2200 Thuistapvaatjes Extra fris Biermarkt jg& naar de Canarische Eilanden, het Ver re Oosten en Afrika. Buckler heeft het helemaal boven verwachting gedaan. De vraag naar dit bier blijft groeien. Wat de totale bierproduktie in Den Bosch betreft, zijn we vijftien procent boven het budget uitgekomen. Er is de afgelopen zomer een zware wissel ge trokken op de inzet en flexibiliteit van mensen en produktiemiddelen om aan de extra vraag èn aan het verande rende produktenpaklcet te kunnen voldoen. Nu zijn we bezig een goed produktieplan voor 1990 op te zetten en daarvan afgeleid een personeels- plan voor 1990. Een goede zomer en ongeplande exportsuccessen zijn niet te budgetteren. Extra verkopen moe ten dus uit de 'rek' van de vestigingen komen. Ik denk dat we bewezen heb ben deze uitdaging aan te kunnen", al dus Herman Ubbinlc. "Er is duidelijk een verhoging van de werkdruk geweest bij de expedities", vertelt de heer J.L. van Zon, chef Cen trale Expeditie in Zoeterwoude. Bij deze afdeling komen alle orders bin nen van de groothandel, die vervol gens over de twee vestigingen in Den Bosch en Zoeterwoude worden ver deeld. "Vorig jaar zomer hadden we af en toe een piek. Dit jaar is het sinds begin mei niet mstig geweest. Ei genlijk doen alle produkten het goed. Hoewel er extra veel vraag is naar Buckler en ander bier in blik. Wat de thuistap vaatjes voor de slijterijen be treft: het is misschien leuk te vermel den dat we een keer een piek hebben gehad van 2200 vaatjes op één dag. Dat is het dubbele van wat we vorig jaar zomer op de dmkste dag verkocht hebben." De vraag naar fris in blik en de nieuwe lichtgewicht returnable PET-fles was deze warme zomer bijna niet bij te houden. Dat hebben ze bij Vmmona wel gemerkt. Ook hier moest over gewerkt worden om aan de verhoog- Bij Vrumona was er vooral veel vraag naar de retour PET-fles de vraag te voldoen. Die verhoogde vraag betrof overigens alle Vrumona- merken. Maar doordat juist de vraag naar blik zo groot was, deed zich een ander probleem voor: waar moest al dat blik vandaan komen? De heer H. Meyer, Verkoop Thuisverbruik Vm mona: "Dat was inderdaad een groot probleem. Je moet namelijk ruim van te voren vastleggen hoeveel blik je bij de fabrikant af wilt nemen en wan neer. Het is niet erg als deze hoeveel heid verhoogd wordt, maar er zijn na tuurlijk nog andere gegadigden op de markt. Nu kwam daar nog bij dat onze directe concurrenten eerder door hun blik heen waren dan wij. Dat beteken de dat de vraag naar fris in blik bij Vm mona nog groter werd. Uiteindelijk hebben we zelfs blik uit het buiten land moeten halen. En begin augustus zijn we met een quoteringssysteem begonnen, waarbij de voorraad fris in blik zo eerlijk mogelijk over onze af nemers verdeeld werd." Wordt er voor de planning voor 1990 nog rekening gehouden met een extra vraag naar bijvoorbeeld blik? De heer R.G.A.M. van Breemen, hoofd Marke ting Vmmona hierover: "Wij stellen al tijd een planning voor etiketten, dop pen en blikken op basis van een normale zomer op. Onze inkopers proberen echter een zodanige af spraak met de leveranciers te maken, dat we ook bij een mooie zomer aan de vraag kunnen voldoen." Ondanks de goede zomer staat de po sitie van Heineken Nederland nog steeds onder druk. Hoe is het een en het ander te rijmen? De heer F.P.H. Bot, hoofd Marketing in Zoeterwoude hierover: "De totale biermarkt is min of meer stabiel. Dat is ze al enkele ja ren. Binnen de totale markt, verliest pils en winnen andere soorten. Heineken Nederland, met een sterke positie binnen pils, verliest als gevolg hiervan marktaandeel. Het succes van Buckler heeft een positieve in vloed op het marktaandeel weten uit oefenen. De daling is iets minder na drukkelijk. Dit jaar hebben we een voordeel vanwege de mooie zomer. Daardoor is de totale bierconsumptie in vergelijking met andere jaren niet onaanzienlijk toegenomen. Maar die prachtige zomer moet gezien worden als iets incidenteels. Voor de volgende jaren moeten we uitgaan van een nor male zomer. Op langere termijn is het probleem niet opgelost. Het totale pilsverbruik in Nederland loopt terug, dus ook van Amstel en Heineken." In de tussentijd is Dry 100 op de markt gebracht. Wat zijn de verwach tingen van dit nieuwe bier? De heer Bot: "Dry 100 richt zich op lichte bier drinkers en er zijn nogal wat lichte bierdrinkers in Nederland. De ver wachtingen zijn dan ook hoog ge spannen." De blikkoffer. Makkelijk voor het strand en bijzonder in trek

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 5