Voorbereidingen Bucklerploeg in volle gang Begin juli was het nieuws over de toekomstige Buckler-wieler- ploeg het nieuws van de dag. Vele vragen waren te beluisteren in kantoor en wandelgang. Nu er wat meer bekend is, hebben we enkele van deze vragen aan ver schillende betrokkenen voorgelegd. 20 "Wij zochten naar een manier om de naamsbekendheid van Buckler te vergroten. Nu was de profploeg van Jan Raas op zoek naar een nieuwe sponsor. Het contract met de huidige spon sor Superconfex loopt op 31 de cember 1989 af. In de afweging of we met de sponsoring van een professionele wielerploeg ons doel zouden kunnen berei ken, bleek al snel dat een keuze voor de wielersport geen slech te zou zijn", vertelt de heer R.G.H. Elfrink (hoofd Public Re lations Nederland|. "Een ploeg die de grote rondes rijdt, zorgt weken lang voor dagelijks te rugkerende publiciteit. En de rondes van Frankrijk, Italië en Spanje bijvoorbeeld leveren te gelijkertijd publiciteit op in die landen waar we met Buckler ac tief zijn. Belangrijk is ook dat de wielersport een vriendehjke sport is en populair is bij grote groepen. De kijkers hebben be wondering voor de uiterste krachtsinspanningen die de renners leveren en verbinden daar hopelijk de naam van de sponsor aan. Om daar in te slagen moet je natuurbjk wel beschikken over een topploeg met kopmannen die 'van voren rijden', zoals dat heet. Die mo gelijkheid deed zich met de ploeg Raas voor", verklaart El frink. Amstel Gold Race Helemaal onlogisch is de keuze voor de wielersponsoring zeker niet, gezien de ervaring van Heineken in deze tak van sport. In november 1987 kwam er na 24 jaar een einde aan sponso ring van de Amstel Wieler ploeg. En in 1990 vindt al weer de 25e editie van de Amstel Gold Race plaats. De vraag is of de aanwezigheid van Amstel in de wielersport niet 'bijt' met de komst van een Bucklerploeg. Elfrink: "Het vervangen van alle Amstel-uitingen door Buckler- uitingen werkt niet. Amstel is een begrip geworden in de wie lersport. Net als de Amstel Gold Race. Deze klassieker blijft en de toekomstige Buck lerploeg zal daar zeker aan meedoen. Amstel en Buckler kunnen dus heel goed naast el kaar in de wielersport ope- Kledinglijn Vanaf 1 januari 1990 zal de ploeg van Jan Raas als Buckler ploeg naar buiten treden. Tot die tijd moet er nog veel werk worden verzet, zo blijkt uit de woorden van de heer R de Lange (hoofd Concern Adver tising St Promotions). "De ploegleiding moet er voor zor gen dat de ploeg goed getraind, op goede fietsen en met een bekwame medische en tech nische verzorging aan de start verschijnt. Wij moeten voor al les er omheen zorgen. Zo wordt er een volledige kledinglijn sa mengesteld. Wedstrijdkleding met shirts, broeken, hand schoenen en regen-kleding maar ook vrije tijdskleding en zelfs een net pak voor officiële ontvangsten." Veel aandacht gaat er besteed worden aan de promotie van Buckler rond de wielerrondes zelf. "Het is ons opgevallen dat er in het peleton ploegen rijden met sponsor namen op het shirt maar waar van we niet weten om wat voor produkt het gaat. Naast de pro- duktnaam op het shirt moet je dus zorgen voor voldoende pro- duktinformatie in het reclame circus rond de koers. Met vlag gen, spandoeken en wat al meer moet je duidelijk maken dat Buckler het lekkerste alcohol arme bier is. En natuurrijk moet je er voor zorgen dat het volop te koop is", aldus De Lange. Het is dan ook de bedoeling om een duidelijk verband te leggen tus sen de gebruikelijke Buckler-re- clamecampagne en het bestaan van de wielerploeg. "Voor de consument mag er geen twijfel bestaan dat het over één en het zelfde Buckler gaat." De ploeg van [an Raas toaste op 5 juli op de nieuwe sponsor. Vlnr: Gerrit Solleveld, Frans Maassen, Gert Jacobs, Rolf Gölz, Jan Raas, Patrick Tol- hoek, JelleNijdam, ToinePoels, Edwig van Hooidonck en Noel Segers.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 20