Het managementteam van Heineken Nederland heeft, met het oog op de toekomst, beleids veranderingen aangekondigd. In een gesprek met Vers van 't Vat geven de heren R.V. Strobos en H. Kloek aan wat er speelt. De heer R.V. Strobos In een aantal brieven gericht aan alle Heineken Nederland medewerkers heeft het ma nagementteam globaal aange geven welk beleid de komende jaren gevoerd zal worden om alert op de ontwikkelingen in de markt te kunnen inspringen. Aanpassingen in organisatie en werkwijze zijn daarbij nood zakelijk. De verwachting is dat gedwongen collectief ontslag niet nodig zal zijn. Aan de heer R.V. Strobos, alge meen directeur van Heineken Nederland, stelden we de "hamvraag": Wat is er in Neder land aan de hand dat organi satie-aanpassingen nodig zijn! "In de 70-er jaren tot aan het be gin van de jaren '80 hadden we een grote voorsprong op onze concurrenten. Met gepaste trots kunnen we zeggen dat we in alle opzichten de beste wa ren. Dat gold voor onze produk- ten; voor de produktverpak- king; voor onze reclame en niet in de laatste plaats voor onze commerciële organisatie. Een aantal concurrenten heeft zich sinds die tijd echter versterkt en heeft een deel van het ver schil ingelopen. Bovendien is de markt sinds de beginjaren '80 aan het veranderen. De to tale biermarkt is stabiel. De pilsmarkt daalt licht, terwijl de vraag naar nieuwe produkten sterk groeit. In een markt die niet meer groeit, wordt de con currentie feller. We zijn markt leider en verweren ons tegen de aanvallende concurrenten. He laas moeten we constateren dat in de groeiende markt van an dere, speciale, bieren Heineken niet de sterke positie inneemt die we zouden willen hebben. Dat is te zien aan het marktaan deel dat onder druk staat en het ondernemingsresultaat dat te wensen overlaat. Kortom: dat betekent dat we ons moeten Slagvaardig de jaren '90 in aanpassen aan de eisen van de jaren '90", aldus de heer Stro bos. Goede uitgangspositie Op zich is dit geen nieuw ver haal. Dergelijke constaterin gen waren al vanaf begin '80 binnen Heineken te beluiste ren. Waarom is het nu zo be langrijk dat we ons beleid ver anderen! Strobos: "Het is een illusie te denken dat de biermarkt wel weer zal groeien. Heineken Ne derland is zo realistisch om dat te constateren en ook daadwer kelijk stappen te nemen. We hebben nu nog een goede uit gangspositie. Als je met de rug tegen de muur staat en dan pas tot het besef komt dat er wat moet gebeuren, ben je te laat. Vanuit een sterke positie kun je je beter voorbereiden op nood zakelijke veranderingen. Het is de taak van de ondernemings leiding om maatregelen te nemen, die er voor zorgen dat de positie van het bedrijf ver sterkt. Als je je niet aanpast aan de veranderende markt, kan zelfs een bedrijf dat heel erg sterk staat in problemen ko men. En dat komt dan niet om dat je als bedrijf niet in staat bent om je zaken goed uit te voeren, maar omdat je niet tij dig de bakens verzet." Logische weg U geeft aan dat de markt al vanaf begin '80 aan het veran deren is. Hadden we al eerder iets kunnen doen! "Het is beslist niet zo dat dit managementteam de eerste is die inziet dat veranderingen noodzakelijk zijn. Ook in het verleden is dit al geconstateerd. Er is veel gedaan, maar het blijkt niet voldoende te zijn. Dat er niet eerder daadwer kelijk actieplannen zijn ge maakt, komt - denk ik - omdat de organisatie nog niet rijp was voor veranderingen. Een grote, succesvolle onderneming is al tijd geneigd om op het bestaan de succes voort te borduren. Nieuwe tendensen worden wel al in een vroeg stadium gesigna leerd, maar er wordt vaak te lang gewacht om te zien of ze ook werkelijk doorzetten. Het is heel belangrijk dat ieder een zich ervan bewust is, dat er wat moet veranderen. De bood schap die je als leiding brengt, moet ook door de medewerker ervaren worden als een logi sche weg die het bedrijf zal

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 4