"We krijgen vele reacties" is dat er maatregelen zijn ge nomen die moeten voorkomen dat mensen van buiten zomaar binnen kunnen wandelen. Bij de KLM, Shell, bij IBM, banken en overheidsinstellingen jom er maar een paar te noemen) wordt het als heel gebruikelijk ervaren dat elke medewerker zijn pasje zichtbaar draagt. Een veiligheidsmaatregel die bo vendien door velen ook om een andere reden als prettig wordt ervaren. Niet iedereen kent el kaar van naam en gezicht in een groot bedrijf en door het zicht baar dragen van de pas wéét je met wie je praat. De medewerkers accepteren het en vinden het de gewoonste zaak van de wereld om hun pas te tonen. "Willen weten wie we in huis hebben", is misschien wel het meest eenvoudige antwoord op de vraag van de ietwat verbaas de Heineken-medewerker. Er heerst enig onbegrip over het nut van een dergelijke maat regel. Maar ook Heineken- medewerlcers zullen begrijpen dat het zaak is dat onze brouwgegevens, onze markt-, marketing en commerciële ge gevens niet zomaar voor het grijpen zijn. Mensen van buiten moeten daarom niet de moge lijkheid hebben onbekommerd rond te lopen in ons bedrijf. Een toegangscontrole voor de eigen medewerkers is dan ook een noodzakelijke en logische maatregel om dat te voor komen. Herkenbaar Een poosje geleden werd be kend dat de bedrijfswerkkleding voorzien zal worden van de naam van de afdeling en van de drager van de kleding. Per af deling zal de kleding bovendien een afwijkende kleur hebben. Brouwen en Verpakken krijgen witte kleding, de Technische Dienst blauwe, Magazijn en Intern Transport groene en de Huishoudelijke Dienst licht blauwe. De brouwerij in Den Bosch kent al lang een kleur verschil in de kleding voor de verschillende afdelingen. Ook daar is men nu bezig met een proef met bedrijfskleding, met daarop de naam van de drager en zijn afdeling. De heer M. Hunck, hoofd van de Interne Dienst produktie in Zoeter- woude vertelt hierover. "Als er straks iemand op een afdeling loopt, die geen pasje draagt, of die een pak in een 'vreemde' kleur aanheeft, dan valt dat op. Dan kun j e hem vriendelijk vra gen wie hij is en wat hij op jouw afdeling komt doen." Mensen die niet in dienst zijn van Heineken, zoals stagiaires, uitzendkrachten of revisieper- soneel, krijgen binnenkort ook legitimatiebewijzen in diverse kleuren, afwijkend van het pas je voor de medewerkers." Dagpasje Elke keer dat men het Zoeter- woudse kantoorgebouw bin nenkomt (zelfs al is dat meer malen per dag), moet men zijn Heineken-pasje laten zien aan de portier. Wie geen (geldig) pas je bij zich heeft, moet zelf een dagpasje invullen dat ook voor bezoekers wordt afgegeven. Een dergelijk systeem wordt binnenkort ook in Amsterdam ingevoerd. Wie de kantoren op de Mauritskade of aan het Tweede Weteringplantsoen binnen wil, heeft daarvoor een geldig pasje nodig. Op het Tweede Weteringplantsoen gaat men nog een stap verder. Wanneer aan het eind van het jaar de nieuwe entree van het hoofdkantoor gereed is, zal een elektronisch bestuurde draai deur de hal afscheiden van de rest van het kantoor. Om de draaideur in beweging te zet ten, moet men zijn Heineken- legitimatiebewijs elektronisch laten aflezen. "Daarmee ver dwijnen de prikklokken", ver telt hoofd Interne Dienst van het kantoor Amsterdam, de heer S.W. de Vries. "Het Heineken-pasje zal de prik- kaarten vervangen. Er zal dus niet alleen worden geregis treerd hoe laat of hoe lang iemand op kantoor is, iets wat nu via de prikkaarten te zien is, maar vooral wié er op een be paald moment in het kantoor is. Nieuw is dat men het ge bouw ook alleen kan verlaten wanneer men met zijn pasje de draaideur activeert. Het zal van de medewerkers wat gewen ning vragen, maar op een ande re manier komt men straks het gebouw niet in of uit. Voor die genen die het pasje vergeten, kan een dagpasje worden inge vuld." In principe reageert de draaideur alleen op de legitima tiebewijzen van de medewer kers van het Weteringplant soen. Medewerkers van andere vestigingen die regelmatig op het hoofdkantoor moeten zijn, kunnen door de Interne Dienst geautoriseerd worden, zodat ook zij met behulp van hun pas je toegang krijgen. En voor wie gasten verwacht, heeft de heer De Vries de tip: "Geef dit bijtijds aan de portier door. Dan kan hij tevoren een dagpasje maken, zodat de gast niet hoeft te wachten wanneer hij binnen komt." "We krijgen vele reacties" "Hij ligt boven. Ik heb hem vanochtend toch ook al aan u laten zien? Ik ben nu alleen even wezen lunchen. En u kent mij toch?", probeert de medewerker die zijn Heinekenpasje niet bij zich heeft. Maar de portier en de medewerker van de Ne derlandse Veiligheids Dienst moeten helaas onverbidde lijk zijn. "Sorry mijnheer, maar u moet uw pasje elke keer kunnen tonen. Wilt u dan nu even een dagpasje in vullen?" Met enige tegenzin wordt aan dit verzoek ge hoor gegeven. Een reactie die niet nieuw is voor de men sen aan de balie. Veel mede werkers vinden het vreemd hun pasje te moeten tonen, terwijl de portier hen toch bij naam kent. "Toch moet ieder zijn pasje laten zien. Ieder heeft sinds kort legitimatie plicht. Dat is nu eenmaal de regel", zegt portier W. Schra- vesande. "Maar de reacties die je dan krijgt... Die zijn vaak heel onaardig. Alsof het voor ons leuk is er steeds om te moeten vragen en vijftig keer per dag hetzelfde ex cuus te horen... Maar ik denk dat het wel ingeburgerd zal raken en dat straks niemand meer verbaasd is dat hij of zij z'n pasje bij zich moet heb ben èn moet tonen."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 19