Segment op zich ook gebrouwen door El Aguila in Spanje. Wellicht komt het ook op de andere markten. On ze verwachtingen zijn in ieder geval hoog gespannen voor de Nederlandse markt. Volgens ons voldoet het zeker aan een -misschien nog niet zo sterk uitgesproken- vraag in de bier markt naar een bier dat verfris send is, niet zo bitter, maar wél zo lekker.' Alle agenten werden via een panel-presentatie, op 13 juli, ingelicht over Dry 100. Panel leider Wim Bosboom rechts op de foto) leidde de discussie over Dry 100. Verder ziet u (v.l.n.r): de heren B. Mees, technoloog R. Valkhoff, product manager en C Smits, senior brand manager. andere Japanse brouwers het voorbeeld volgden. Het succes van dry op de Japanse bier markt bleef niet onopgemerkt. Een jaar later introduceerden twee grote Amerikaanse brou werijen elk hun eigen dry beer. Canada volgde. En nu is het de beurt aan Nederland om kennis te maken met dit nieuwe type bier. Waarom 'Dry 100' en niet 'Heineken Dry'? Smits: "We matig pils drinkt kan ze niet logische Zaken vult hierop aan: wennen aan de, voor pilsener, "Voor Dry 100 kiezen we grond- karakteristieke bittere smaak. stoffen (gerstemout en suiker) die een extra hoge vergistings- Er is dus behoefte aan een graad mogelijk maken; de gist nieuwe biersoort, die niet calo- kan dan vollediger zijn werk rie-arm of alcoholvrij hoeft te doen. Daarnaast bereiken we zijn, maar die een verfrissende een mindere en milde bitter en toch milde smaak moet heb- heid door gebruik van aroma ben. Heineken heeft daarop nu hopsoorten, die meer smaak een passend antwoord gevon- en minder bitterheid geven, den in de vorm van Dry 100. Samenvattend: de Dry-recep- Dry 100 is minder bitter dan tuur kenmerkt zich door een pils en heeft vrijwel geen na- speciale grondstoffenkeuze en smaak. Het bevat 5 vol.% alco- een ver doorgezette vergisting. hol. Dry 100 is een licht en mak- Het begrip 'dry beer' is niet kelijk doordrinkbaar ondergis- nieuw. "Dry' is een soortaandui- tend biertje geworden.' ding bij dranken die wij bijvoor beeld bij wijnen al kennen. Het Successtory zegt iets over de smaak. Een Er zijn al diverse landen waar 'droge' sherry staat tegenover 'dry beer' te koop is. Het is in de meer 'zoete' types. Zo is het 1987 in Japan begonnen. Daar ook met bier. Dry-bieren sma- introduceerde Asahi Breweries ken wat minder zoet en dat een dry beer op de dan al enkele komt omdat zij minder suiker jaren stabiele Japanse bier- bevatten." markt. Het werd een overweldi- De heer Mees, Hoofd Techno- gend succes. Zozeer, dat al snel hebben bewust een merknaam Dry 100 werd op spectaculaire gekozen die niet lijkt op de wijze begeleid door de 'Broad- naam van ons hoofdmerk. Het cast dancers'. Dry 100, mild is een produkt dat op zich zelf beer, is vooral bedoeld voor de staat. Dat niet thuishoort in de beginnende pilsdrinker. Van- hoek van de pilseners, de spe- daar ook dat Dry 100 in een ciale bieren, de alcoholvrije of wat discotheekachtige sfeer calorie-arme bieren. Door zijn werd gepresenteerd. minder zoete en tegelijk dui- Maar ook voor degenen, die het delijk minder bittere smaak normale pilsje te bitter vinden, vormt het een apart segment. is Dry 100 een oplossing. Het verdient daarom een eigen naam en een eigen onderschei dend uiterlijk. Deze moeten bovendien aansluiten bij de internationale mogelijldieden, want net als BucJder is het een concemmerk. Inmiddels wordt Dry 100 sinds enkele weken Él M Éi

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 5