"KffiAr Gerichte maatregelen brouwoerst inkoop kantoor „NËGÓMOUr'S A CENTRALE OROANISAf^ NEDERLANDSE EXPORP Zwerfvuil Het collectief belang Europa 1992 delde bierconsumptie per hoofd van de bevolking 83,3 liter. De laatste jaren is het werk en de taak van het CBK duidelijk veranderd. De brouwersvereniging houdt zich niet langer bezig met promotie-cam pagnes om bier onder de aandacht van de consument te brengen. De heer Jonker Roelants: "Wij bemoeien ons niet meer met commerciële- of mar- keting-gerichte activiteiten voor het produkt bier. Dat is aan de bierbrou wers zelf. Ook met het collectief inko pen van grondstoffen is het CBK enige jaren geleden gestopt. Wij organiseren alleen nog jaarlijks de nationale bier tapwedstrijden, omdat we vinden dat aan de kwaliteit van het tappen van bier blijvend aandacht moet worden besteed." Het CBK is zich in de loop der jaren meer en meer gaan richten op behartiging van de brouwerijbelan- gen. Zowel in politiek Den Haag en Brussel en als in overleg met vele maatschappelijke instanties. "Met steun van de verschillende CBK-com- missies proberen we in een zo vroeg mogelijk stadium invloed uit te oefe nen op beleidsmakers. Dat kunnen specialisten zijn op een ministerie of van een politieke partij, in Den Haag, in Brussel voor wat betreft de Europe se wetgeving of in elke willekeurige Nederlandse gemeente." Onze activi teiten richten zich bijvoorbeeld op de alcoholwetgeving, de milieurichtlij nen die in hoog tempo worden opge steld en mogelijke wijzigingen aan warenwet en accijnsbepalingen. "Het is een voortdurende wisselwerking tussen overheid en branche. Politici moet je daarbij actief opzoeken, ter wijl bewindslieden redelijk bereik baar zijn wanneer de gesprekken met de ambtenaren zijn afgerond", vertelt de heer Jonker Roelants. Hij heeft een uitgesproken mening over de opstelling van het CBK. Hij noemt het de taktiek van "aanvallen". "Het is verkeerd als je alleen verdedi gend te werk gaat. De laatste jaren is er een anti-alcohol sfeer ontstaan in de samenleving waarbij de begrippen 'gebruik' en 'misbruik' nogal eens worden verward. Misbruik keuren wij af en we vinden dat misbruik via ge richte maatregelen en activiteiten moet worden tegen gegaan. Maar de overheid beperkt zich tot het voor stellen van algemene maatregelen, verkoop- en reclamebelemmeringen en zelfs een verhoging van de accijns wordt overwogen. Daarmee beperk je misschien de consumptie van alcohol maar ga je misbruik niet tegen", is de mening van de CBK-directeur. "Daar om pleiten wij er steeds voor om spe cifieke risicogroepen gericht te be naderen. Zoals we via de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) PROHIikt ^ntoor de automobilist nadrukkelijk hebben aangesproken of nu met de him Saha ra (waarover elders in dit blad meer - red.) de schoolgaande jeugd wijzen op de gevolgen van alcoholmisbruik. Je moet de consument laten zien hoe het niet moet en hoe het wèl kan. Wij denken dat dit de weg is waarlangs de consument bewust moet worden ge maakt hoe verantwoord om te gaan met alcohol", benadrukt de heer Jon ker Roelants. Eenzelfde praktische opstelling neemt het CBK in waar het gaat om de aanpak van de milieuvervuiling. "Het is ook in het belang van de brouwers om hier met concrete plannen te ko men. Daarom zijn we samen met blik- fabrikanten, frisdrankproducenten en de ANWB gestart met een uitgebreid onderzoek naar zogenaamd zwerf vuil. We willen weten hoeveel blikjes er op straat, op het strand en in de bos sen worden weggegooid. Om wat voor blikverpakkingen het gaat en waar ze in het milieu terecht komen. Wanneer we die informatie hebben, kunnen we gaan denken aan een gerichte aanpak. Daar kunnen heel andere oplossingen uit te voorschijn rollen dan het sim pelweg invoeren van statiegeld op blik, zoals de overheid zich dat voor stelt." Veel van het werk van het CBK wordt gedaan binnen de commissies. Hierin zitten specialisten van de verschillen de deelnemende brouwerijen. In de commissies (zoals bijvoorbeeld voor Warenwetsaangelegenheden, Horeca aangelegenheden en Verpakking en Milieu) wordt beleid voorbereid en la ter aan de Algemene Vergadering voorgelegd. Hierin zijn alle deel nemende brouwerijen vertegenwoor digd en worden de besluiten ge nomen. "Het is de kunst van de deelnemende brouwerijen om in die vergadering de balans te zoeken tus sen het collectieve en het eigen be lang. Wij moeten ervoor zorgen dat het collectieve belang voorop staat." Een goed voorbeeld van de belangen kwestie is volgens de heer Jonker Roe lants de vervanging van het oude 30 cl. 'pijpje'. Het verwijt gaat nogal eens in de richting van Heineken al zou die de nieuwe fles aan de andere brou wers hebben gedikteerd. "Daar heeft het natuurlijk al snel alle schijn van. Heineken ontwikkelt een nieuwe fles omdat de oude aan vervanging toe is. Het is echter niet vreemd dat Heine ken als grootste brouwer hierbij een voortrekkersrol inneemt. Maar het gaat toch om een collectief belang. Daarom hebben alle andere brouwers vrijwel onmiddellijk ingestemd met de ook voor hen enorme investerin gen die met zo'n omschakeling ge paard gaan. Zij waren immers ook ge baat bij vervanging van de oude versleten fles. Iedereen profiteert nu van een modem en licht vernieuwd 'pijpje'. En daarbij komt dat we ook met z'n allen hebben gekozen voor het retoursysteem waarbij de flessen onderling volledig uitwisselbaar zijn. Het is het collectief belang dat uitein delijk heeft gezorgd voor een nieuwe fles en krat." "Ik heb nog geen afgerond idee van de ontwikkelingen voor de brouwerijen na 31 december 1992", reageert de heer Jonker Roelants wanneer hij de blik voomit werpt. "Er zijn meerdere scenario's denkbaar, maar weinig is nog zeker. Zeker is dat wat we nu nog nationaal noemen, straks regionaal zal zijn. Ongetwijfeld zullen Japanse, Australische of Amerikaanse brouwe rijen een kijkje komen nemen in Eu ropa. En nu is al duidelijk dat het machtscentmm geleidelijk verschuift naar de Europese Gemeenschap. We richten ons al voortdurend op de wet geving die in Bmssel wordt ontwor pen. Ook onze inspanningen om in vloed uit te oefenen op politieke, ambtelijke en maatschappelijke in stanties verplaatsen zich dus steeds meer naar Bmssel."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 5