1HM Vanuit zijn raam heb je een prachtig uitzicht op de beroemde "Harbour Bridge" en de natuurlijke haven van Sydney. Zijn kantoor bevindt zich dan ook op de zevende verdieping van een groot kantoorgebouw aan de Dindstreet in deze Australische metropool. We hebben het over Han Klarenbeek, onze man "Down Under". Sinds vijf jaar is hij managing director van Heineken Australië. 10 "Ik voel me hier als een vis in het water", vertelt Han Klaren beek enthousiast. "Australië is ook een zalige markt wat mar keting betreft. Je kunt er al je kennis op uitoefenen. Elke staat vraagt weer een andere marktbenadering. Niet alleen omdat elke staat zijn eigen wet geving kent, ook vanwege een andere mentaliteit van de be woners. Een Queenslander is heel anders dan bijvoorbeeld een inwoner van Melbourne in de staat Victoria. Om maar niet te spreken van het verschil tus sen bijvoorbeeld de staten Wes tern-Australia en New South Wales. Daarnaast krijgt dit land nog steeds weinig of pas veel la ter invloeden van buitenaf. Al leen van Nieuw-Zeeland en natuurlijk van Australiërs die 'overseas' zijn geweest." Hoge bierconsumptie Han Klarenbeek werd vijf jaar geleden naar Sydney uitgezon den als opvolger van de heer Harbout Badge Onze man "Down Under" L.F.D. van der Minne, die daar in oktober 1982 het eerste ex portkantoor in 'the land Down Under' opende. (Er was eerder al een exportkantoor in Singa pore). "Het doel hiervan was om dichter bij de markt te zijn. Au stralië is een land waar de bier consumptie erg hoog is. Als je alleen naar het lokaal verkoch te bier kijkt, zie je dat er 110 liter per hoofd van de bevolking wordt gedronken. Een hoog verbruik als je dit cijfer verge lijkt met andere landen als Ne derland." Han Klarenbeek houdt zich niet alleen bezig met de Austra lische markt. Ook die van Nieuw-Zeeland en alle pacific- eilanden onder de evenaar. "Ik probeer mijn aandacht dan ook evenredig over al die gebieden en natuurlijk de verschillende Australische staten te ver delen", vertelt hij. Vandaar dat hij heel wat van zijn tijd in een vliegtuig doorbrengt. "Geluk kig zijn de verbindingen in Au stralië goed. In vijf uur ben je in Perth (Western-Australia)." Han Klarenbeelc's werkdag is er dan ook niet een van negen tot vijf. Bovendien krijgt hij vanwege het tijdsverschil (het is in Syd ney tien uur later) vaak 's avonds laat nog telefoon uit Nederland. Premium-bier "Als ik nu terugkijk naar de zeven jaar dat we in Australië gevestigd zijn, zie ik dat Heineken een katalysator is voor de betere biermerken. Een premium bier, dat hier na genoeg vóór de komst van Heineken niet bestond. Ook zijn we het belangrijkste im- portmerk in Australië. In de staat New South Wales hebben we een distributie van honderd procent. En onze naamsbe kendheid is zelfs groter dan bij voorbeeld die van Swan, één van de vijf belangrijkste bieren van Australië. Overal waar je komt, of het nu eer restaurant is of een pub, kun je Heineken krijgen. Ik heb daar zelfs een weddenschap met andere Heinekenmedewerkers over af gesloten. Ook in de clubs (een sociale ontmoetingsplaats voor Au straliërs waar je goedkoop kunt eten en drinken en waar in sommige staten gegokt mag worden) wordt Heineken ver kocht. Hoewel er ook nog clubs zijn waar geen premium bier verkocht wordt. En op dit mo-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 10