Veel werk door plan Oort Er wordt de laatste tijd veel gesproken over belasting hervormingen, uitgedacht door de Commissie Oort (genoemd naar haar voorzitter). Bijna elke krant, elk blad besteedt enige aandacht aan dit onder werp. Wat houdt het plan globaal in en hoe bereidt Heineken de invoering voor? Plan Oort heeft oorspronkelijk te maken met pogingen om de belastingwetgeving te vereen voudigen, in samenhang met de structuur van de sociale pre mies. Met opzet staat hier "po gingen" omdat de zaak toch in gewikkelder is geworden dan de heer Oort ooit bedoeld heeft. De regering heeft hieraan toege voegd een netto belastingverla ging van ruim 4 miljard gulden. Tegelijkertijd is een verlaging van het toptarief voorgesteld met tevens een vermindering van aftrekposten. In overleg met de Tweede Kamer is vervol gens het punt van de aftrekpos ten uitgewerkt. Dit heeft ertoe geleid dat een aantal kosten voor werknemer en werkgever nog maar beperkt aftrekbaar wordt. Ook iedere Heineken-mede- werker krijgt met plan Oort te maken. Aan de heren L.T. Haas jes en J. de Visser van Heineken Nederlands Beheer hebben we Plan Oort, gebracht als belastingvereenvoudiging, brengt voor personeelszaken en de administratie heel wat hoofdbrekens met zich mee gevraagd waar de stafdienst Per soneelszaken allemaal aan moet denken als we het hebben over invoering van plan Oort. De heer Haasjes: "Sinds enkele maanden is een speciale werk groep druk bezig om te kijken welke consequenties plan Oort heeft, zowel voor de onder neming als voor de individuele werknemer. Allerlei vergoe dingsregelingen die we bij Heineken kennen moeten be keken worden in het licht van plan Oort. Welke gevolgen dat heeft voor onze onderneming of voor de werknemers is nog niet bekend. Dat zal voor ieder persoonlijk weer anders Hggen. Plan Oort heeft consequenties voor bijvoorbeeld de woon- werkverkeerregeling; voor de zakelijk gereden kilometers; onkostenvergoedingen en ga zo maar door." Wat doet Personeelszaken er aan? Elke bestaande Heineken- regeling wordt naast de concre te belastingplannen gelegd. Enkele Heineken-regelingen zullen waarschijnlijk als fiscaal bovenmatig uit de bus komen en dus, volgens plan Oort, ge deeltelijk belast moeten worden. Wat we aan gaan pas sin in die regelingen is nu nog niet bekend. De werkgroep zal de directie HNB zo snel moge lijk hierover adviseren. De ver wachting is dat in september bekend zal zijn hoe we met plan Oort omgaan. Dat hebben we voor uitleg en de uiteindelijke uitvoering nog drie maanden. Want 1 januari 1990 moet niet alleen alles geregeld zijn, maar moeten alle medewerkers ook weten hoe we onze regelingen hebben aangepast", aldus Haas jes. De heer De Visser vult hier op aan: "De administratieve verplichtingen die de werk gever moet uitvoeren zijn uitge breid met name door de wijzi gingen in de aftrekposten. Daarnaast brengt de overgang van het ene stelsel naar het an dere voor de administraties ex tra werkzaamheden met zich mee. Allerlei kosten die het be drijf tot nog toe voor 100% mocht aftrekken, mogen straks nog maar voor 75 worden af getrokken, of soms helemaal niet. We lopen aan tegen bij voorbeeld de kantinekosten, kosten van congressen, relatie geschenken enzovoort. En ui teraard moeten we de voorlich ting hierover aan onze medewerkers niet vergeten."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 3