor Heineken Nederland. En ook dat kost tijd. We hebben al in een vroeg sta dium, via brieven aangegeven dat de organisatie moet veran deren omdat de markt dat vraagt. Nu is het moment aan gebroken dat afdelingen en medewerkers hun kennis en er varing kunnen inbrengen om gedetailleerder aan te geven wat er moet gebeuren." Trends en incident De brieven aan het personeel, waarin duidelijk gesteld wordt dat ons beleid moet verande ren, omdat we marktaandeel verliezen, kwamen in een periode dat er veel overgewerkt moest worden. Bijna gelijktij dig werden ook de rooskleurige halfjaarcijfers gepubliceerd. Beide zaken riepen vraag tekens op bij de medewerkers. Strobos: "Je moet het incident van de trend onderscheiden. Een mooie zomer betekent nog niet dat we nu aan de winnende hand zijn. Ik heb al eerder aan gegeven dat er iets aan het ver anderen is op de biermarkt. Overwerk door de mooie zo mer en wellicht de leveranties aan onze buitenlandse werk maatschappijen hebben daar niets mee te maken. De half jaarcijfers zijn uitstekend. Maar dan praten we wel over Heineken wereldwijd en niet over de Nederlandse resul taten. De inkomstenstroom vanuit de Nederlandse markt vermindert, terwijl het kosten- pakket hetzelfde blijft of zelfs toeneemt. Ons ondernemings resultaat moet beslist beter. We zullen daarom, naast de ver steviging van de positie van Heineken en Amstel, nieuwe produkten, met betere marges op de markt brengen en daar naast onze kosten moeten ver lagen. Op die manier kunnen we onze inkomstenstroom ver groten." Nederland niet de eerste U hebt bij El Aguila een organi satieverandering doorgevoerd. Zijn Heineken Nederland en El Aguila te vergelijken Strobos: "Heineken Nederland loopt zeker niet voorop met de voorgenomen veranderingen, Spanje en ook Frankrijk gingen ons voor. Bij sommige concur rerende brouwerijen zijn derge lijke veranderingen al doorge voerd terwijl andere er mee bezig zijn. Die brouwerijen zul len we in de jaren '90 zeker tegenkomen. Wat de vergelij king tussen El Aguila en Heineken Nederland betreft: er zijn grote verschillen, maar toch ook overeenkomsten. Ik denk dat de uiteindelijke resul taten op elkaar zullen lijken. De manier waarop je tot aanpas singen komt, zal echter per land sterk verschillen omdat je reke ning moet houden met de spe cifieke kenmerken van elk land en elke brouwerij." Gezond bedrijf Hoe realistisch is de toekomst verwachting van het manage mentteami Strobos: "Heel realistisch. We verwachten dat onze markt positie zich in 1993/1994 stabi liseert. Ik ben er heilig van over tuigd dat we, als we deze strategie doorvoeren en de Eind j anuari moet meer bekend zijn over de mogelijke organisa tie-aanpassingen. Vooral in de twee produktievestigingen wordt hard gewerkt om alles op een rij te krijgen. De beide be drijfsleiders hebben ondertus sen presentaties gegeven aan hun uitgebreide staf. Werkgroe pen zullen de plannen concre ter vorm gaan geven en met al ternatieven komen. Aan de heer H. Kloek, directeur Produktie, vroegen we wat er moet gebeuren in de twee brouwerijen. Kloek: "Het bedrijfsresultaat op onze verkopen en op de bin nenlandse produktie ligt onder de norm en vertoont jaarlijks een dalende tendens. De ant woorden die we daarop heb ben, betekenen onder meer dat de middelen die voor de markt nodig zijn voor een belangrijk deel uit besparingen bij Produk tie Bier moeten komen. Dat betekent dat vooral onze vaste kosten omlaag moeten. We zullen ons op onze kern taken richten: het maken en verpakken van bier. Daar zijn we expert in. Naar alle 'rompslomp', alle luxe zal zeer kritisch worden ge keken en alleen de secundaire taken die echt nodig zijn, gaan we in de toekomst nog uitvoe ren. Verder krijgen we in produktie te maken met meer soorten bier en meer verpakkingen ter wijl de volumes gelijk blijven of kleiner worden. Dat vraagt meer flexibiliteit en creativiteit van de medewerkers. Ook daar om zal er nauwer samen gewerkt moeten worden met commercie en physieke distri butie. Nog in 1989 komen de werkgroepen in de brouwerijen steun van de gehele organisatie hebben, in 1995 weer in de lift zitten. Heineken is een gezond bedrijf. De komende maanden zullen niet makkelijk zijn. We beseffen terdege dat onze medewerkers zich onzeker voelen in deze si tuatie. Een verandering op je werkplek is vaak heel bedrei gend. Toch ben ik ervan over tuigd dat de meeste medewer kers heel goed beseffen dat veranderingen nodig zijn. Een deel van de onzekerheid is hopelijk weggenomen door ons uitgangspunt dat gedwongen collectief ontslag niet nodig zal zijn. Dat neemt niet weg dat ons be leid consequenties voor bijna elke medewerker heeft. Ieder een die dat ontkent, spreekt niet de waarheid. We zullen met de grootst mogelijke zorg vuldigheid aanpassingen door voeren en ook individuele pro blemen in een sociaal kader proberen op te lossen. Daar staat Heineken voor." per discipline met plannen en mogelijke alternatieven. Plan nen die gedetailleerder kunnen zijn dan onze globale gedach ten, omdat je gebruik maakt van de kennis en kunde van ve len in de produktieorganisatie. Die plannen moeten door de werkgroepen zelf als haalbaar worden beschouwd. Ik wil daar heel duidelijk in zijn: als er min der dan negentig procent kans is dat een plan uitvoerbaar is, dan moeten we het niet doen. Een ding is zeker: iedereen moet ervan doordrongen zijn dat we iets moeten doen. Ik kan vanaf mijn plaats wel iets be denken, maar de medewerkers weten veel exacter wat moge lijk is en wat niet."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 5