Petfles
gen die weggegooid moeten worden
en daarmee ons milieu belasten. Het
wordt aangeleverd in tanks en die
gaan weer naar de leverancier terug."
Daarnaast is het volgens hem ook be
langrijk hoe eventuele afvalstoffen
weer hergebruikt gaan worden. "Wij
voeren onze afvalstoffen alleen maar
af met bedrijven die daarvoor de
nodige vergunningen hebben, zodat
we zeker weten dat de afvalstoffen
uiteindelijk niet, buiten ons om, op
een verkeerde plaats terecht komen.
Want je kunt het als onderneming
niet maken dat jouw afvalstoffen her
gebruikt gaan worden op een milieu
onvriendelijke wijze. Ook daar ben je
als bedrijf verantwoordelijk voor."
Van Paridon is van mening dat milieu
bewustzijn bij de mensen zelf nog
moet groeien. "Niet alleen een bedrijf
moet milieubewust zijn, ook de men
sen zelf. Ook mensen die vinden dat
er milieubewuster gewerkt moet
worden, legen nog vaak hun auto
asbak op straat. Daarnaast denk ik dat
milieubeleid niet alleen geld hoeft te
kosten. Ik denk dat je door het terug
dringen van afvalstoffenstromen uit
eindelijk zelfs kostenbesparend bezig
bent. Het verwondert mij dan ook dat
er, zover ik na kan gaan, nog geen idee
in de ideeënbus is ingeleverd dat be
trekking heeft op het milieu. Want
juist op die punten kun je geld bespa
ren. Misschien is het ook wel een punt
voor bijvoorbeeld het werkoverleg."
Heineken draagt veel zorg voor
het milieu. Vandaar dat de nieuwe
kratten die ontwikkeld worden
milieuvriendelijker zijn dan de
oude. Tot nu werd uit marketing-
overwegingen cadmium gebruikt
voor de kratten om de typisch ge
le Heineken of rode Amstel kleur
te krijgen en om de kratten stevig
te houden. Omdat dit cadmium in
de kratten ingebakken zit, kon dit
niet in het milieu terecht komen.
In overleg met milieuorganisaties
is echter besloten bij de ontwik
keling van nieuwe kratten niet-
cadmiumhoudend pigment te ge
bruiken.
De heer
Van Paridon
provincie is gebleken dat wij echt niet
in het rijtje van de grootste vervuilers
voorkomen. Volgens onze vergunning
mogen wij een bepaalde hoeveelheid
kilogram Nox per uur uitstoten. Wij
zitten ruim onder de maximale toe
gestane hoeveelheid. Omdat er echter
geen uitgewerkt plan was voor dit
soort noodtoestanden, werd elke in
dustrie, dus ook Heineken, gewaar
schuwd 'stand by' te staan om eventu
eel de produktie gedeeltelijk of geheel
stop te zetten. Als we een van onze
gasturbines van de warmtekrachtcen
trale hadden moeten sluiten, dan was
er nog altijd de mogelijkheid geweest
electriciteit te betrekken van het
Energie Bedrijf. Want echt stoppen is
voor ons natuurlijk onmogelijk, om
dat juist in een warme periode de koe
ling van onze produlcten niet buiten
werking gesteld kan worden. Boven
dien is bij warm weer de vraag naar
onze produlcten het grootst."
Behalve het gedeeltelijk afschakelen
van industriële bedrijven in de Rand
stad, werd ook automobilisten gead
viseerd de auto wat vaker thuis te
laten. Er werd zelfs gesproken over be
paalde 'autoloze dagen', zoals die bij
voorbeeld begin jaren zeventig tijdens
de oliecrisis werden ingesteld. Hoe
zou Heineken op deze situatie inge
speeld hebben als inderdaad dit rijver
bod was ingevoerd? De vestigingen
van Heineken in Den Bosch en Zoe-
terwoude bijvoorbeeld zijn voor veel
mensen moeilijk via het openbaar
vervoer te bereiken. De heer Verschu-
re: "Er was hiervoor nog geen speciaal
plan gemaakt. Maar ook voor deze si
tuatie was vast een oplossing geko
men. Ilc denk overigens niet dat het in
de toekomst zover zal komen." Overi
gens worden momenteel binnen
Heineken ideeën over personeelsver-
voer tijdens smog uitgewerkt.
Bij Vrumona wordt eveneens veel
zorg besteed aan het milieu. De heer
H. van Paridon, hoofd Bedrijfs Tech
nologische Dienst noemt als voor
beeld daarvan de PET-retourfles (PET
staat voor 'Polyethyleen Teraftelaat'j,
die Vrumona onlangs op de markt
bracht. Hervulbaar, lichtgewicht, on
breekbaar en milieuvriendelijk. Zo
wordt deze nieuwe frisdrankverpak
king, die Vrumona samen met Pepsi
Co heeft ontwikkeld, gekenmerkt.
"Verder worden bij Vrumona alle
grondstoffen door de Bedrijfs Techno
logische Dienst bekeken op milieu
vriendelijkheid", vervolgt Van Pari
don. "Ook bij verpakkingsmiddelen
onderzoeken we hoe en waarvan ze
gemaakt zijn. Bij plastic bijvoorbeeld
kun je twee soorten onderscheiden.
De ene soort is PVC (polyvinylchlo-
ride), waar bij verbranding milieube
lastende stoffen vrijkomen. De ande
re bevat PE (Polyethyleen), dat bij
verbranding geen schadelijke stoffen
geeft."
Andere manieren om milieubewust
bezig te zijn, ziet Van Paridon in retou
remballage voor grondstoffen. Zoals
bij Pepsi Cola bijvoorbeeld. "Wij heb
ben dan geen containers of verpakkin