Telex Telex is een rubriek met korte berichten uit binnen- en buitenland over de ontwikkelingen in de bier-, gedistilleerd- en frisdrankenmarkt. Van de telex gescheurd, uit de kranten geknipt en op deze pagina bijeengebracht. Verbod op thuisbrouwen Koers Goede resultaten PepsiCo Bush Beer Bezoek Vruchtesap Spanjaarden worden bierdrinkers 'Bottleneck' Japans Dry in V.S. Weten wanneer 'Scotch' 14 28 liter in de V.S. Ter vergelij king: per hoofd van de bevol king drinken de West-Duitsers jaarlijks zo'n 110 liter meer bier. (Uit: International Brewery Monitor, 10 juni 1989) Het is in Kenia niet langer toe gestaan thuis bier te brouwen. President Moi heeft dit verbo den omdat hij naar eigen zeg gen namelijk niet bekend wil staan als het staatshoofd van een land met dronkaards. (Uit: International Brewery Monitor, juli 1989) Al geruime tijd is er met name uit het buitenland belangstel ling voor Heineken. De warme zomer is een stimulans voor de bierverkoop en wellicht speelt ook de aangekondigde intro ductie van het in Japan en de Verenigde Staten populaire Dry Beer in Europa een rol. De koers ging voomit met 1,90 naar 136,70. (Uit: Algemeen Dagblad, 01-08-'89) De Britse snackproducenten Walker Crisps en Smith Crisps zijn onlangs overgenomen door het Amerikaanse PepsiCo con cern. Het gaat goed met het concern, want in het tweede kwartaal van dit jaar behaalde PepsiCo een nettowinst van 264,9 miljoen dollar. Dat is 21% meer dan in het tweede kwar taal van 1988. De omzet nam toe met 24 tot 3,6 miljard dollar. (Uit: Het Financieel Dagblad, 2 augustus 1989) Toen de Amerikaanse presi dent Bush na zijn staatsbezoek aan Nederland huiswaarts keerde, bevonden zich in zijn bagage ook enkele flesjes 'Bush Beer'. Deze waren gekocht in Leiden, tijdens het evenement Leiden Culinair. Het 'Bush Beer' heeft echter niets met George Bush te maken. Het bier bestaat al sinds 1933 en is met 12 alcohol het zwaarste biertje van België. De gebroe ders Dubuisson zijn de brou wers van Bush Beer. (Uit: Leidsch Dagblad, 17 juli 1989) Visite in Nederland krijgt meestal eerst koffie aangebo den. Daarna komen op tafel: frisdrank (67%), bier (57%), ge distilleerd (32%), wijn (48%) of vruchtendrank (13%). Volgens het bureau Aselect, dat het on derzoek deed, hebben de men sen in 72% van de gevallen meestal frisdrank in huis, in 59% bier en in 50 rode wijn. Dranken die ze ook in huis ha len, wanneer ze gasten ver wachten. (Uit: Drankendetail, juni 1989) In West-Duitsland wordt niet alleen veel bier gedronken, men drinkt er ook veel vruchte sap. De Verenigde Staten heb ben zelfs hun eerste plaats op de ranglijst van vruchtesap ver- bruiker per hoofd van de bevol king moeten afstaan aan West- Duitsland. In 1988 dronk men er 34 liter (per hoofd) tegen Het drinken van bier is in op mars in Spanje. In twintig jaar tijd steeg het bierverbruik per hoofd van de bevolking van 29 naar 65 liter in 1987. Een toena me van 127%. (Uit: International Brewery Monitor, 1 juli 1989) Arnhem wil letterlijk geld als water verdienen. De gemeente onderzoekt of het water uit de winningsgebieden La Cabine en de Immerloopplas gebotteld als bronwater over de toonbank kan gaan. De gemeente ruikt handel in het kwalitatief goede water uit de Veluwse grond. Maar het idee is nog 'heel pril' volgens hoofd economische zaken J. van den Brink. "Eerst hebben we bekeken of zo'n wild idee onzinnig was of niet. Dat is het niet, dus gaan we het uitwerken met het waterleidingbedrijf en externe deskundigen. Eerst kij ken of het technisch mogelijk is en dan volgt een marktonder zoek. Dat is tenslotte de groot ste 'bottleneck': is er behoefte aan Arnhems bronwater?" Of het economisch haalbaar is, be twijfelt Van den Brink, omdat er al 'zoveel van dat spul' is waar tegen Arnhem moet concur reren. (Uit: Trouw, 01-08-89) 'Dry beer uit het geboorteland van dry beer'. Dat is het thema van de nieuwe reclamecampag ne van de Japanse brouwer Ki- rin. Het moet de introductie van dit 'authentieke en origine le' dry beer ondersteunen op de Amerikaanse markt. (Uit: The Brewers Bulletin, 14 juli 1989) Ook in de V.S. wordt aandacht geschonken aan verantwoord alcoholgebruik. Het grote con cern Anheuser Busch, al jaren lang toonaangevend in pro gramma's om verantwoord alcoholgebruik te bevorderen en misbruik tegen te gaan, heeft zijn reclamebudget om de consument hierop attent te maken, drastisch verhoogd. Het belangrijkste is te weten wanneer je kunt drinken, blijkt uit de nieuwe campagne. Bij voorbeeld:"^ rijd, dus ik drink niet en wanneer ik drink, rijd ik niet." (7 juli 1989) Japanners zijn dol op Scotch, terwijl bij Amerikanen de lust afneemt. De export naar Japan steeg met maar liefst 39 pro cent (in volume) en die naar de Verenigde Staten, de grootste afnemer van Scotch whisky, daalde met zeven procent. In totaal steeg de export met 20 procent tot 674 miljoen pond (ruim twee miljard gul den) in de eerste helft van dit jaar, het hoogste niveau in zeven jaar. (Uit: NRC Handelsblad, 16-08-'89)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 14