CBK: van inkoopvereniging tot belangenbehartiger Dit jaar bestaat het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) 50 jaar. Net vóór de Tweede Wereldoorlog opgericht als coöperatieve grondstoffen-inkoopvereniging van Nederlandse brouwers is het CBK nu vooral de belangenbehartiger van de brouwers bij overheden en maatschappelijke organisaties. "Als je bijvoorbeeld in de maatschappij in toenemende mate een minder vriendelijke sfeer tegenover alcohol bemerkt, is het niet goed je alleen maar te verdedigen." Aan het woord is H.E. Jonker Roe- lants, directeur van het jubilerende CBK. In het statige pand aan de Am sterdamse Herengracht, waar het CBK sinds zijn oprichting zetelt, ver telt hij over verleden en heden van de brouwersvereniging die vandaag de dag twaalf leden telt. "In de beginjaren waren ruim honderd Nederlandse brouwerijen bij de vereniging aan gesloten. Eind jaren dertig was graan een schaars produkt. De onregel matige aanvoer en grote kwaliteits verschillen in graan deden het bier geen goed. Om daar verandering in te brengen besloten de brouwers, met Heineken voorop, de krachten te bundelen en gemeenschappelijk graan te gaan inkopen en eerlijk te verdelen. Het CBK werd daartoe in 1939 opgericht", aldus de heer Jonker Roelants. Tijdens de oorlog werd het al schaarse graan vanzelfsprekend ge bruikt voor brood en andere voedings middelen, waardoor er van bierbrou- wen praktisch geen sprake meer was. "Vlak na de oorlog, toen er al bijna geen bier meer werd gedronken, nam het CBK dan ook de taak op zich om bier te gaan promoten. Dat was im mers in het belang van alle brouwers." De nog steeds beroemde reclame campagne "t bier is weer best" zorgde voor het juiste resultaat. Eind jaren vijftig dronk de Nederlander gemid deld 23 liter bier. Dat liep jaarlijks op tot 89,6 liter in 1981, om daarna weer licht te dalen. In 1988 was de gemid-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 4