BOSNO zet aan tot bijsturing beleid Is de zojuist afgestudeerde aan HBO-opleiding of universiteit voldoende voorbereid om in het bedrijfsleven goed te kunnen functioneren? En als we een keuze moeten maken uit de verschillende kandidaten waar letten we dan op? Diploma's, sociale vaardigheden, karakter of de manier waarop iemand een glas vasthoudt? Het Heineken BOSNO- team, waarover in de vorige Vers van 't Vat meer te lezen stond, pakte deze vragen serieus aan. We legden enkele van de bevin dingen voor aan Kees Zand vliet, hoofd Organisatie en Ma nagement Opleiding van Heineken NV en nauw betrok ken bij het BOSNO-project. Om antwoord te krijgen op de vraag of de student met vol doende kennis van zaken afstu deert, bezochten de leden van het BOSNO-team een aantal grotere Nederlandse onder nemingen. In het algemeen blijkt het bedrijfsleven positief te zijn over de kwaliteit van het onderwijs. De onderwijspro gramma's zijn breed van opzet en dat moet volgens de onder vraagden zo blijven. Maar dan komt de moeilijkheid: terwijl de bedrijven hogere eisen gaan stellen aan hun jonge mana gers, heeft het onderwijs niet voldoende mogelijkheden om daar op in te spelen. Kees Zand vliet: "Van de universiteiten en HBO-instellingen wordt ver wacht dat ze met minder geld en docenten toch de kwaliteit van het onderwijs op peil hou den. Zij gaan zich dan, heel be grijpelijk, hoofdzakelijk bezig houden met de hoofdvakken van de studie. Er is te weinig tijd om nog aandacht te schenken aan bijvoorbeeld de ontwikke ling van de persoonlijkheid en de sociale vaardigheden van de manager in spé, terwijl blijkt dat het bedrijfsleven daar steeds meer waarde aan hecht. De ondernemingen zullen daar zelf met aanvullende opleidin gen voor moeten zorgen." De BOSNO-onderzoekers zien hier ook een positieve kant aan. In bedrijfscursussen kan de nieuwe medewerker de infor matie geboden worden, die juist in die specifieke functie van belang is. Ook is het een uitstekende gelegenheid om nieuwe medewerkers via inter ne opleidingen bekend te ma ken met de bedrijfscultuur. Meetbaar Het BOSNO-team onderzocht ook de eisen die met name binnen Heineken aan nieuwe medewerkers worden gesteld. Interviews met zestien Heineken-functionarissen we zen uit dat in de eerste ronde van een wervings- en selectie- produre zaken als leeftijd, stu dierichting en vakkenpakket een rol spelen. Naar onder delen als algemene ontwikke ling, een zelfstandige houding en veranderingsgerichtheid wordt op dat moment ook al ge keken. In latere rondes krijgen deze subjectieve feiten - ze kun nen immers door iedereen ver schillend worden beoordeeld - steeds meer de overhand. De zestien geïnterviewden bleken gebruik te maken van in totaal 47 verschillende selectiecrite ria. Kees Zandvliet: "Het rap port toont aan dat er geen dui delijk beleid is vastgesteld rond de selectiecriteria die we bin nen Heineken hanteren. Het betekent overigens niet dat we het slecht gedaan hebben in het verleden. We moeten alleen met de tijd mee. Er worden steeds nieuwe eisen gesteld aan managementfuncties en de mensen die ze moeten vervul len. Die eisen moeten we meet baar maken en de kandidaten moeten we daaraan kunnen toetsen. Het vragen naar een di ploma en het subjectief beoor delen van de kandidaat is niet voldoende. De eisen die de functie aan de nieuwe man of vrouw stelt, moeten centraal staan. Het BOSNO-onderzoek geeft de aanzet voor een onder zoek bij Heineken naar duide lijke meetbare criteria en naar nieuwe methoden van werving en selectie."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 11