Petfles gen die weggegooid moeten worden en daarmee ons milieu belasten. Het wordt aangeleverd in tanks en die gaan weer naar de leverancier terug." Daarnaast is het volgens hem ook be langrijk hoe eventuele afvalstoffen weer hergebruikt gaan worden. "Wij voeren onze afvalstoffen alleen maar af met bedrijven die daarvoor de nodige vergunningen hebben, zodat we zeker weten dat de afvalstoffen uiteindelijk niet, buiten ons om, op een verkeerde plaats terecht komen. Want je kunt het als onderneming niet maken dat jouw afvalstoffen her gebruikt gaan worden op een milieu onvriendelijke wijze. Ook daar ben je als bedrijf verantwoordelijk voor." Van Paridon is van mening dat milieu bewustzijn bij de mensen zelf nog moet groeien. "Niet alleen een bedrijf moet milieubewust zijn, ook de men sen zelf. Ook mensen die vinden dat er milieubewuster gewerkt moet worden, legen nog vaak hun auto asbak op straat. Daarnaast denk ik dat milieubeleid niet alleen geld hoeft te kosten. Ik denk dat je door het terug dringen van afvalstoffenstromen uit eindelijk zelfs kostenbesparend bezig bent. Het verwondert mij dan ook dat er, zover ik na kan gaan, nog geen idee in de ideeënbus is ingeleverd dat be trekking heeft op het milieu. Want juist op die punten kun je geld bespa ren. Misschien is het ook wel een punt voor bijvoorbeeld het werkoverleg." Heineken draagt veel zorg voor het milieu. Vandaar dat de nieuwe kratten die ontwikkeld worden milieuvriendelijker zijn dan de oude. Tot nu werd uit marketing- overwegingen cadmium gebruikt voor de kratten om de typisch ge le Heineken of rode Amstel kleur te krijgen en om de kratten stevig te houden. Omdat dit cadmium in de kratten ingebakken zit, kon dit niet in het milieu terecht komen. In overleg met milieuorganisaties is echter besloten bij de ontwik keling van nieuwe kratten niet- cadmiumhoudend pigment te ge bruiken. De heer Van Paridon provincie is gebleken dat wij echt niet in het rijtje van de grootste vervuilers voorkomen. Volgens onze vergunning mogen wij een bepaalde hoeveelheid kilogram Nox per uur uitstoten. Wij zitten ruim onder de maximale toe gestane hoeveelheid. Omdat er echter geen uitgewerkt plan was voor dit soort noodtoestanden, werd elke in dustrie, dus ook Heineken, gewaar schuwd 'stand by' te staan om eventu eel de produktie gedeeltelijk of geheel stop te zetten. Als we een van onze gasturbines van de warmtekrachtcen trale hadden moeten sluiten, dan was er nog altijd de mogelijkheid geweest electriciteit te betrekken van het Energie Bedrijf. Want echt stoppen is voor ons natuurlijk onmogelijk, om dat juist in een warme periode de koe ling van onze produlcten niet buiten werking gesteld kan worden. Boven dien is bij warm weer de vraag naar onze produlcten het grootst." Behalve het gedeeltelijk afschakelen van industriële bedrijven in de Rand stad, werd ook automobilisten gead viseerd de auto wat vaker thuis te laten. Er werd zelfs gesproken over be paalde 'autoloze dagen', zoals die bij voorbeeld begin jaren zeventig tijdens de oliecrisis werden ingesteld. Hoe zou Heineken op deze situatie inge speeld hebben als inderdaad dit rijver bod was ingevoerd? De vestigingen van Heineken in Den Bosch en Zoe- terwoude bijvoorbeeld zijn voor veel mensen moeilijk via het openbaar vervoer te bereiken. De heer Verschu- re: "Er was hiervoor nog geen speciaal plan gemaakt. Maar ook voor deze si tuatie was vast een oplossing geko men. Ilc denk overigens niet dat het in de toekomst zover zal komen." Overi gens worden momenteel binnen Heineken ideeën over personeelsver- voer tijdens smog uitgewerkt. Bij Vrumona wordt eveneens veel zorg besteed aan het milieu. De heer H. van Paridon, hoofd Bedrijfs Tech nologische Dienst noemt als voor beeld daarvan de PET-retourfles (PET staat voor 'Polyethyleen Teraftelaat'j, die Vrumona onlangs op de markt bracht. Hervulbaar, lichtgewicht, on breekbaar en milieuvriendelijk. Zo wordt deze nieuwe frisdrankverpak king, die Vrumona samen met Pepsi Co heeft ontwikkeld, gekenmerkt. "Verder worden bij Vrumona alle grondstoffen door de Bedrijfs Techno logische Dienst bekeken op milieu vriendelijkheid", vervolgt Van Pari don. "Ook bij verpakkingsmiddelen onderzoeken we hoe en waarvan ze gemaakt zijn. Bij plastic bijvoorbeeld kun je twee soorten onderscheiden. De ene soort is PVC (polyvinylchlo- ride), waar bij verbranding milieube lastende stoffen vrijkomen. De ande re bevat PE (Polyethyleen), dat bij verbranding geen schadelijke stoffen geeft." Andere manieren om milieubewust bezig te zijn, ziet Van Paridon in retou remballage voor grondstoffen. Zoals bij Pepsi Cola bijvoorbeeld. "Wij heb ben dan geen containers of verpakkin

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 10