Drink Tec- Interbrau 1989 ment kan ik rustig zeggen dat we in de overige zes staten wat de verkrijgbaarheid van Heineken betreft daar niet ver vanaf zijn", aldus Han Klaren- beek. Importleider In 1982 werden in geheel Au stralië 270.000 dozen bier ge- importeerd. Dat aandeel groei de in 1988 uit tot 5,2 miljoen. Han Klarenbeek hierover: "En wij kunnen wel zeggen dat Heineken een groot aandeel in die groei heeft gehad." De laat ste anderhalf jaar steeg het aan tal geïmporteerde bieren van veertig naar tweehonderd ver schillende merken. En wat zich een tijd geleden in de VS af speelde, heeft nu ook Australië aangedaan: de opkomst van Corona, het Mexicaanse bier. Han: "Australiërs zeggen vaak dat iets Australian-made' moet zijn. Niettemin drinken ze ook graag geïmporteerd bier. De laatste tijd is er bovendien een trend om alle bieren die te koop zijn uit te proberen. Deze ver dere segmentatie in de bier markt werkt zowel in ons voor als in ons nadeel. We delen er natuurlijk wel in mee. Maar ons marktaandeel is er niet door ge groeid. Onze volumegroei is niet meer zo explosief als in de beginjaren, toen we een van de weinige premiums waren. We blijven echter de importleider in het land en als zodanig kun nen we ook de prijs neerzetten." Sportsponsoring Sinds kort sponsort Heineken Australië sport en kunst. Er zijn plannen om in samenwerking met de KLM een Van Gogh ten toonstelling naar de Art Galery in New South Wales te halen. En eind dit jaar zal Heineken het 'Australian Open' spon soren. Een groot golf-toernooi, dat door de televisie over de hele wereld zal worden uitge zonden. Markant daarbij is de vier meter hoge Heineken-fles, die opvallend in beeld zal zijn. Han Klarenbeek: "Golf is in Au stralië, in tegenstelling tot Ne derland, geen elite-sport. Ieder een speelt het. Het is enorm geliefd onder de Australiërs. Ve len zullen dan ook het toernooi via de televisie bekijken." Volgend jaar werkt Klarenbeek al weer twintig jaar voor Heineken. En al die tijd heeft hij zich met export bezig ge houden en daardoor ook met andere culturen en mensen. De laatste vijf jaar in Australië. Over die periode vervolgt hij: "Het duurt erg lang voordat je de nodige contacten in Austra lië hebt gelegd. Voordat je de "westerse" mentaliteit van de Australiër doorhebt. Hij is geen Europeaan en ook geen Ameri kaan. Maar als je er eenmaal middenin zit, doen ze ook alles voor je. Wat dat betreft is het een heerlijk land. Mijn twee dochters zijn al helemaal 'Au- stralia-minded'. Niettemin zou den mijn vrouw en ik er zelf niet voor kiezen om hier na mijn pensionering te gaan wo nen. Tenslotte wonen al je vrienden en bekenden van vroeger in Nederland." München Een aantal Heineken medewerkers uit de gehele wereld heeft de Drink Tec-Interbrau bezocht. Dit jaar werd de grootste brouwers- beurs ter wereld van 25 augus tus tot en met 1 september ge houden in München. "De Drink Tec-Interbrau is een beurs, waar niet alleen toeleve ranciers maar ook producenten van alle typen drank elkaar ont moeten. Alleen koffie en melk heb ik niet gezien", aldus de heer J.P.H. van Geel. De heer Van Geel was coordinator voor Heineken tijdens de Drink Tec- Interbrau. Heineken was ook dit jaar met een stand aanwe zig. De Heineken-stand func tioneerde als trefpunt voor me dewerkers uit de gehele wereld en hun gasten. Er was veel inte resse van Europese brouwers en leveranciers voor de Heineken-produkten. Vooral Buckler genoot veel belangstel ling.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 11