Onze man in China W% "China is de laatste maanden veel in het nieuws ge weest. Laat ik er dit van zeggen: zolang je geen politieke zaken oppakte en je je goed bewust bleef van alles wat met werk en omge ving te maken heeft, kon je er in die periode aan het werk blijven. Voor ons was echter vooral belangrijk of het leger ook in Shanghai zou ingrijpen. Zolang dat niet gebeurde, konden wij gewoon ons werk blijven doen." t Aan het woord is Bert Sloot weg, general-manager van de Shanghai Mila brouwerij in China. Hij was in juli in Neder land voor tweeënhalve week vakantie. Slootweg werd in no vember 1988 voor drie jaar uit gezonden naar Shanghai. Zijn opdracht luidt de onderneming geheel te reorganiseren. Sloot weg hierover: "Ons eerste aan dachtspunt was 'het huis in orde te brengen' en de produk- tie-eenheid in de vingers krij gen. Want als je meteen aan de markt begint en je gaat die ver groten terwijl je de vraag niet aan kunt, dan ben je met z'n al len verkeerd bezig." Westerse technologie "Chinezen zien de laatste jaren in dat ze een geweldige achter stand hebben op bepaalde ge bieden", vertelt hij verder. "Ook de communistische partij be grijpt dat Westerse technologie nodig is om concurrende be drijven op poten te kunnen zet ten. Vandaar dat China er alles aan doet om die kennis en ap paratuur uit het buitenland te betrekken. Maar ook met Westerse kennis en apparatuur verander je zo'n situatie niet in zes maanden. Neem bijvoor beeld de moderne colonne in de bottelarij. Daar kan men totaal niet mee uit de voeten, omdat de basis, goede flessen, kratten en etiketten van de juis te afmetingen, ontbreekt. Ge volg: de lijn draait met een heel laag rendement en kwalitatief gaat er ook veel fout. Je zou dat kunnen veranderen door bij voorbeeld flessen uit het bui tenland te betrekken. Maar dat is moeilijk verkoopbaar. Er worden namebjk al lang flessen in China gemaakt. De Chinees is trots op zijn land en zal zich niet alles laten opdringen wat het Westen zegt. Als je iets wilt veranderen, moet je het zo spe len dat de Chinees geen ge zichtsverlies lijdt." Onderhoud Een ander punt dat Bert Sloot weg opviel was het totaal ont breken van planmatige reini gingssystemen en mechanisch onderhoud. "De kennis daartoe ontbreekt. Bovendien voelt de produktie-afdeling zich wel verantwoordelijk voor het pro- dukt, maar niet voor de appara tuur. Het gevoel dat je als team Bert Slootweg voor de brouwe rij in Zoeterwoude verantwoordehjk bent voor de resultaten, is iets waaraan men langzaam moet wennen. Door dat men bijvoorbeeld geen duidelijke verantwoordelijk heid heeft over een bepaalde machine, worden medewerkers niet gestimuleerd om die ma chine goed te onderhouden. Zelf beoordelen Waarom is hij in de onrustige periode niet uit China terug geroepen, zoals bij andere Nederlandse bedrijven zoals Philips wel is gebeurd? Sloot weg: "De Philips-medewerkers zijn temggeroepen, omdat ze over heel China verspreid zaten. Heineken heeft het aan ons eigen oordeel overgelaten of wij zouden bhjven of ver trekken. Informeel heeft de Nederlandse ambassade in China ons geadviseerd te ver trekken. Maar daarbij werd wel gezegd dat men zich kon voor stellen dat, als je persoonlijk geen gevaar liep, elke dag naar je werk kon gaan en daarbij ver der geen belemmeringen ondervond, je de situatie nog even zou kunnen aanzien. Een genuanceerd advies, dus. Niet temin waren de nodige voor zorgsmaatregelengetroffen. Op het moment dat het fout zou lo pen, konden we zo vertrekken. Het feit dat wij wel in China zijn gebleven, kwam overigens bij de lokale medewerkers als geweldig positief over." De onrustige periode had wel meteen een negatief effect op de markt. Slootweg hierover: "Onze afzet is voor een groot gedeelte afhankelijk van ex patriates en toeristen. Dat komt omdat ons bier, 'Reeb', duurder is dan andere bieren in China. Nu proberen we onze markt te vergroten door aller lei, voor China ongekende, speciale marketing-activitei- ten. We zijn, wat je noemt, aan het experimenteren in een markt die nog niet gewend is aan dit soort speciale acties. Maar we gebruiken alle be schikbare middelen om van onze brouwerij in China een succes te maken." 15

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 15